فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» به نویسندگی و کارگردانی امیر داسارگر و تهیه کنندگی حامد بامروت نژاد و نقش آفرینی هادی حجازی فر، محمد فیلی و ... در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : «منطقه پرواز ممنوع» فیلم علمی تخیلی در ژانر کودک و نوجوان به نویسندگی و کارگردانی امیر داسارگر و تهیه کنندگی حامد بامروت نژاد و نقش آفرینی بازیگران مطرحی همچون هادی حجازی فر، محمد فیلی و ... در سال 1397 تولید شده است.

فیلم «منطقه پرواز ممنوع» در تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۹۸ و همزمان با فیلم «تورنادو» به کارگردانی سید جواد هاشمی، دیگر فیلم کودک و نوجوان بر روی پرده سینما ها رفت و علیرغم تبلیغات محدود و عدم حضور بازیگران مطرح سینمای ایران توانست به موفقیت بالایی دست یابد و با فروش ۵،۹۳۸،۷۹۶،۰۰۰  تومان در گیشه، لقب پرفروش‌ترین فیلم سینمای کودک و نوجوان در سال ۱۳۹۸ را به خود اختصاص دهد.

فیلم «منطقه پرواز ممنوع» در 29 فروردین 1398 برای اولین بار در بخش بازار سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر و در سالن بنیاد سینمایی فارابی بر روی پرده سینماها رفت که با استقبال فراوانی مواجه شد.

اولین ساخته امیرداساگر در دومین حضور خود در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در شهریور 1398 در اصفهان بر روی پرده سینما رفت و مورد استقبال گسترده مخاطبان و به ویژه نوجوانان و خانواده‌های آنان قرار گرفت، لازم به ذکر است که فیلم «منطقه پرواز ممنوع» به عنوان پرمخاطب ترین فیلم جشنواره انتخاب شد و همچنین علیرضا اکبری برای بازی در این فیلم موفق به دریافت پروانه زرین بهترین بازیگری از سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان شد.

بیشتر بخوانید :

نقد فیلم «تورنادو» / فیلمی فانتزی در ژانر کودک و نوجوان

نقد فیلم «هم بازی» / فیلمی کودکانه در نکوهش تک فرزندی

نقد فیلم «سقف مات» / فیلمی با قاب های معلق

نقد فیلم «خانه» / وصیتی که عملی نشد

نقد فیلم «حکایت دریا» / حکایت امروز آدمها به روایت بهمن فرمان آرا

کارگردانی فیلم «منطقه پرواز ممنوع» بر عهده امیر داسارگر نویسنده و کارگردان جوان سینما بوده است، وی که به عنوان نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه شناخته می شد، اولین فیلم بلند سینمایی خود را با عنوان «منطقه پرواز ممنوع» در ژانر نوجوان، ژانری که در سینمای ایران و زیر سایه فیلم های گروه کودک مغفول مانده است، تجربه کرد.

امیر داسارگر در اولین فیلم بلند سینمایی خود به خوبی توانسته از عهده کارگردانی و بازی گرفتن از بازیگران نوجوان فیلم خود بر بیاید، وی با بهره گیری از قاب بندی های خوب علی رنجبر، تصویربردار فیلم و هدایت بازیگران نوجوان فیلم دست به ساخت فیلم خوش ساخت و با کیفیتی زده است.

تهیه کنندگی فیلم «منطقه پرواز ممنوع» بر عهده حامد بامروت نژاد که از مسئولین و مدیران جشنواره فیلم عمار می باشد، بوده است، وی که پیش از این تهیه کنندگی فیلم «ترمینال غرب» به کارگردانی قربانعلی طاهر فر را بر عهده داشته در دومین فیلم بلند سینمایی خود در قامت تهیه کننده به موفقیت خوبی دست یافته است، به موفقیتی که فیلم های کمدی حتی با حضور بازیگران چهره حسرت آن را دارند، طبیعتاً فروش بالا در گیشه و حضور در باشگاه میلیاردی ها آرزوی بسیاری از تهیه کنندگان موفق سینما است.

منطقه پرواز ممنوع روایتگر داستان سه نوجوان است که در حین آماده‌شدن برای مسابقه ساخت پهپاد، با پیداشدن یک یوزپلنگ در حوالی محل زندگیشان، وارد مسائل و درگیری‌های مختلف و مهیجی می‌شوند، با این حال موضوعاتی همچون مدافعان حرم، فعالیت‌های علمی دانش‌آموزان، دستاوردهای علمی، فناوری و نظامی کشور و سایر موضوعات راهبردی نیز در بستر یک داستان جذاب و پرکشش برای مخاطبان به تصویر کشیده می‌شود و ...

خطر اسپویل داستان

محمد مهدی، نصیر و روح‌الله ، با بازی متین پاکزاد، متین کرمانی و علیرضا اکبری، سه رفیقی که در عنفوان سن جوانی به سر میبرند، تصمیم میگیرند در کارگاه چوبی که به کمک مصطفی، پدر محمد مهدی با بازی هادی حجازی‌فر ساخته‌اند دور هم جمع شوند تا خود را برای پروژه ساخت پهپاد و شرکت در مسابقات ملی دانش‌آموزی هوا فضا آماده کنند، اما غافل از این که در این راه به طور کاملا اتفاقی پی به فعالیت یک گروه جاسوسی برده و درگیر مسائل آن میشوند.

نویسندگی فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» همانند کارگردانی این فیلم بر عهده امیر داسارگر بوده است، وی به خوبی توانسته است نگارش فیلمنامه را برای ژانر نوجوان انجام بدهد و فروش بالای فیلم و دریافت جوایز از جشنواره ها، آن هم بدون حضور بازیگران چهره خود تصدیقی بر فیلمنامه خوب وی می باشد.

هر چند که فیلمنامه اولین فیلم بلند سینمایی امیر داسارگر دچار ایراداتی نظیر شعارزدگی در زمینه های متفاوت از قبیل خادمین محیط زیست، زمین خواری و ... است که در زمان هایی از فیلم در ذوق مخاطب می خورد و فیلمنامه را دچار از هم گسستگی می کند، اما در مجموع فیلمنامه  خوبی به حساب می آید که می تواند مخاطب خود را راضی از سالن سینما خارج کند.

در فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» بازیگرانی همچون هادی حجازی فر (در نقش آقا مصطفی، پدر محمدمهدی)، محمد فیلی (در نقش پدربزرگ، پدربزرگ محمد مهدی)، متین‌پاکزاد (در نقش محمد مهدی)، متین کرمانی (در نقش روح الله)، علیرضا اکبری (در نقش نصیر)، علی ذکریایی (در نقش آقای خانی)، زین العابدین تقی پور(در نقش آقا حامد)، بهارنوحیان (در نقش مادر، مادر محمد مهدی)، پوریا سلطان زاده (در نقش آقا سامان) و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

امیر داسارگر در اولین تجربه بلند سینمایی خود ثابت کرد که دیده شدن یک فیلم برای کودک و نوجوان نیازی به حضور بازیگران چهره ندارد و تنها با داشتن یک فیلمنامه خود می توان به موفقیت در گیشه دست یافت و به جای هزینه بودجه ساخت فیلم برای حضور بازیگران چهره آن را در بخش های مختلف گروه و ساخت بهتر فیلم هزینه کرد.

دیگر عوامل فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» عبارتند از : نویسندگی و کارگردان: امیر داسارگر، تهیه کننده: حامد بامروت نژاد، مدیر فیلمبرداری: علی رنجبر، طراح صحنه و لباس: پیام حسین سوری، طراح گریم: امیر ترابی، صدابردار: سعید بجنوردی، جلوه های ویژه بصری: سید هادی اسلامی، جلوه های ویژه میدانی: محمدرضا ترکمان و حمید رسولیان، دستیار اول کارگردان: سید احمد حسینی، مدیر برنامه ریزی: مهدیار عقابی، بازیگردان نوجوان: زین العابدین تقی پور، تدوین: ابوذر حیدری، مدیر تولید: سید صادق حسینی، جانشین تولید: سید مهدی حسینی.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید