مجتبی ذوالنور، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس خطاب به وزیر امور خارجه گفت: شما مسیرتان را از اول اشتباه رفتید و مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند سیاست‌های بالادستی و اصلی نظام تکیه بر توانمندی‌های داخلی است ولی شما وارونه عمل کردید.

به گزارش سلام نو، به نقل از ایرنا، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما مخالف دیپلماسی و دیپلماسی فعال نیستیم، ما مخالف رابطه با دنیا نیستیم، ما نمی‌گوییم مسائل را باید در عرصه بین‌المللی رها و ترک کنیم.

مجتبی ذوالنور روز یکشنبه در صحن علنی مجلس پس از استماع صحبت‌های وزیر امور خارجه اظهار داشت: طرف صحبت‌های من به‌طور کامل شما نیستید و بخشی به راس دولت برمی‌گردد که شما هم به عنوان یک شخص تاثیرگذار و یک مهره اساسی در همه این مسائل شریک و سهیم و تاثیرگذار بوده و هستید.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: لذا ممکن است شما درباره برخی از صحبت‌های من بفرمایید که اینها بر عهده من نیست. من ضمن قدردانی از زحمات مثبتی که شما و دستگاه دیپلماسی داشته‌اند چند نکته را می‌گوید.

ذوالنور عنوان کرد: نکته اول اینکه ریل‌گذاری و هدفگذاری درخصوص سیاست خارجی ما از در دوران شما از ابتدا غلط بود. مسیر را کج ریل‌گذاری کردید به آن سمتی که حرکت کردید اهداف ملت محقق نشد. مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند سیاست‌های بالادستی و اصلی نظام تکیه بر توانمندی‌های داخلی است. حل مشکلات از طریق داخل و تکیه بر منطقه است اصل بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب است و شما وارونه عمل کردید. داخل را رها کردید منطقه را رها کردید کسی که نباید به آن اعتماد کرد، تمام اعتماد را آنجا متمرکز کردید. و خروجی غیر از این نمی‌تواند باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما مخالف دیپلماسی و دیپلماسی فعال نیستیم، ما مخالف رابطه با دنیا نیستیم، ما نمی‌گوییم مسائل را باید در عرصه بین‌المللی رها و ترک کنیم. مسیر را نباید را اشتباهی رفت. مسیر را از ابتدا کج رفتید. تضمین نگرفتید اگر می‌دانستید چرا خلاف آن عمل کردید.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اگر نمی‌دانستید در طول مذاکرات مقام معظم رهبری کرارا تذکر دادند. چرا توجه نکردید؟ مقام معظم رهبری شروط ۱۱گانه را تعیین فرمودند چرا به این شروط عمل نشد.

ذوالنور بیان داشت: چرا قدرت و ابزار چانه‌زنی‌تان را از دست دادید که امروز شما به دنبال آنها بدوید. در ابتدای مذاکراتی که شما به آقای جان کری داشتید، وی گفت ما اجازه نمی‌دهیم شما بیش از ۲ هزار کیلوگرم، اورانیوم غنی‌سازی شده داشته باشید. ولی شما بعد از آن مذاکرات طولانی به ۳۰۰ کیلوگرم رساندید در این مذاکرات چه کردید؟ شما بالای ۱۰ تن اورانیوم غنی شده کشور را تبادل کردید با اورانیوم خام و  یا کیک زردی را که باید چرخه غنی‌سازی را طی کند و ابزار انعطاف و ابزار چانه‌زنی را از دست ملت خارج کردید.

وی گفت: شما به عنوان بازطراحی و بهینه سازی راکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک را به آن وضعیت درآوردید که دشمن از شما خیالش راه بود، پس چرا باید حرف شما را گوش کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید