ارتش ترکیه آب آشامیدنی ساکنان شهر حسکه را بار دیگر قطع کرد.

به گزارش سلام نو، به نقل از ایسنا، ارتش ترکیه بار دیگر آب آشامیدنی بیش از یک میلیون غیرنظامی ساکن شهر حسکه و حومه‌ آن را در شرایطی که دمای بالای هوا و خطر ویروس کرونا وجود دارد، به مدت ۱۲ ساعت قطع کرد. همزمان ارتش سوریه استحکامات نظامی جدیدی را به همراه صدها نظامی روانه حسکه کرد.

ارتش ترکیه در سناریویی که بارها از زمان اشغال شهر رأس العین در اکتبر ۲۰۱۹ تکرار شده، پمپاژ آب از تصفیه‌خانه "علوک" در حومه "رأس العین" که آب آشامیدنی بیش از یک میلیون غیرنظامی ساکن شهر حسکه و حومه‌های شرقی، غربی و شمالی را تامین می‌کرد، قطع کرد.

این اقدام ارتش ترکیه زندگی این غیرنظامیان را به خطر انداخت و با توجه به خطر مستمر ویروس کرونا نگرانی‌هایی را ایجاد کرد.

۱۲ ساعت پس از قطعی آب این منطقه بدون اینکه علت قطع آن مشخص شود، آب دوباره وصل شد.

تصفیه‌خانه علوک، تنها منبع آب تامین کننده نیاز ساکنان شهر حسکه و حومه‌های شرقی، غربی و شمالی آن، مجتمع های مسکونی و روستاهای واقع در شهرک‌های تل تمر، ابو رأسین و الهول و نیز اردوگاه های العریشه، توینه و الهول است.

محمود العکله، مدیر موسسه آب استان حسکه به شبکه خبری المیادین گفت: یک خودروی گشتی ارتش ترکیه در تصفیه‌خانه علوک حاضر شده و از کارگران خواست پمپاژ آب را قطع کنند، این گشتی بدون اینکه علت این اقدامش مشخص شود، فورا تصفیه‌خانه را ترک کرد، در ادامه تماس‌هایی با طرف روسی برای پی بردن به علت این اقدام و نیز تلاش برای پمپاژ دوباره آب به شهر انجام شدند.

العکله در ادامه اظهار کرد: قطع آب در این دمای بالای هوا و نیز با وجود خطر ویروس کرونا به منزله جنایت جنگی وحشتناکی در حق ساکنان شهر حسکه است.

او افزود: اقدامات ارتش اشغالگر ترکیه برای کنترل کردن تصفیه‌خانه و خط پمپاژ آب موجب شد جیره‌بندی آب از سه روز به بیش از هفت روز افزایش یافته و حجم آب از ۱۰۰ هزار متر مکعب در ساعت در بعضی اوقات به کمتر از ۳۰ هزار متر مکعب کاهش یابد.

مدیر موسسه آب استان حسکه در ادامه از جامعه جهانی خواست در این مساله ورود کرده و به تجاوزهای هدفمند ترکیه برای تشنه نگه داشتن ساکنان حسکه در این شرایط دشوار معیشتی پایان دهد.

طرف روس بارها با نمایندگان دولت ترکیه در داخل مرزهای سوریه دیدار کرده و درباره جدا کردن مساله برق و آب از درگیری‌ها و پمپاژ آب از تصفیه‌خانه علوک به سمت حسکه و در مقابل تامین نیازهای شهر رأس العین و حومه‌های آن از برق تولیدی سد فرات توافق کرده بودند.

از سوی دیگر روزنامه الوطن سوریه نوشت، استحکامات نظامی جدید نیروهای ارتش سوریه شامل سلاح‌های سنگین، راکت اندازها و توپخانه این ارتش به همراه ۴۰۰ سرباز به تل تمر واقع در حومه حسکه منتقل شده و از آنجا در پایگاه‌های نظامی حومه شهرک ابو رأسین واقع در حومه شمالی حسکه تقسیم شدند.

چهارشنبه گذشته استحکامات نظامی نیروهای ارتش سوریه به شهرک عین عیسی در شمال شهر رقه منتقل شدند.

به گفته برخی رسانه‌های مخالف، این استحکامات سنگین در حالی منتقل شدند که نیروهای ارتش ترکیه و گروه‌های مسلحی که تحت حمایت این ارتش هستند، یک کامیون تجاری را در آزادراه حسکه-حلب مشهور به ام۴ هدف قرار دادند، در این حمله کامیون آتش گرفت و تعدادی نیز زخمی شدند.

در آن مقطع زمانی که این حمله انجام شد، آزادراه ام۴ به تازگی به روی غیرنظامیان و کاروان‌های تجاری گشوده شده بود.

شبکه خبری روسیا الیوم روز شنبه اعلام کرد: نیروهای ارتش روسیه در تلاش برای تضمین حرکت وسایل نقلیه از مناطق شمال شرق سوریه به داخل این کشور و نیز بازگشت آنها از منطقه عین عیسی از توابع استان رقه به سمت مناطق شمال شرق سوریه هستند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید