آسم یک مشکل طولانی مدت در لوله هایی است که هوا را به داخل ریه های شما منتقل می کند و می تواند تنفس را برای شما سخت کند. این راههای هوایی چنان باریک می شوند که هوا نمی تواند آزادانه حرکت کند. این بیماری می تواند باعث حملات آسمی مانند خس خس سینه و نفس نفس زدن شود. برای بیماری آسم هیچ درمانی وجود ندارد، اما علائم قابل کنترل هستند.

میزان ابتلا به بیماری آسم در حال افزایش است

تعداد مبتلایان به آسم طی دهه ها به طور پیوسته در آمریکا رو به افزایش است. برخی محققان علت این مشکل را پیشرفت بهداشت می دانند: این نظریه می گوید که عفونت های دوران کودکی منجر به سیستم ایمنی تکامل نیافته می شود و این به معنی خطر بیشتری برای ابتلا به آسم است. همچنین، در این دوران بیشتر از اسپری های تمیز کننده خانگی استفاده می کنیم و آسپرین به اندازه کافی مصرف نمی کنیم و مصرف مقدار ویتامین D نیز معمولاً کمتر از مقدار مورد نیاز است.

چه کسی به آسم مبتلا می شود؟

آسم به طور معمول در دوران کودکی بروز می کند، اما در سنین بالا نیز امکان ابتلا به آسم وجود دارد. افرادی که آلرژی دارند یا یکی از افراد خانواده شان به آسم مبتلا است، به احتمال زیاد این بیماری را خواهند گرفت. میزان ابتلا به آسم در پسران نسبت به دختران بیشتر است، اما این قضیه در زنان بیشتر از مردان است.

آسم شغلی

اگر در محیط کاری به طور مکرر مواد شیمیایی یا گرد و غبار استنشاق می کنید، احتمال ابتلا به بیماری آسم افزایش می یابد.

سیگار کشیدن

مطالعات متعددی نشان می دهد، احتمال ابتلا به آسم در افراد سیگاری بیشتر است. شواهد محکم نشان می دهد، کودکانی که در اطراف افراد سیگاری هستند، با احتمال بیشتری در اوایل زندگی به آسم مبتلا می شوند.

آیا آسم با اضافه وزن مرتبط است؟

مطالعات نشان داده است که 4 نفر از هر  فرد بزرگسال با آسم افراد چاق بودند، در حالی که کمتر از 3 نفر در هر 10 فرد بزرگسال آسم نداشتند.

چه عواملی باعث حمله آسم می شوند؟

برخی از محرک ها می توانند التهاب را در مجاری هوایی شما بدتر کنند. تورم باعث کوچکتر شدن فضای داخلی می شود. در عین حال، بدنتان ممکن است مخاط اضافی ایجاد کند که آن راههای هوایی را مسدود کند. ورود و خروج هوا از ریه ها بسیار دشوار می شود، بنابراین نمی توانید به راحتی تنفس بکشید.

علائم حمله آسم

تنگی نفس، تنفس بسیار سریع, احساس درد و فشار در قفسه سینه، سفت شدن عضلات ناحیه گردن و قفسه سینه و سرفه های پی در پی از علائم حمله آسم هستند. اگر از دارو استفاده نکنید، آسم خطری جدی برای شما است.

چه موقع به اورژانس زنگ بزنیم؟

اگر هنگام راه رفتن یا صحبت کردن برای نفس کشیدن مشکل دارید، لب یا ناخن هایتان کبود به چشم می آید و یا استفاده از اسپری کمکی نمی کند، بدن شما به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی کند. برای کمک به باز کردن مجاری هوایی و بازگرداندن سطح اکسیژن، به درمان اضطراری نیاز دارید.

علائم هشدار دهنده اولیه

بعضی اوقات، آسم باعث علائم چشمگیرتری نخواهد شد. ممکن است شما سرفه زیادی کنید (به خصوص در شب) یا برای خوابیدن مشکل داشته باشید و تنفس کم بیاورید. با این علائم به کارهای روزمره ادامه می دهید، اما اینها می توانند علائم هشدار دهنده ای باشند که حمله کامل آسم در حال رخ دادن است.

تشخیص بیماری آسم

آزمایش ریه به نام اسپیرومتری میزان هوای دم و بازدم را اندازه گیری می کند. پزشک با بررسی نتایج وجود آسم و میزان شدت آن را تشخیص دهد. بعضی اوقات، پزشک از آزمایش آلرژی برای مشخص کردن محرک های آسم استفاده می کند.

آلرژی

موارد مشترکی باعث حمله آسم می شوند، این موارد شامل غبار؛ سوسک؛ گرده های درختان، چمن ها، یا گل ها و غذاهایی مانند بادام زمینی، تخم مرغ و ماهی هستند.

اگر گرده درختان یکی از محرکهای شما باشد، مطمئناً متوجه می شوید علائم آسم در آن زمان وخیم تر است.

حیوانات خانگی

سلول های مرده پوست از حیوان خانگی شما که روی لباس، مبلمان و دیوارها جمع می شوند. هنگامی که آن را تنفس می کنید، می تواند در مدت زمان 15 دقیقه باعث حمله آسم شود.

افرادی که به گربه آلرژی دارند نسبت به پروتئین موجود در بزاق، پوست و ادرار واکنش نشان می دهند. این پروتئین در هوا یا روی سطح ایجاد می شود و می تواند در بعضی از افراد مبتلا به آسم حملات آسم ایجاد کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید