وزیر جهادکشاورزی گفت: محصولات گلخانه ای به خاطر مراقبت های بهداشتی زیاد، استفاده از روش های بیولوژیک و همچنین استفاده از سموم کمتر آلودگی کمتری دارند.

به گزارش سلام نو، محمود حجتی روز سه شنبه در سی و نهمین سمینار سالانه حفظ نباتات کشور بر لزوم انجام بررسی و اصلاحات در زمینه قانون گذاری، بکارگیری روش ها و ابزارها در زمینه قرنطینه گیاهی متناسب و مطابق شرایط روز تاکید کرد و افزود: پیش از این در حوزه مبادلات اندام گیاهی و بذور ضرورتی نداشتیم اما امروز انجام این مبادلات در سطح داخلی و بین المللی از ضروریات است.

وی اضافه کرد: زمانی کشاورزی ما معیشتی، جامعه دهقانی، مبادله کالا و بحث قرنطینه محدود بود اما امروز با تولید انبوه و اقتصادی محصولات کشاورزی و مبادلات در سطح ملی و بین المللی در حال انجام است.

وزیر جهادکشاورزی به گسترش مبادلات گیاهی و در پی آن تنوع و افزایش بیماری ها و آفات نباتی نسبت به گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: بعید است ضایعه گیاهی وجود داشته باشد که در دنیا روشی برای مقابله با آن وجود نداشته باشد بنابراین در قرنطینه گیاهی باید به روش ها و ابزار روز مجهز شویم و نسبت به شناسایی آفات و همچنین روش های مقابله با بیماری های گیاهی با همکاری و بهره گیری از دانش و تجارب دانشمندان و موسسه های بین المللی اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون بحث قرنطینه گیاهی در تولید بذر در حال انجام است، تصریح کرد: این مهم در حوزه مقابله با آفات گیاهی هم باید انجام شود.

حجتی یادآور شد: عده ای معتقدند برای حل مشکلات حوزه مبارزه با آفات نباتی راهکار دارند که باید با آنان مذاکره و در صورت کاربردی بودن روش ها از توانمندی ها و نتایج تحقیقات آنان استفاده شود.

وی افزود: در بحث باقیمانده سموم و کد رهگیری محصولات کشاورزی در جامعه حسایت وجود دارد و لازم است در این زمینه اهتمام بیشتری از نظر عملیاتی و اطلاع رسانی صورت گیرد.

وی با رد این موضوع که در محصولات گلخانه ای آلودگی وجود دارد،گفت: آن چه در عمل مشاهده کرده ام محصولات گلخانه ای به خاطر مراقبت های بهداشتی بیشتر و استفاده از روش های بیولوژیک برای مقابله با آفات به دلیل بسته بودن محیط، سموم کمتری در آن مصرف می شود.

وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: آنچه در افکار عمومی در خصوص باقیمانده سموم مطرح می شود در صورت صحت باید با عملکردمان اصلاح و در صورتی که غلط است باید با کار فرهنگی،تبلیغی و اطلاع رسانی، روشنگری شود که رسالت آن بر دوش این جمع است.

حجتی، پیگیری اختصاص کد رهگیری برای محصولات کشاورزی را ضروری عنوان کرد و افزود: این موضوع در زمینه محصولات پرمصرف مثل سیزیجات که متاسفانه به غلط در جامعه تصور می شود این محصولات با آب های غیر متعارف آبیاری می شوند باید با جدیت دنبال و اطلاع رسانی شود.

وی بر ضرورت اطلاع رسانی و حضور فعال در فضای رسانه ای تاکید کرد و گفت: کمتر دستگاهی خبرگزاری رسمی دارد در حالی که ما دارای خبرگزاری رسمی هستیم بنابراین باید از این ظرفیت استفاده کنیم و این خبرگزاری باید با سایر خبرگزای ها لینک شود و به عنوان مرجع و رفرنس، خبرهای آن در سایر رسانه ها بازنشر شود.

وی با اشاره به این که اکنون گوشت مرغ دارای کد رهگیری است، اظهار داشت: بر اساس کد رهگیری مردم متوجه می شوند که گوشت مرغ محصول کدام مرغداری است و در کدام کشتارگاه و در چه زمانی ذبح شده است.

وی با تاکید بر اینکه محصولات زراعی و باغی باید کد رهگیری دریافت کنند، افزود: اقدام های اخیر در ساماندهی وضعیت تولید، توزیع کود و سم در دوره اخیر قابل قبول است و باید با جدیت و گسترش بیشتر ادامه یابد.

گفتنی است،  سی و نهمین سمینار سالیانه حفظ نباتات کشور با حضور وزیر جهادکشاورزی و معاونان و مدیران از امروز 2 بهمن ماه در سازمان حفظ نباتات آغاز به کار کرد و تا چهارم بهمن ماه به مدت سه روز ادامه دارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید