زنانی که در دوران بارداری سیگار می‌کشند خطر ابتلا به رایج‌ترین نوع صرع در کودکان را افزایش می‌دهند.

ایسنا نوشت: به نقل از نیوز، بررسی‌های جدید در زمینه صرع کودکان، اولین عامل خطر محیطی جهان برای این بیماری یعنی سیگار کشیدن مادران در دوران بارداری را شناسایی و ارتباط ژنتیکی جدید مرتبط با این بیماری را کشف کرده است.

شناسایی این مورد، عاملی برای کشف درمان‌های جدید این بیماری خواهد بود.

در انگلستان، از هر 200 کودک و فرد زیر 18 سال، یک نفر به صرع مبتلاست، حدود 600 هزار نفر با بیماری‌های عصبی زندگی می‌کنند و روزانه 87 نفر دیگر به این آمار اضافه می‌شوند.

بررسی‌های جدید نشان داده، سیگار کشیدن در دوران بارداری، یکی از شایع‌ترین عوامل ابتلا کودکان به صرع است و این موضوع می‌تواند پیامدهای مهمی برای درمان‌های جدید این بیماری داشته باشد.

محققان به همراه گروهی از پزشکان و دانشمندان دانشگاه کینگز لندن، این مطالعه را بر روی یکی از رایج‌ترین انواع صرع دوران کودکی(صرع خوش‌خیم لوب تمپورال (BECTS)) متمرکز کردند.

در حدود یک درصد از کودکان جهان از بیماری صرع رنج می‌برند و حدود 15 درصد از آنان تحت تاثیر BECTS قرار دارند.

تحقیقات گذشته بر روی شناسایی جهش‌های ژنتیکی بالقوه مرتبط با این بیماری متمرکز شده بود، اما نتایج آن کافی نیست.

محققان دریافتند که ژن CHRNA5 با این موضوع در ارتباط و تغییرات در این ژن، با وابستگی به نیکوتین و بیماری‌های ریوی مرتبط با استعمال دخانیات همراه است.

نتایج این بررسی نشان داد، استعمال سیگار مادران در دوران بارداری، خطر ابتلا به این نوع صرع رایج در کودکان(BECTS)  را چهار برابر می‌کند و این مورد اولین عامل خطر محیطی برای این بیماری است؛ همچنین یک گروه از داروهای موسوم به آنتی کولینرژیک، ممکن است در معالجه این بیماری موثر باشند، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

نتایج این تحقیق در مجله EBioMedicine منتشرشده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید