مرتضی طلایی با اشاره به آتش سوزی‌های اخیر در سطح کشور گفت: برای حوادث اخیر باید فرضیه‌های مختلف را مدنظر قرار داد و هیچ احتمالی را از ذهن دور نکرد و تمام فرضیه‌ها را آزمایش کرد.

سلام نو – سرویس سیاسی: شب گذشته باز هم شهروندان تهرانی شاهد شعله‌های سوزان آتشی دیگر در آسمان شهر بودند. کلینیک سینا اطهر واقع در خیابان شریعتی تهران با یک انفجار ناگهانی که ظاهرا به کپسول‌های هلیوم این کلینک مربوط بود طمعه حریقی کشنده شد و دست کم ۱۹ کشته و ۱۴ مصدوم برجای گذاشت.

هنوز علت دقیق حادثه مشخص نشده است، اما بررسی‌های اولیه این طور نشان می‌دهد که انفجار کپسول‌های گاز هلیوم عامل این آتش‌سوزی بوده است که هنوز مورد تایید نیست و باید به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.

نکته تاسف بار این است که انفجار این کلینک تلفاتی به اندازه آتش سوزی پلاسکو و فروریختن کل ساختمانش داشت، مسئله‌ای که تلخی ماجرا را چند برابر می‌کند.

امروز و در آخرین خبر مربوط به این حادثه رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از دستور بازداشت ۴ نفر در پی انفجار در کلینیک درمانی سینا اطهر خبر داد گفت: مقام محترم قضائی شب گذشته و پس از وقوع این حادثه دستور بازداشت چهار نفر را در رابطه با این حادثه صادر کرد که یکی از این افراد که در محل حضور داشت توسط پلیس بازداشت شد و دستگیری سایر متهمان نیز در دستور کار قرار دارد.

آتش سوزی در شب گذشته وقتی در کنار انفجارها و آتش سوزی‌ها در نقاط مختلف کشور قرار می‌گیرد این سوال را ایجاد می‌کند که آیا ما با زنجیره‌ای از توطئه‌ها طرف هستیم که پس از آتش زدن جنگل‌ها و بناهای تاریخی دنبال آتش زدن ساختمان‌ها و قربانی کردن جان انسان‌ها هستند یا تمام رخدادهای اخیر تنها زنجیره‌ای از تصادف‌های ناخواسته است؟

مرتضی طلایی، عضو سابق شورای شهر و رئیس اسبق پلیس تهران بزرگ در گفت‌وگو با سلام نو هر چند تاکید می‌کند که تاکنون شواهد کافی برای توطئه بودن حوادث اخیر وجود نداشته اما معتقد است نباید به سادگی از کنار این حوادث گذشت و باید هر احتمالی را به شکل یک فرضیه مد نظر قرار داد و بررسی کرد.

او با تاکید بر ضرورت بررسی همه جانبه حوادث اخیر گفت: به نظرم در حال حاضر و با اطلاعات موجود نمی‌توانیم نسبت به توطئه بودن این وقایع از سوی دشمنان بدبین باشیم، اما نباید به سادگی هم از کنار این ماجراها بگذریم و از کنارش رد شویم بلکه باید علل و عوامل حوادث اخیر را از منظر امنیتی، انتظامی و اجتماعی بررسی کنیم تا به دلایل اصلی حوادث اخیر پی ببریم.

او با اشاره به شیوه بررسی چنین رخدادهایی گفت: به عنوان مثال وقتی سرقت یا قتلی رخ می‌دهد پلیس بر حسب اطلاعاتی که دارد فرضیه‌هایی را طرح می‌کند و این فرضیه‌ها را با تحقیقات مختلف رد می‌کند تا نهایتا به فرضیه اصلی می‌رسد و علت و عامل آن حادثه را کشف می‌کند.

طلایی ادامه داد: بر اساس این مدل برای حوادث اخیر هم باید فرضیه‌های مختلف را مدنظر قرار داد و هیچ احتمالی را ذهن دور نکرد و تمام فرضیه‌ها را آزمایش کرد.

او با اشاره به حادثه سه شنبه شب در تهران گفت: باید بررسی شود که حادثه روز گذشته به خاطر غیراستاندارد بودن درمانگاه بود یا بی‌دقتی عوامل درمانگاه یا مسائلی دیگر؟ چون تا این لحظه مراجع مربوط اظهار نظری درباره توطئه در حوادث اخیر نکردند ما هم نمی‌توانیم بدبین باشیم و بیشتر می‌توانیم به بی‌دقتی و غیراستاندارد بودن امکانات توجه کنیم.

عضو پیشین شورای شهر تهران افزود: متاسفانه در فرهنگ عمومی جامعه ما بی توجهی به عمر مفید امکانات و عدم چک دوره‌ای کردن آن‌ها ریشه دارد و این مسئله می‌تواند از جنگل تا درمانگاه حادثه ساز باشد.

طلایی مسئله دیگری که نباید از آن غافل شد را نفوذ می‌داند و می‌افزاید: با این همه نباید از مسئله نفوذ غافل باشیم. نفوذ و نفوذی هم اینجا به معنای حضور جاسوس نیست، بلکه ممکن است با ده‌ها واسطه و امکان کسی نقشی را بازی کند که دشمن می‌خواهد.

او ادامه داد: متاسفانه امروز به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی که محصول سومدیریت‌ها است نارضایتی‌ها و دلخوری‌ها افزایش پیدا کرده است. شما تصور کنید یک کارمند ناراضی است، این کارمند به خودی خود کارش را به درستی انجام نمی‌دهد و مسئله درست می‌شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید