فیلم سینمایی «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی و تهیه کنندگی علی مصفا و نقش آفرینی صدف عسگری، بهناز جعفری، فرشته صدرعرفایی، بابک کریمی، آرمان درویش، فرشته حسینی، فقیهه سلطانی، بهرام افشاری و ... در گروه هنر و تجربه به اکران درآمده است، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : «یلدا» فیلم درام اجتماعی به نویسندگی و کارگردانی مسعود بخشی و تهیه کنندگی علی مصفا و نقش آفرینی صدف عسگری، بهناز جعفری، فرشته صدرعرفایی، بابک کریمی، آرمان درویش، فرشته حسینی، فقیهه سلطانی، بهرام افشاری و ...  در سال 1397 تولید شده است.

فیلم سینمایی «یلدا» برای نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1397 در بخش نگاه نو حضور داشت، اما درنهایت موفق به دریافت جایزه از این جشنواره نشد، لازم به ذکر است که این فیلم با حضور در جشنواره ساندنس موفق به دریافت جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره شد.

آخرین ساخته مسعود بخشی پس از گذشت دو سال از تولید، بالاخره در تاریخ 1 تیر 1399 پس از بازگشایی مجدد سینماها در گروه هنر و تجربه بر روی پرده سینما ها رفته است و تا اواخر این ماه نیز به اکران خود ادامه خواهد داد.

بیشتر بخوانید :

نقد فیلم «خانه» / وصیتی که عملی نشد

نقد فیلم «دوباره زندگی» / فیلمی ساده و روان از زندگی یک زوج پیر

نقد فیلم «تورنادو» / فیلمی فانتزی در ژانر کودک و نوجوان

نقد فیلم «هم بازی» / فیلمی کودکانه در نکوهش تک فرزندی

نقد فیلم «منطقه پرواز ممنوع» / فیلمی علمی در ژانر مغفول نوجوان

کارگردانی فیلم «یلدا» بر عهده اصغر مسعود بخشی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده 47 ساله سینما بوده است، وی که فعالیت خود را به صورت تجربی و منتقدی در سینما آغاز کرد و پس از آن به ساخت مستند و فیلم های کوتاه متنوعی پرداخت، وی سابقه کارگردانی مستندهایی همچون «شناسایی یک زن»، «وقتی بهرنگ ایومی را ملاقات می‌کنید»، «نماز باران»، «پنجره ی گمشده»، «تهران انار ندارد»، «قالی ایرونی ما» و فیلم کوتاه «آرایشگر بغداد» را در کارنامه هنری خود دارد

فیلم مستند موزیکال «تهران انار ندارد» مهمترین اثر مستند مسعود بخشی است که پس از سه سال توقیف در تاریخ ۳ تیر ۱۳۸۸ به روی پرده سینماها رفت، لازم به ذکر است که این فیلم به‌عنوان نخستین فیلم مستند سینمای ایران به هشتادودومین مراسم آکادمی هنر و علوم سینمایی اسکار معرفی شد.

فیلم «یلدا» دومین فیلم بلند سینمایی مسعود بخشی محسوب می شود، وی پیش از این، فیلم سینمایی «یک خانوادهٔ محترم» به تهیه کننگی  محمد آفریده را در سال 1392 با حضور بازیگران مطرحی همچون بابک حمیدیان، مهرداد صدیقیان، مهران احمدی، آهو خردمند، بهناز جعفری، سید مهرداد ضیایی، داوود فتحعلی بیگی و ... جلوی دوربین برده است.

دومین اثر مسعود بخشی همانند یک برنامه تلویزیونی پربیننده همچون «ماه عسل»، پیرامون داستان یک قتل و موضوع قصاص و بخشش بعد از آن را به تصویر می‌کشد و مخاطب را  با خود همراه می‌کند، مسعود بخشی با داشتن یک ایده خطی جذاب سعی در ساخت فیلم اجتماعی دارد، اما با پرداخت ضعیف فیلم «یلدا» را به اثری خسته‌کننده و بیهوده تبدیل کرده است.

فیلم «یلدا» بیشتر شبیه به یک برنامه یکساعته تلویزیونی است که در ماه مبارک رمضان اغلب شاهد آن از تلویزیون هستیم، وی حتی با جابجایی دوربین خود به اتاق فرمان برنامه و ورودی استودیو سعی در تغییر فضا دارد و تلاش می کند ریتم فیلم را برای مخاطب قابل تحمل نماید، اما روایت کلی قصه منجر می شود تا کارگردان در این بخش ناموفق باشد و پیشبرد قصه تنها توسط دو شخصیت اصلی فیلم که در مقابل دوربین نشسته اند اتفاق می افتد، که همین مهم موجب خستگی تماشاگر می شود و می تواند مخاطب را از ادامه تماشای فیلم دور کند.

مسعود بخشی نگارش فیلمنامه فیلم «یلدا» را خود انجام داده است، وی دومین فیلم خود را همانند فیلم قبلی «یک خانواده محترم» با فیلمنامه ای به نویسندگی خود جلوی دوربین برده است.

فیلم سینمایی «یلدا» روایت قصه زن جوانی به نام مریم کمیجانی کم سن و سال است که به دلیل قتل شوهرش ناصر ضیا، یا به بیان بهتر عدم تلاش برای نجات جان شوهرش، به قصاص محکوم شده است، حال قرار است در شب یلدا به برنامه تلویزیونی پربیننده لذت عفو آورده ‌شود و در طول یک برنامه تلویزیونی از دختر مقتول یعنی مونا ضیا (با بازی بهناز جعفری) به عنوان تنها ولی دم رضایت بگیرد.

ایده این فیلم در خصوص قتل ناخواسته و جلب رضایت اولیای دم است که در سینمای ایران تکراری و کلیشه‌ای است و کارگردان متعددی همچون اصغر فرهادی، حسین شهابی، بهروز شعیبی، سروش محمد زاده، محمدرضا هنرمند و ... در فیلم و سریال هایی همچون «شهر زیبا»، «روز روشن»، «دهلیز»، «چهارشنبه»، «زیر تیغ» و ... به کرات به آن پرداخته شده است.

فیلم سینماییِ «یلدا» همانند برنامه‌های تلویزیونی که با برانگیختن حس و عواطف مخاطب و نشان دادن گرفتاری مردم، سعی در جذب مخاطب دارند، و بیشتر شبیه به یک قسمت برنامه تلویزیونی شده است تا یک اثر سینمایی، با این تفاوت که بازیگران مطرح ایفاگر نقش های این برنامه هستند، یکی دیگر از مشکلات فیلم سینمایی «یلدا» شخصیت پردازی آن است که برای مخاطب اصلاً قابل باور نیست، به عنوان مثال مریم کمیجانی که در این فیلم به قصاص محکوم شده، گویا به نوعی شاکی پرونده است و به جای برانگیختن حس ترحم برای مخاطب و دختر اولیا دم حال به یک طلبکار بدل شده است.

در فیلم سینمایی «یلدا» بازیگران مطرحی نظیر صدف عسگری، بهناز جعفری، فرشته صدر عرفایی، بابک کریمی، آرمان درویش، فروغ قجابگلی، فرشته حسینی، زکیه بهبهانی، رامونا شاه، فقیهه سلطانی، بهرام افشاری و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

دیگر عوامل فیلم سینمایی «یلدا» عبارتند از: نویسند و کارگردان: مسعود بخشی، مجری طرح: کامبیز صفاری، جانشین مجری طرح: کتایون ارسنجانی، مدیر تصویربرداری: پولیان آتاناسف، مدیر هنری: محمود بخشی، طراح صحنه: لیلا نقدپری، طراح لباس: رعنا امینی، تدوین‌گر: ژاک کومتس، صدابردار: دانا فرزانه‌پور، تهیه‌کنندگان: ژاک بیدو، ماریان دومولن، علی مصفا، با مشارکت بنگاه (مسعود و محمود بخشی) و حمایت ایرج تقی‌پور.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید