۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 5300330

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرحی به نام طرح سفر ارزان مطرح کرده که هنوز سازوکار جزئی آن مشخص نیست.

طرح سفر ارزان که از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح شده بود، شفاف‌تر می‌شود.

به گزارش سلام نو، طرح سفر ارزان به تازگی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در نظر گرفته شده و تاکنون درباره آن کلیاتی اعلام شده است، هنوز سازوکار اجرایی آن مشخص و عمومی نشده است. با این‌حال انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران که یک طرف قضیه این طرح است، اعلام کرده است که برای به نتیجه رساندن طرح، باید شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌ها پای کار باشند تا بتوانند این طرح را به نتیجه برسانند. حرمت‌الله رفیعی، رییس هیات‌مدیره این انجمن، درباره جزئیات طرحی که ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ هفته گذشته به صورت کلی درباره آن اطلاع‌رسانی کرد، توضیح داد که متولیان سفر جلساتی در این‌باره داشته‌اند. وی گفت:

در این مرحله با عبارت «سفر ارزان» مخالف هستیم و آن را دور از شأن مردم می‌دانیم، ما دوران چادرنشینی و کپرنشینی را پشت سر گذاشته‌ایم و جالب نیست برای سفری که قرار است به آسانی در دسترس مردم قرار گیرد، از واژه ارزان استفاده کنیم که معمولا برداشت مثبتی از محتوای آن نمی‌شود.

وی در ادامه توجه به نرخ ارز و افزایش بهای بلیت هواپیما را، سبب روی آوردن مسافران خارج‌رو به گردشگری داخلی دانست و بر لزوم ایجاد تسهیلات و تشویق‌های در نظر گرفته، تاکید کرد. در این طرح هدف علاوه‌ بر در دسترس قرار دادن خدمات سفر با هزینه منطقی‌تر، توزیع مسافرت‌ها در مناطقی غیر از شمال ایران است که مردم هر هفته برای چند ساعت استراحت در آن نقطه باید حدود ۲۴ ساعت، رفت و برگشت در ترافیک آن معطل بمانند. این فعال گردشگری گفت:

ما برای آسان شدن سفر، از هتل‌ها نمی‌خواهیم ارزان‌فروشی کنند، بلکه از دولت می‌خواهیم برای در دسترس قرار گرفتن خدمات در این بخش، معافیت‌های مالیاتی را مثل بسیاری از کشورها برای هتل‌ها به اجراء بگذارد. چرا باید بخش حمل‌ونقل هوایی از پرداخت مالیات معاف باشد اما هتل نه.

بدون شک وقتی هواپیما و هتل قیمت مناسب بدهند و بخشی از ظرفیت خالی را در اختیار آژانس‌ها قرار دهند قطعا می‌توان سفر را در دسترس شمار بیشتری از مردم کشور قرار داد تا با هزینه‌ی به‌صرفه‌تری آن را انجام دهند. وی نقش استانداران را در اجرای طرح «سفر ارزان» اثرگذار دانست و بر وجود جاذبه‌های بسیار در کشور و مدیریت امکانات و قیمت گذاری صحیح برای اوقاتی چون نوروز که سفرهای شلوغ در پیش است تاکید نمود. رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، لزوم اجرای طرحی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آن با عنوان «سفر ارزان» یاد کرده را، پای کار آمدن شرکت‌های هواپیمایی، هتل‌ها و استانداری‌ها دانست و با خوش‌بینی نسبت به اجرای آن، رونق گردشگری داخلی و ایجاد تاسیسات متناسب، فرهنگ پذیرش مسافر را زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری برای جذب گردشگر داخلی دانست.

او درباره تسهیلاتی که قرار است بانک‌ها در جریان این طرح به مسافران بدهند نیز، توضیح داد که وقتی ظرفیت خالی شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌ها با قیمت مناسب در اختیار آژانس‌ها قرار گرفت، نوبت تسهیلات بانکی می‌رسد. هدف این است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ذی‌نفوذان، با بانک‌ها به‌ویژه قرض‌الحسنه‌ها رایزنی کنند تا تسهیلات با سود ۵ تا ۶ درصد در اختیار آژانس‌ها قرار گیرد تا آن‌ها نیز خدمات این بسته سفر را تامین کنند و مسافر هم در نهایت این تهسیلات را در پنج یا شش ماه به‌صورت اقساط برگرداند. برآورد ما بر این است که هر مسافر برای ایرانگردی بین یک تا دو میلیون تومان هزینه دارد. بانک می‌تواند این اعتبار را در اختیار بخش‌های خدماتی قرار دهد تا به این شکل بازپرداخت آن تضمین شود. کشورهای زیادی به همین روش برای سفر به مردم خود، تسهیلات می‌دهند./کجارو

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید