مقامات اندونزی در تلاشند تا با باروری ابرها و ایجاد باران کافی، خسارات ناشی از آتش سوزی سالیانه جنگل ها را در ماه سپتامبر بکاهند.

در سال 2019، آتش به دلیل خشکی آب و هوا 3.9 میلیون هکتار از منطقه را سوزاند، این بدترین آتش سوزی بوده است که تا حالا در این منطقه رخ داده است. کشور اندونزی در ماه ژانویه نیز تلاش هایی را برای باروری ابرها داشته است تا از سیل های رعد آسا و بارش های سنگینی که در این منطقه رخ داده است، جلوگیری کند.

به گفته انجمن هواشناسی آمریکا، باروری ابر نوعی تغییر وضعیت آب و هوا، شامل پراکنده کردن قطره های مایع در گاز مخصوص فرموله شده یا مواد بسیار سرد در مناطق هدف درون ابرها برای دستیابی به افزایش بارندگی، کاهش خسارت تگرگ، پاکسازی مه و سایر اثرات عمدی است.

یک شیمیدان به نام وینسنت شفر در سال 1946  هنگام مطالعه ی تشکیل ابر برای جنرال الکتریک، باروی ابرها را اختراع کرد و از آن زمان تاکنون در سراسر جهان این عمل بارها انجام شده است. طبق اعلام سازمان جهانی هواشناسی (WMO) ، برنامه های باروری ابرها در بیش از 50 کشور جهان در سال 2017 انجام شده است.

با این حال، سازمان جهانی هواشناسی خاطرنشان می کند که علیرغم چندین دهه تحقیق، شک و تردید عمیق هنوز هم پیرامون باروری ابرها وجود دارد که  بخشی از آن به دلیل بررسی اثربخشی تکنیک - ایجاد علت و معلول - با توجه به پیچیدگی و تغییرپذیری سیستم های هواشناسی است.

سازمان جهانی هواشناسی همچنین خاطرنشان می کند: چالش اساسی؛ اصلاح وضعیت آب و هوا، شناسایی و پیدا کردن بهترین ابرها برای باروری است.

مدیرعامل شرکت رسانه ای آمریکایی accu weather که خدمات پیش بینی آب و هوا در سراسر جهان را فراهم می کند، گفت: " تحقیقات نشان می دهد که باروری ابرها می تواند انواع خاصی از بارندگی را تا 10 درصد افزایش دهد."

او همچنین بیان کرد که اگر ابری وجود نداشته اشته باشد، شما قادر نخواهید بود که باران تولید کنید. اگر شما ابرها را بارور کنید ولی ابرها به اندازه کافی ضخیم نباشند و قطرات مایع درون ابرها وجود نداشته باشد، باوری ابرها بی فایده است و به درستی عمل نمی کند.

دانشمندان طی انجام پروژه ای میزان برف تولید تولید شده حاصل از باروری ابرها را در سال 2017 اندازه گرفتند.

آنها سه بار باروی ابرهارا از آغاز تا پایان بیش از سه روز نظارت کردند و سپس با استفاده از محاسبات راداری و سنجش برف مقدار برف را که در حدود 67 دقیقه از ابرها  باریده بود و تقریباً 900 مایل مربع از زمین را با حدود یک دهم میلی متر برف ریخته است، محاسبه کردند. نتیجه تلاش این گروه که در یک مجله علمی معتبر به چاپ رسید به اندازه مجموع 282 استخر سایز المپیکی آب بود.

مدیران آب، به ویژه در غرب ایالات متحده ، باروری ابرها را راهی برای افزایش بارش برف در زمستان می دانند، زیرا تأمین منابع آب در اثر ذوب برف در آن بخش از کشور و سایر مناطق کوهستانی در سراسر جهان تأثیر دارد.

میزان رطوبت در غرب معمولاً به طور کلی پایین است، بنابراین دستیابی به ابرها در این منطقه لایه جوی دشوار است. در این منطقه باروری ابرها باید یک روز بسیار خاص باشد و باید شرایط آب و هوایی بسیار مخصوصی باشد.

یکی از تلاش های مشهور برای اثبات زیست پذیری باروری ابرها، واکنش دولت آمریکا برای تغییر توفان ها بود. Project Stormfury  یک تلاش چندین دهه از 1983  سال 1962 برای تضعیف چرخه های گرمسیری با پرواز هواپیما به داخل آنها و باروری آنها با یدید نقره بود.

آنها آنچه را می دانستند اینست که برای انجام آزمایش باروری ابرها  به چندین هواپیما، نه فقط یک یا دو فقره، نیاز دارند. این کار عملی و خیلی خطرناکی بود، با این حال، اطلاعات زیادی در مورد ساختار طوفان، رشد و کاهش و همچنین درک پویایی توسعه طوفان کشف شد.

بنابراین، به طریقی پروژه Stormfury نتوانست باروری ابرها را در توفان ها ثابت کند. اما تحقیقات به دست آمده باعث موفقیت کلی پروژه شد.

تلاش اندونزی برای ایجاد بارا برای محدود کردن خسارت ناشی از آتش سوزی نمی تواند بطور جز به جز بیان شود، اما داده های مربوط به بارش برای سوماترا - منطقه ای با ابر در سالهای اخیر که توسط آتش سوزی ها آسیب دیده است - نشان می دهد که این منطقه تقریباً150 درصد از موارد عادی را به خود اختصاص داده است. طبق گفته های هواشناسی AccuWeather ، از اول ماه مه بارندگی می کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، باروری ابرها در اواسط ماه مه آغاز شده است و انتظار می رود که تا ماه سپتامبر ادامه یابد زیرا مقامات قصد دارند مناطق باروری را گسترش دهند.

در حالی که اندونزی امیدوار است که تلاشهای فعلی در زمینه باروری ابرها ثمر بخش باشد و به اندازه کافی برای کاهش آتش سوزی ها در سال 2020 تأثیر گذار باشد، اما دولت ها به انگیزهای دیگری نیز به این روند ادامه می دهند.

گاهی اوقات دولت ها برای ارسال پیام به افراد مبنی بر اینکه کاری انجام می دهند، ابرها را بارور می کنند. تمدن مایاها به دلیل عدم بارندگی از بین رفت. کمبود باران یا تغییر وضعیت آب و هوا یا اقلیم باعث شده است که تمدن ها بیش از آنچه شما  فکر کنید، آسیب ببینند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید