تاجزاده در مناظره با زاکانی از تریبون ندادن به موسوی و پخش اعترافات تلویزیونی انتقاد کرد.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: متاسفانه مشاهده می‌کنیم اعتراف‌گیری از قرون وسطی به قرون مدرن رسیده و امروز هم اجرا می‌شود. ما انقلاب کردیم که اعتراف‌گیری نباشد ما انقلاب کردیم که مناظره باشد.

به گزارش سلام نو، مصطفی تاجزاده در دومین مناظره خود با علیرضا زاکانی که درباره بررسی حوادث سال ۸۸ است، گفت: در مناظره قبل که درباره حوادث ۷۸ برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که نیروی انتظامی و لباس شخصی‌ها نقش مخربی داشتند و با دانشجویان برخورد بدی شد.

وی با اشاره به اینکه از خانواده سعید زینالی عذرخواهی می‌کنم که اسمش را نبردم، او بیست سال است که معلوم نیست کجاست، گفت: از دانشجویان تحکیم و دانشجویان تهران که ضرب و شتم  شدند و من از مظلومیت شان نگفتم عذرخواهی می‌کنم. در  مناظره‌های قبلی از افرادی نام برده شده بود ای کاش شرایطی فراهم شود که افراد از خودشان دفاع کنند.

تاجزاده یادآور شد: در مدت اخیر دو اتفاق داشتیم که یکی زیبا و انسانی و آینده‌ساز بود و دیگری زشت بود و باعث خسران کشور شد، گفت: آنچه زیبا بود مناظره زاکانی و تاجزاده بود که کنار هم نشستند و مذاکره کردند و آنچه زشت بود، پخش اعتراف‌های آقای بخشی و خانم قیلیان بود که این کار غیرقانونی و غیرشرعی است و به مصلحت کشور نیست و مردم راضی نیستند.

وی تاکید کرد: متاسفانه مشاهده می‌کنیم اعتراف‌گیری از قرون وسطی به قرون مدرن رسیده و امروز هم اجرا می‌شود. ما انقلاب کردیم که اعتراف‌گیری نباشد ما انقلاب کردیم که مناظره باشد. شهید بهشتی رئیس قوه قضائیه بودند اما در همین کشور به عنوان دبیرکل حزب با احزاب دیگر گفت‌و‌گو می‌کردند. این برای ما مهم است نه اعتراف‌گیری‌هایی که جز خسران ندارد و امیدوارم که این بساط برچیده شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: ما انقلاب نکردیم اعتراف‌گیری کنیم، ما انقلاب کردیم که راه جدیدی باز کنیم. ما طرفدار گفت‌وگو هستیم از بازجویان در اوین تا کاخ سفید. وعده‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در نوفل لوشاتو هم همین است.

وی با اشاره به اینکه در زمان انتخابات مجلس ششم رئیس ستاد انتخاب بودم، یادآور شد:  آن روز یک اطلاعیه از طرف آقای حداد داده شد مبنی بر اینکه رأی ایشان را صفر خوانده بودند و این یک تقلب آشکار است، من بلافاصله از فرمانداری و استانداری خواستم رسیدگی کنند. جواب فرمانداری این بود که آرای آقای حداد کاملا طبق صورت جلسه خوانده و ثبت شده و به شورای نگهبان رفته است. با آقای بنی هاشمی رئیس بخش کامپیوتری صحبت کردم گفتند در سامانه ما صفر نشده بود، وقتی اطلاعیه آمد تعحب کردیم . وقتی آمدند و  بررسی کردیم دیدیم منظور ایشان صندوق سیاری بوده که ۳۰ نفر رای داده بودند و رای آقای حداد در آن صندوق صفر بود. اما آقای حداد گفتند که هزار نفر بودند اطلاعیه هم صادر کردند.

تاجزاده تاکید کرد: بعداز مناظره من  آقای زاکانی کیهان تیتز زده آقای تقلب!  همان زمان با اطلاعیه آقای حداد این زمزمه شروع شد که در انتخابات تقلب می‌شود. شورای نگهبان یک اطلاعیه داد چون آرا بد شمرده می‌شود،  هزار صندوق را بازشماری می‌کنیم، این کار در هیچ انتخاباتی سابقه نداشت. گفتیم صبر کنید بگذارید شمارش تمام شود بعد این کار را کنید گفتند، نمی‌شود.

وی گفت: انتخابات مجلس ششم تنها انتخاباتی بود که در ایران صورت گرفت و همزمان دو بار آرای آن شمرده شد. بعد گفتند کلیه آرایی که به نام رجایی نوشته شده، به نام آقای رجایی خراسانی نوشته شود. به آقای جنتی پیغام دادم که این اطلاعیه پس گرفته شود یا من مصاحبه می‌کنم.گفتند آقای  علیرضا رجایی ملی و مذهبی و خطرناک است و به هیچ وجه نباید به مجلس برود کمک کنید جلویش را بگیریم .گفتم مگر شورای نگهبان تائید نکرده است. هر کسی  را تائید کردید از رأی مردم پاسداری می‌کنیم. جلوتر آمدیم گفتن بازشماری متوقف شد، اوضاع آن قدر آرام بود که آقای جنتی رفتند مکه، اما وقتی بازگشتند صحبت از این شد  که انتخابات باطل شود.

وی گفت: دوماه و نیم بعد از انتخابات آقای محمدجواد لاریجانی در روزنامه رسالت مقاله نوشت که بر اساس دلایل زیر انتخابات باطل  شود. گفتند در تمام طول اخذ رای روی رشته‌های باریک کاغذ نام کاندیداها نوشته بودند و بین مردم پخش می‌کردند و محل‌های اخذ رای همواره دارای شلوغی بود که بعد از اعلام آمار این شلوغی غیرعادی بود! نکته بعدی اینکه گفتند نیروهای ناظر حاضر بودند اما در حالت خواب‌آلود بودند و این که مردم برگه‌های رای به بیرون بردند. بر اساس همین‌ها بارها گفته شد انتخابات مجلس ششم یک افتضاح بزرگ سیاسی برای کشور بود.

وی افزود: اتفاقا چند وقت بعد آقای لاریجانی را دیدم گفتند از  آرا چه خبر؟ گفتم چه‌طور؟ گفتند من خودم می‌دانم که رای نمی‌آوریم، به حوزه انتخابیه رفتم آقایی گفت شما  محمد جواد لاریجانی هستی؟ در انتخابات قبلی به شما و گروه شما رأی دادم اما راضی نیستم. همان موقع فهمیدم ما رای نمی‌آوریم. تا امروز هم شماره صندوق‌هایی که باطل کردند را نمی‌گویند چون رویشان نمی‌شود زیرا صندوق‌هایی که اصلاح‌طلبان رأی آورده بودند را باطل کردند.

تاجزاده با بیان اینکه  ۷۰۰ هزار رأی را باطل کردند که علیرضا رجایی حذف و آقای حداد عادل بالا بیاید، گفت: همان سال، دادگاه من برگزار شد. اگرچه من از تقلب تبرئه شدم اما اتهامات دیگر زدند ولی شکایت من از آقای جنتی هیچ وقت رسیدگی نشد.

وی یادآور شد: از آقای باهنر پرسیدند شما چرا در انتخابات ۹۴ شرکت نکردید، گفتند در مجلس ششم ما یقین داشتیم رأی نمی‌آوریم اما شرکت کردیم ولی در سال ۹۴ چون می‌دانستیم مجلس در دست دوستان ماست شرکت نکردیم. بیست سال دروغ گفتند که در انتخابات مجلس ششم تقلب شده است. امروز اگر آقای محمدرضا خاتمی درباره انتخابات صحبت کند دادگاهیش می‌کنند اما آقای شریعتمداری  که به من می‌گوید آقای تقلب هیچ کاری نمی‌کنند. این‌ها خود را صاحب انقلاب و کشور می‌دانند و می‌گویند ما فرزند صیغه‌ای هستیم و هر بلایی سرشان می‌خواهیم بیاوریم.

تاجزاده در بخش سوم این مناظره گفت: خواهش می کنم از آقای زاکانی به عنوان مسئول ستاد حداد عادل امکان مناظره با ایشان را بگذارند. از پیشنهاد دوم ایشان مبنی بر حضور سخنگوی شورای نگهبان هم استقبال می کنم. تا معلوم شود شورای نگهبان  نظارت استصوابی را به چه حالتی درآورده است.

وی اظهارکرد: چرا یک انتخابات برای نظام است یک انتخابات نیست. چرا به مجلس ششم می گوید حکم حکومتی حلش کرد اما در انتخابات ۸۸ می گویید فتنه .

این فعال سیاسی گفت: ملت اتهاماتی که در این مناظره به من زدند را بشمرند ، بیایید قبول کنیم که ما برابر هستیم.

وی گفت: من دوبار در زمان وزارت کشور اجازه برگزاری انتخابات را ندادم. نیروی انتظامی آن زمان آنقدر وضعش آشفته بود که هرچه اصرار کردیم مسئولیت امنیت کشور را در آن دوران تامین کند، قبول نکردند و با مخالفت ما تامین امنیت به سپاه داده شد.

معاون وزیر کشور در دوره اصلاحات ادامه داد: یک بار به آقای زاکانی مجوز ندادیم و یک بار هم الله کرم با نامه ای آمد گفت اگر طرفداران کرباسچی تظاهرات کنند ما می ریم بهم می ریزم؛ گفتم این نامه را به من ندهید چون اگر این اتفاق بیافتد و تظاهراتشان را بهم بزنید قانونی دنبالش می‌کنم. گفتند ما ولایی هستیم نه قانونی ، گفتم زنگ می زنم دفتر رهبری . نامه را برداشت و رفت و تظاهرات را هم به هم نزد.

تاجزاده در ادامه به خاطراتش از انتخابات ۸۸ پرداخت و گفت: من با بازجویم بحث داشتم چرا اجازه تظاهرات به آقایان موسوی و کروبی نمی‌دهید. گفت چون اغتشاش می‌شود. گفتم برویم اتوبان تهران کرج که جایی هم تخریب نشود گفتند نه چون یک سوت می‌زنید همه می‌آیند. از زمان ۸۸ تظاهرات شده است اردو کشی خیابانی.

وی با اشاره به اینکه در انتخابات مجلس ششم برخی از ملی مذهبی‌ها را هیأت اجرایی تائید کرد، یادآور شد: در نامه‌ای گفتم در انتخابات هیات اجرایی و نظارت و شورای نگهبان تائید کردند. سوالم اینجاست ما یک بار به شما اجازه تظاهرات ندادیم و شدیم دیکتاتور شما که صدبار ندادید چه هستید؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه از دادگاه‌های سال ۸۸ نمی‌گویند حکم ما چیست؟ چرا آقای بهزاد نبودی و عرب سرخی به خاطر اخلال در ترافیک دستگیر شدند، گفت: اخیرا در دادگاه هفت اصلاح طلب به آقای محمدرضا خاتمی و شکوری‌راد گفتند که پزشک به چه حقی در سیاست دخالت می‌کند؟ چرا نظامی‌ها می‌توانند دخالت کنند؟

تاجزاده مدعی شد: وقتی من زندان بودم به قوه قضاییه یک نامه دست جمعی نوشتیم که شکنجه شده‌ایم دادگاه ما را به عنوان متهم خواست، گفتم چرا؟ گفتند چرا نامه نوشتید؛ گفتم ما به قوه قضاییه نامه نوشتیم که رسیدگی کند. این را گفتم که بگویم خب وقتی می‌گویم شکنجه غیرقانونی است، می‌دانم چیست.

تاجزاده در پاسخ به سوال زاکانی که به او گفت بگویید امام را قبول دارید یا نه با تاکید بر اینکه دینم به من گفته که دو پیامبر باطنی داریم که  اولی عقل است و دومی پیامبری که کتاب دارد، که من دومی را براساس عقل می‌پذیریم، گفت: فرق ما در پذیرش است، وقتی به بنیان‌گذار می‌رسیم می‌گویم یک چیزهایی را قبول دارم یک چیزهایی را قبول ندارم و صریحا هم اعلام می‌کنم.

وی ادامه داد: چرا نمی‌گویید امام(ره) تاکید داشت سپاه در سیاست وارد نشود؟ چرا نمی‌گویید امام(ره) در وصیت نامه اش گفته است جلوی ورود نیروهای مسلح را به سیاست بگیرید.

تاجزاده در ادامه  با انتساب مطلبی به سردار مشفق که به ادعای تاجزاده او می‌گوید نظام ۱۸۰فرصت برای این ها به وجود آورده بود و در یک رقابت می توانستند که صاحب صندلی شوند گفت: معنای این حرف یعنی این که اگر  ۷۵ درصد جامعه به ما  رای دهد می توانستیم ۱۳۰ کرسی به دست بیاوریم حال نگاه کنید این ها ۱۱۰ صندلی داشتند  و ۲۵ درصد هم رای بیاورد در اکثریت قرار می‌گیرد.یعنی یک اقلیت ۲۵ درصدی می توانند ۱۵۵ کرسی داشته باشد. خجالت نمی‌کشید که بگویید ما ۱۱۰ کرسی را سهم خودمان کنار گذاشتیم.

وی همچنین گفت: خبرگان هم همین بود که یک رای اقلیت وارد شد و نفر آخر تهران رئیس مجلس خبرگان شد.

این فعال سیاسی اصلا‌طلب با طرح این موضوع که اگر فساد گسترش پیدا کرده ناشی از ضعف مفرط قوه قضاییه است، گفت: دلیل هم این است که از افراد سیاسی در قوه قضاییه انتخاب می‌شود اگر از قضات زبده انتخاب شود، کسی هم نمی‌تواند ادعا کند.تا وقتی که با فساد جناحی برخورد شود، همین است، تاوقتی که از ۵۳ میلیارد فساد یک ارگان گفته نشود، همین است.

وی یادآور شد: آقای احمدی‌نژاد می‌گوید خدمت حضرت آقا رفتیم و گفتیم ما پیروز انتخابات هستیم، آقا فرمودند شما از کجا چنین حرفی می‌زنید او گفت در متن مردم هستم، آقا هم گفتند من هم در مردم هستم. وزارت کشور آقای احمدی‌نژاد پیش‌بینی کرده بود که انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود. نظرسنجی ما هم در روز آخر این بود که در تهران رأی مهندس موسوی ۵۳ درصد است. همیشه رای تهران رای کل ایران است اما انتخابات ۸۸ تنها انتخابی بود که اینگونه نبود.

تاجزاده خطاب به زاکانی که می‌گفت «الان برای مردم هم مشخص بوده و هست که دنبال کودتا و براندازی بوده و هستید. می‌شود به صحبت‌های آمریکایی‌ها ارجاع کرد» گفت: آمریکایی و ضد آمریکایی نکنید ، اتفاقا سردار مشفق گفتند که موسوی تنها کسی است که اگر بیاید ما با آمریکا رابطه پیدا نخواهیم کرد زیرا همه می‌دانند ضدآمریکا است. شما می‌گوید آقای حداد نیست و تقوا پیشه‌کن پشت سرش حرف نزن، آقای حداد این همه تریبون دارد. اما شما سال‌ها پشت سر آقای موسوی حرف زدید اما یک بار به ایشان تریبون ندادید فقط یک بار آقای شاهرودی پیشنهاد داد که ایشان حرف بزنند./ایلنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید