این خانه زنجبیلی در مقایسه با شیرینی های زنجبیلی خانه ای دیگر که از فروشگاه مواد غذایی خریداری می کنید، 20000 برابر کوچکتر است.

مردم برای اینکه در ایام تعطیلات خوش بگذرانند، کارهای مختلفی انجام می دهند. دانشمندان نیز این ایام را با ادغام وسایل جشن به رشته خود انجام می دهند. اخیراً، یک دانشمند ماهر در زمینه میکروسکوپ الکترونی کوچکترین شیرینی زنجبیلی خانه ای دنیا را ساخته است.

این خانه زنجبیلی 10 برابر از عرض موی انسان کوچکتر است. با وجود کوچکی این خانه دارای جزئیات مانند: حلقه گل در، پنجره، در و دود کش است. همچنین پرچم کشور کانادا روی حصیری جلو در و لوگو دانشگاه فرد سازنده روی پشت بام این خانه حک شده است.

برخلاف، دیگر خانه های زنجبلی دلتان نمی خواهد این یکی را بخورید. این خانه بسیار کوچک به جای زنجبیل از سیلیکون ساخته شده است. این خانه با استفاده از میکروسکوپ پرتو یونی ساخته شده است. همانطور که از نامش پیدا است اینگونه میکروسکوپ ها با الکترون برای ایجاد تصاویر روی اشیا به کار می روند و معمولاً اشیا را 2 میلیون برابر بزرگ نمایی می کنند.

این میکروسکوپ ها عمدتاً برای دیدن مواد خیلی ریز که در مقیاس میکرومتر به کار می روند. اما قبل از قرار دادن ماده زیر میکروسکوپ الکترونی باید آن را 200 برابر حجم آن را کاهش داد تا بتواند از زیر میکروسکوپ یونی عبور کند. در غیر اینصورت، پرتو یونی و میکروسکوپ الکترونی انتقالی قادر نخواهند بود که نمونه آزمایش را انتقال دهند.

قدرت بالای بزرگ نمایی میکروسکوپ های الکترونی بسیار برای کارهای علمی که دانشمندان انجام می دهند سودمند است و به آنها این امکان را می دهد تا سلول ها و میکروارگانیسم ها، نمونه های بافت برداری یا بیوپسی پزشکی، مولکول ها، ساختار فلزات و دیگر موارد را بررسی کنند.

دانمشندی که این خانه مینیاتوری را ساخته است، بیان می کند که ما به محققان کمک می کنیم  تا ساختار و ویژگی های مواد را بفهمند و هدف از اینکار حل معظل ها و ساخت مواد مقاوم تر، سبک تر، بادوام تر، کارآمد تر و ارزان تر است.

جزئیات ساخت خانه زنجبیلی کوچک  و آدم برفی  هر دو نشان دهنده کار دستی فوق العاده و البته نشان دهنده صبرو حوصله ایجاد کننده آن است.

این دانشمند می گوید بعضی از ساختار ها غیر متعارف بود، برای همین مجبور شدم تکنیک های جدیدی بیابم.

چشم انداز بزرگ شده ساختار خانه کوچک و تشابه ادم برفی کوچک که کنار یک رشته مو قرار داشت، نشان میداد که این خانه چقدر کوچک است. مقایسه بین مو و این خانه نشان می داد که این خانه چقدر کوچک تر از مو است. مو بسیار بزرگ تر از این خانه بود.

هدف از قرار دادن مو کنار آدم برفی و خانه کوچک نشان دادن این شگفتی بود که چقدر حتی آدم برفی نیز نسبت به مو ریز تر است. آدم برفی که خیلی از خانه بزرگت تر بود در مقایسه با مو بسیار ریز به نظر می آمد. دانشمندی که این پروژه را انجام داد می گوید مقیاس کار بسیار کوچک بود و تلاش زیادی برای تکمیل شدنش انجام شد. هدف ظرافت ساختار میکرو انجام شدن این کار برای اولین بار بود.

این دانشمند می گوید که اشتباهات زیادی هنگام کار وجو دارد ولی دکمه ای وجود نداشت که به عقب برگردیم. او می گوید فعالیت روی دایره آدم برفی سخت ترین قسمت کار بود.

در مجموع، ساخت خانه مینیاتوری و آدم برفی دو روز طول کشید. این دانشمند امیدوار است با این کارش مردم را با میکروسکوپ الکترونی آشنا کند و اینکه کارهای مهمی با میکروسکوپ های الکترونی آزماشگاهی انجام می شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید