یک بازیگر با سابقه تئاتر، سینما و تلویزیون درباره محمدعلی کشاورز و دوستانش گفت: در این که این جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی، داوود رشیدی و علی نصیریان اسامی بزرگی بوده‌اند، شکی نیست اما بزرگت‌تر از آنان هم وجود داشته است. 

تهران-ایرنا- بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، گفت: محمدعلی کشاورز دانش کار خودش را داشت، طلبهٔ خوبی در آموختن بود و منش و رفتار زیبایی داشت.

به گزارش سلام نو، بهزاد فراهانی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و دربارۀ شخصیت و بازیگری محمدعلی کشاورز، اظهار داشت: من با آقای کشاورز یک کار مشترک داشتم که این کار را بسیار دوست داشتم؛ سریالی به نام گرگ‌ها (تولید۱۳۶۵-۶۶) که نویسنده و کارگردان این اثر آقای میرباقری بود و در آن من و آقای کشاورز روبه‌روی هم بازی داشتیم و خاطره‌ای خوب از حضور و بازی در کنار ایشان دارم.

وی افزود: زمانی هم که در ادارهٔ تئاتر من در گروه هنر ملی و ایشان در گروه خودشان، کار می‌کردیم، دوستی و رفاقت بین ما برقرار بود اگرچه کمتر کار مشترک داشتیم.

این بازیگر سینما و تئاتر در اشاره به بیانیه‌ای که وی و دیگر اعضای انجمن بازیگران خانهٔ تئاتر ایران به مناسب درگذشت محمدعلی کشاورز صادر کرده‌اند، گفت: در این بیانیه حضور ایشان را ستایش کردیم و در آن گفتیم که اگر او به‌جز دو نقش یکی در تئاتر آقای گیل و دیگری در سینما هزاردستان (اثر آقای حاتمی) هیچ نقش دیگری را هم بازی نکرده بود، بازهم اسمش به‌عنوان یکی از بهترین بازیگران ایران شناخته می‌شد.

مرحوم کشاورز آدم باسوادی بود. آرتیست باید سواد داشته باشد؛ آرتیست بی‌سواد نمی‌تواند بازیگر بزرگی بشود. ممکن است به‌صورت استثنا در نقشی که به خودش نزدیک است خوب بازی کند اما در کلیت موفق نیست و در نتیجه آرتیست باید سواد داشته باشد؛ منظورم از سواد، فرهنگ و فضیلت است و نه این‌که مثلا از دانشگاه آزاد لیسانس و فوق‌لیسانس گرفته باشد. آرتیست باید با ادبیات جهان، شعر و تاریخ جهان، روانشناسی و ... آشنا باشد و شرایط امروز فرهنگ جهانی را درک کند و این یعنی سواد.

فراهانی در واکنش به این موضوع که چرا مرحوم کشاورز در کنار جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی، داوود رشیدی و علی نصیریان، پنج بازیگر مرد اثرگذار سینمای ایران شناخته می‌شود، اظهار داشت: این نظری عامیانه است که من آن را قبول ندارم. بزرگانی مانند جعفر والی، عباس جوانمرد، بهرام بیضایی، بیژن مفید، پری صابری و خجسته کیا شخصیت‌هایی هستند که در تئاتر ایران جایگاه خودشان را دارند؛ در این که این جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی، داوود رشیدی و علی نصیریان اسامی بزرگی بوده‌اند، شکی نیست اما بزرگت‌تر از آنان هم وجود داشته است.

وی در انتها و درباب شخصیت کشاورز، تاکید کرد: خانواده و قبیلۀ کشاورزهای اصفهان، مردمانی بوده‌اند که سال‌ها زندان پشت نامشان هست، دانش اجتماعی فوق‌العاده و شخصیت‌هایی والا و بزرگ دارند و در مبارزات مردم اصفهان نقش برجسته‌ای داشتند.

مرحوم کشاورز فرزندی از این قبیله است و این‌ها مردمان کوچکی نیستند چراکه فرهنگ والایی داشتند و افراد کم‌سواد در این‌ها وجود ندارد. محمدعلی کشاورز دانش کار خودش را داشت، طلبهٔ خوبی در آموختن بود و منش و رفتار زیبایی داشت.

هنرمندی با نشان درجه یک فرهنگ و هنر

محمدعلی کشاورز اوایل خرداد جاری به دلیل عارضه کلیوی و بالا رفتن سطح کراتین خون در بیمارستان بستری شد و بلافاصله مراحل درمانی خود را زیر نظر تیم پزشکی آغاز کرد. پس از آن وی به دلیل عفونت ریه در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد. این هنرمند مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون یکشنبه، ۲۵ خرداد در سن ۹۰ سالگی بعد از تحمل دوره‌ای بیماری درگذشت.

وی یکی از چند بازیگر مطرح و نسل اول تئاتر ایران و فعال در حوزه های دیگر نمایشی از جمله سینما و تلویزیون در ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در اصفهان متولد شد. این هنرمند که دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بود، در سینما، تئاتر و تلویزیون بارها در نقش‌ها و ژانرهای گوناگون حضور داشته است.

از آثار ماندگار کشاورز، می‌توان به مجموعه‌های تلویزیونی دایی‌جان ناپلئون، آتش بدون دود، هزاردستان (در نقش شعبان استخوانی)، سربداران (در نقش خواجه قشیری)، افسانه سلطان و شبان (در نقش خوابگزار اعظم)، پدرسالار و گرگ‌ها اشاره کرد.

این هنرمند ایفاگر نقش‌های ماندگاری در تاریخ سینما بوده است که از جمله آنها فیلم‌های «خشت و آینه»، «آقای هالو»، «رگبار»، «صادق کرده»، «شطرنج باد»، «کمال‌الملک»، «مردی که موش شد»، «کفش‌های میرزا نوروز»، «مادر»، «پول خارجی»، «دلشدگان»، «روز واقعه»، «ناصرالدین شاه اکتورسینما»، «خسوف»، «زیردرختان زیتون»، «غزال» بوده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید