رهبر با اشاره به افزایش قیمت مسکن گفت: اگر تولید مسکن در این چند سال گذشته ادامه داشت ما امروز انباشت تقاضا نداشتیم و بازار دچار تعادل بود و این همه مشکل پیش روی بازار مسکن نبود.

سلام نو - سرویس اقتصادی: بازار مسکن در سال جدید سیر صعودی شدیدی را به خود دید به طوری که نرخ اجاره و خرید مسکن از ابتدای سال تا کنون به ترتیب با افزایش ۴۴ و ۴۰ درصدی روبرو بوده، افزایش قیمتی که نه تنها خرید مسکن را به یک رویا تبدیل کرده بلکه بسیاری را از اجاره مسکن هم ناامید کرده.

بسیاری به خانه پدری و مادری برگشتند، برخی دیگر دنبال حاشیه نشینی رفتند و برخی دیگر قید زندگی مستقل یا مشترک را زدند. اوضاع آن چنان ناخوشایند است که در میان بحران کرونا رئیس جمهور چندین بار به مسئله مسکن واکنش نشان داده.

حسن روحانی از افزایش قیمت مسکن ابراز نگرانی کرده و تاکنون چندین بار به وزیر مسکن و معاون اول خود دستور داده اقداماتی را برای کاهش قیمت مسکن در پی بگیرند.

محمد اسلامی به عنوان وزیر مسکن گفته که باید کاری کرد که مسکن از کاالای سرمایه‌ای تبدیل به کالای مصرفی شود تا شیب رشد قیمت‌ها کنترل شود. اما آیا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ آیا برنامه‌های دولت توان کنترل بازار مسکن را دارد؟

ایرج رهبر، نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان در گفت‌وگو با سلام نو مشکل اصلی بازار مسکن را به هم خوردن تعادل بازار در حوزه عرضه و تقاضا می‌داند و می‌گوید که امیدوار است با برنامه‌های جدید دولت اتفاقات مثبتی در بازار بیافتد.

او با اشاره به ریشه افزایش قیمت مسکن در مدت اخیر گفت: اگر بخواهیم به زبان ساده صحبت کنیم باید بگوییم که دلیل افزایش قیمت مسکن عدم تعادل بین عرضه و تقاضا است. یعنی در چند سال گذشته کارنامه تولید با تقاضای بازار هماهنگ نبود.

او ادامه داد: این مسئله در تمام کالاها صدق می‌کند و تنها منحصر به بازار مسکن هم نیست و هر وقت نیاز از عرضه بیشتر شود، قیمت زیاد می‌شود.

رهبر درباره اثر تحریم‌ها بر افزایش قیمت مسکن گفت: تحریم‌ها بر کل اقتصاد کشور موثر است و مسکن هم سهمی در حدود سی درصد از اقتصاد کشور دارد و به همین نسبت هم از تحریم تاثیر می‌پذیرد و به هر شکل تا وقتی تورم و رکود باشد این مسائل روی بازار مسکن هم تاثیر دارد.

او تولید را تنها راه حل مشکل مسکن دانست و گفت: تنها راه مشکل مسکن تقویت تولید است، مسئله‌ای که متاسفانه در چند سال اخیر آن طور که باید مورد توجه دولت قرار نگرفته است.

او ادامه گفت: هرچند در این اواخر این مسئله مورد توجه دولت واقع شده است و دستوراتی در راستای بهبود بازار مسکن صادر شده است.

رهبر در ادامه افزود: اگر تولید مسکن در این چند سال گذشته ادامه داشت ما امروز انباشت تقاضا نداشتیم و بازار دچار تعادل بود و این همه مشکل پیش روی بازار مسکن نبود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد اقدام کوتاه مدتی در حوزه بازار مسکن رخ دهد یا نه گفت: چنین اقدامی غیرممکن نیست ولی در مجموع طرح دولت دو اثر دارد. یک اثر، اثر کوتاه مدت اقدام دولت است که اثر روانی است و دیگری اثر میان مدت است که اثر عملیاتی آن اقدام روی بازار است و بازار را به تعادل می‌رساند.

او با اشاره به اثر روانی برنامه‌های دولت گفت: اگر برنامه‌های دولت به سمت اجرایی شدن برود سوداگران بازار مسکن احساس خطر می‌کنند و مسکن خود را وارد بازار می‌کنند که همین مسئله در کنترل قیمت مسکن موثر است.

رهبر درباره احتمال جهش دوباره قیمت مسکن گفت: با توجه به برنامه‌های اخیر دولت بعید است که ما شاهد جهش دوباره قیمت به خصوص در مسکن‌های قشر متوسط و متوسط به پایین باشیم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید