۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
کد خبر: 53201658

یادگیری رنگ کردن پارچه ها می تواند یک فعالیت بسیار سرگرم کننده باشد که هم می تواند لباس و یا منسوجات جدید و منحصر به فردی را برای شما فراهم کند و از طرف دیگر روح تازه ای به پارچه های کسل کننده و کم رنگ می بخشد. استفاده از رنگ های خاص باعث ایجاد تفاوت در سبک و پیشرفت کار شما می شود. تغییر رنگ پرده های منزل تان می تواند دلیل دیگری برای انتخاب بهترین روش های رنگ کردن پارچه ها باشد که بسیار اقتصادی است.

رنگ چند منظوره ترکیبی از انواع مختلف رنگ است که در آن رنگ مستقیم با رنگ اسیدی ترکیب می شود تا محصولی مناسب برای انواع مختلف الیاف باشد. این رنگ قادر به رنگ آمیزی طیف وسیعی از انواع الیاف را دارد و به خصوص برای پارچه هایی که حاوی الیاف ترکیبی هستند، مناسب است. برای رنگ آمیزی پلی استر یا اکریلیک نمی توان از این نوع رنگ استفاده کرد و در آب سرد نیز قابل استفاده نیست.

رنگ های چند منظوره برای استفاده در چه الیافی مناسب هستند؟

رنگ های طبیعی

رنگ های طبیعی معمولاً دارای ایمنی و سازگاری زیادی با محیط زیست هستند. گفته می شود برخی از مواد مغذی که برای ثابت کردن رنگ استفاده می شوند، بسیار سمی نیستند و هنگامی که با یک رنگ طبیعی سازگار با محیط زیست ترکیب شوند، می توانند پارچه هایی با کیفیت بسیار خوب تولید کنند. رنگ های طبیعی معمولاً در بیشتر موارد بهترین نتیجه را می دهند. در صورتی که باید از روش های رنگ آمیزی طبیعی استفاده کنید، مطمئن شوید که ترکیبات رنگ سمی نیستند و به محیط زیست آسیب نمی رسانند. با این حال انواع دیگر رنگ می توانند ضمن مقاومت در برابر نور و ثبات رنگ هنگام شستشو، رنگ بسیار درخشان تری ایجاد کنند.

رنگ های طبیعی برای استفاده در چه الیافی مناسب هستند؟

رنگ اکسیده

رنگ اکسیده نوعی ماده شیمیایی است که در آب نامحلول است. رنگرزی پارچه با رنگ اکسیده در خانه و توسط فرد کارنابلد، بسیار سخت است ولی غیرممکن نیست. جالب است بدانید که از اصلی ترین انواع این نوع رنگ، رنگ نیلی می باشد و در رنگ آمیزی پارچه های کتان استفاده می شود. نام این رنگ از گلدان های بزرگی که پارچه ها در آن غوطه ور هستند، گرفته شده است.

رنگ های اکسیده برای استفاده در چه الیافی مناسب هستند؟

رنگ پراکنده

رنگ های پراکنده برای رنگرزی کردن سلولز استات ساخته شده اند و محلول در آب نیستند. رنگ ها به خوبی با مواد پراکنده مخلوط می شوند تا خمیری تهیه کنند یا برای تهیه پودر، خشک می شوند. استفاده اصلی از این نوع رنگ، رنگرزی پلی استر است، اما می توان از آن برای رنگ آمیزی الیاف نایلون و اکریلیک نیز استفاده کرد. اندازه مناسب ریز ذرات و سطح بزرگ آن ها این امکان را می دهد تا الیاف به خوبی رنگ را جذب کنند.

میزان رنگ پذیری پارچه با این نوع رنگ به میزان زیادی بستگی به میزان پودر شدن رنگ دارد. در برخی موارد به دمای رنگرزی 130 درجه سانتیگراد (266 درجه فارنهایت) نیاز است. پلی استر به درجه حرارت های بالاتر نیاز دارد.

رنگ های پراکنده برای استفاده در چه الیافی مناسب هستند؟

●       پلی استر

●       اکریلیک

●       استات

سایر رنگ ها

آخرین نوع رنگ های پارچه که در ادامه توضیح می دهیم، برای افراد تازه کار و کسانی که رنگ آمیزی پارچه را به عنوان سرگرمی انجام می دهند، کاربردی نخواهد داشت. با این حال این روش ها نیز در صنعت نساجی حائز اهمیت هستند.

چگونه رنگ پارچه را انتخاب کنیم؟

اولین سوالی که معمولاً برای اولین بار توسط افرادی که به دنبال رنگرزی پارچه هستند پرسیده می شود این است که از چه رنگی باید استفاده کنند؟ اما اولین سوالی که باید بپرسید این است که به چه نوع پارچه ای نیاز دارم؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانید از چه نوع الیافی در پارچه استفاده شده است.

اگر به طور حرفه ای در کار رنگرزی پارچه هستید، توصیه می شود کل مطلب را مطالعه کنید اما اگر با کمبود زمان مواجه هستید، می توانید تنها انواع پارچه های مورد نیاز خود را بررسی کنید.

هنگامی که شما متوجه چگونگی رنگ گرفتن انواع پارچه ها شوید، قادر خواهید بود برای هر پروژه و پارچه ای که در ذهن دارید، رنگ مناسب پارچه را انتخاب کنید.

انواع رنگ پارچه

در زیر لیستی از انواع مختلف رنگ های پارچه وجود دارد که در کار رنگرزی با آن ها سر و کار دارید. برخی از رنگ ها روی الیاف خاص بهترین تأثیرگذاری را دارند و برخی دیگر اصلا در بعضی الیاف نفوذ نمی کنند.

قطعاً انتخاب رنگی مناسب برای الیافی که با آن کار می کنید مهم است اما در نظر داشته باشید که برخی از رنگ ها می توانند برای محیط زیست سمی و مضر باشند بنابراین در انتخاب خود این نکته را در نظر داشته باشید.

رنگ های واکنش پذیر

رنگ های واکنش پذیر یکی از ماندگارترین انواع رنگ ها هستند و معمولاً به بهترین شکل عمل می کنند. دقت در نوع رنگ برای ایجاد پیوند کووالانسی با سلولز یا پروتئین است که در اصل پیوند مولکولی بین مولکول های الیاف و مولکول های رنگ است. رنگ های واکنش پذیر بهترین انتخاب رنگ پارچه ای برای پنبه و سایر الیاف سلولزی در خانه است.

محصول پارچه های رنگرزی شده با رنگ های واکنش پذیر در نهایت یکی از بهترین پارچه های رنگ ثابت است. این بدان معنی است که می توانید بدون نگرانی از رنگ پس دادن پارچه، آن ها را با انواع پارچه ها حتی پارچه های سفید بشویید.

رنگ های واکنش پذیر به اشکال مختلفی وجود دارند. هنگام استفاده از رنگ واکنش پذیر موردنظر، مطمئن شوید که این رنگ با الیاف در نظر گرفته شده شما، سازگار است. برای اطمینان می توانید از آب سرد و آب گرم استفاده کنید و برخی از رنگ ها به طور خاص برای پشم یا سایر الیاف پروتئینی یا سلولزی ساخته شده اند.

رنگ های واکنش پذیر برای استفاده در چه الیافی مناسب هستند؟

●       الیاف سلولزی

●       الیاف پروتئینی

رنگ مستقیم

رنگ های مستقیم نوعی رنگ هستند که برای رنگ آمیزی الیاف سلولزی مانند پنبه استفاده می شوند. رنگ مستقیم یکی از انواع رنگ های آب گرمی است و یکی از دو نوع رنگی است که در رنگ های چند منظوره یافت می شود، دیگری رنگ اسیدی است. این رنگ نسبت به انواع دیگر رنگ کاربرد کمتری دارد و فقط در موارد کمی قابل استفاده است. به طور معمول رنگ های مستقیم رنگ کمرنگی دارند و به اندازه رنگ های واکنش پذیر قابل شستشو نیستند اما با استفاده از یک ماده ثابت کننده رنگ مانند Retayne می توان این مسئله را تا حدودی کاهش داد.

پارچه هایی که با رنگ های مستقیم رنگرزی شده اند، در هنگام شستشو به طور قطع رنگ پس می دهند. این پارچه ها نسبت به پارچه های رنگرزی شده با رنگ های واکنش پذیر، سبک تر هستند. ارزان قیمت بودن رنگ های مستقیم یکی از دلایلی است که شما ممکن است استفاده از این نوع را نسبت به انواع دیگر ترجیح دهید. در تهیه این رنگ ها از اسیدهای ملایم مانند سرکه استفاده می شود.

رنگ های مستقیم برای استفاده در چه الیافی مناسب هستند؟

رنگ های اسیدی

از رنگ های اسیدی در رنگ آمیزی الیاف پروتئینی مانند پشم، ابریشم و ترمه استفاده می شود. اصطلاح اسید ممکن است در ابتدا تا حدودی نگران کننده باشد اما در بیشتر موارد رنگ ها قلیایی و سمی نیستند. گفته می شود برخی از رنگ های قلیایی و سمی سرطان زا هستند. رنگ های اسیدی در واقع شامل چندین نوع در گروه بزرگ تر هستند.  به طور کلی رنگ های اسیدی معمولاً بهترین رنگ های پارچه ای برای الیاف پروتئینی هستند.

رنگ های اسیدی شامل انواع مختلفی از جمله رنگینه یکنواخت شونده اسید یا اسید قوی، رنگینه اسیدی نوع میلینگ یا اسیدهای ضعیف و  اسید سریع یا اسید خنثی هستند.

رنگ های اسیدی یکنواخت شونده یک اثر جامد یکنواخت ایجاد می کنند اما پارچه های رنگ شده با این نوع رنگ باید در آب سرد شستشو شوند یا با دست شسته شوند و از استفاده از آب گرم و ماشین لباسشویی اجتناب شود.

برخی از پارچه های موجود در گروه رنگ های اسیدی سریع، قابل شستشو نیستند. رنگ های خوراکی کم خطرترین انواع رنگ ها هستند.

از رنگ های Lanaset (نوعی رنگ اسیدی) برای رنگ آمیزی کلیه الیاف پلی آمید مانند ابریشم، پشم، پشم بز، پارچه موهر و نایلون استفاده می شود. رنگ های Lanaset شامل سه گروه کاملاً متفاوت از رنگ هستند. پارچه های پشمی که با رنگ های لانست رنگرزی می شوند، بیش از انواع رنگ های دیگر، نسبت به شستشو و رنگ دهی مقاوم هستند.

رنگ های اسیدی برای استفاده در چه الیافی مناسب هستند؟

●       نایلون

●       اسپندکس (غیر پلی استر)

رنگ های چند منظوره

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید