فیلم سینمایی «سقف مات» به کارگردانی کاوه دهقانپور و تهیه کنندگی ابوالفضل شیرازی پور و نقش آفرینی شاهد احمد لو، اشکان اشتیاق، نیما شاهرخ شاهی، نسیم ادبی، سحر نظام دوست،علی استادی، فاطمه شکری و ... در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: «سقف مات» فیلم درام اجتماعی به نویسندگی شهناز فراست و کارگردانی کاوه دهقانپور و تهیه کنندگی مشترک ابوالفضل شیرازی پور و امین امانی و نقش آفرینی بازیگران مطرح سینما و تلویزیون همچون شاهد احمد لو، اشکان اشتیاق، نیما شاهرخ شاهی، نسیم ادبی، سحر نظام دوست،علی استادی، مجید مشیری، فاطمه شکری و ... در سال 1396 تولید شده است.

فیلم «سقف مات» علیرغم تلاش ابوالفضل شیرازی پور تهیه کننده فیلم و حضور بازیگران مطرح سینما و تلویزیون ایران نتوانست رنگ اکران عمومی را به خود ببیند و پس از گذشت تقریباً 3 سال از زمان تولید، در 23 خرداد 1399 با توجه به شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از اکران آنلاین فیلم ها در شبکه های VOD، این فیلم به صورت اینترنتی و بر بستر شبکه های VOD و در شبکه پخش نمایش خانگی توزیع شده است.

کارگردانی فیلم «سقف مات» بر عهده کاوه دهقانپور بازیگر و کارگردان جوان سینما و تلویزیون بوده است، وی فعالیت خود را به صورت تجربی در سینما و با عنوان دستیار کارگردان آغاز کرده است  و فیلم «سقف مات» یازدهمین ساخته کاوه دهقانپور در مقام کارگردان است، وی پیش از این کارگردانی فیلم های نظیر: پازل، عشق شطرنجی، ایشتیویگو، مکان، شب تولد، روایت، یک شب سیاه، زخم بسته، طمع، دست روزگار را انجام داده است.

بیشتر بخوانید :

نقد فیلم «سال دوم دانشکده من» / فیلمنامه خوب و فیلم بد

نقد فیلم «میلیونر میامی» / کش دادن بی جهت قصه از اواسط فیلم

نقد فیلم «امیر» / فیلمی با ریتم کند و ناتوان درقصه گویی

نقد فیلم «بهت» / فیلمی با موضوع رحم اجاره ای

نقد فیلم «شیرین قناری بود» / آزادی قناری از قفس پس از نه سال

فیلم «سقف مات» در پرداخت ضعیف است و داستان فیلم نیز همانند قاب دوربینش، در هوا معلق است و فیلم با آنکه از حضور بازیگران چهره زیادی بهره می برد و عمار باستانی فرد، تصویربردار با سابقه تلویزیون را نیز به عنوان فیلمبردار در اختیار دارد، اما نمیتواند امتیاز قبولی را بگیرد.

فیلمبرداری به صورت دوربین روی دست قواعد و استراتژی خاص خود را دارد و فیلم و ژانر خود را می طلبد و استفاد از تمهید دوربین روی دست در فیلم «سقف مات» اولین اشتباه کارگردان و فیلمبردار این پروژه است که شاید به خاطر تنها سرعت بخشیدن به زمان فیلمبرداری این اثر این تصمیم اتخاذ شده است، در کنار فیلمبرداری به صورت دوربین روی دست، اکثر نماهای این فیلم کج و ملال آور است که این موضوع نیز موجب رنجش خاطر تماشاگر فیلم خواهد شد.

به جز فیلمنامه و بازی بازیگران، معمولاً کارگردانی و فیلمبرداری یک پروژه از امتیازات یک فیلم محسوب می شود، اما فیلم «سقف مات» به شدت از لحاظ تصویری مبتدی و غیر حرفه ای است، نورهای بد که انگار به ساده ترین حالت ممکن نورپردازی و تصویربرداری شده و گویا فقط قرار به پایان رسیدن فیلم داشتند، اما کیفیت اصلاً برایشان اهمیتی نداشته است.

سوالی که پس از تماشای فیلم «سقف مات» مطرح می شود، این است که آیا ساخت فیلم دلیلی به غیر از دیده شدن و سرگرم کردن تماشاگر و یا طرح مسئله و ایجاد سوال در ذهن مخاطب و بیان یک درد اجتماعی دارد؟ طبیعتاً ایرادات اصلی فیلم «سقف مات» موجب می شود تا بیینده رقبتی برای دریافت محتوای اصلی فیلم که یک مسئله اجتماعی است، نداشته باشد.

فیلمنامه «سقف مات» بر اساس طرحی از کاوه دهقان پور نوشته شده است و نگارش آن بر عهده شهناز فراست بوده است که یحتمل این فیلم، اولین تجربه بلند این نویسنده محسوب می شود و یکی از معایب فیلم نیز همین فیلمنامه ضعیف آن است که با استفاده از یک قصه یک خطی که سالهاست در سینما کلیشه شده، در کنار دیالوگ های سطحی و خرده روایت هایی که همه از اساس دچار مشکل هستند، فیلم «سقف مات» را به یک اثر به ضعیف بدل کرده است.

فیلم «سقف مات» موضوعی اجتماعی دارد و داستان فیلم سقف مات درباره زنی 30 ساله به نام پونه است که در کارگاه تفکیک زباله کار می کند و به دنبال ساخت زندگی اش است اما قضاوت ها و ناکامی ها شرایط را برای او سخت‌ تر می کند، او میخواهد با مردی ازدواج کند اما به دلیل حرف و حدیث هایی که برای او در می آورند نمی تواند تن به ازدواج دهد و …

در فیلم «سقف مات» بازیگرانی نظیر شاهد احمدلو، نسیم ادبی، مجید مشیری، نیما شاهرخ شاهی، سحر نظام دوست، علیرضا استادی، اشکان اشتیاق، فاطمه شکری و سارا احمدیان، کاوه دهقانپور و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

بازی بازیگران فیلم نیز همانند فیلمبرداری، فیلمنامه، کارگردانی فیلم بیش از حد ضعیف است و طبیعتاً دلیلی جز بحث مالی برای حضور این بازیگران با این سابقه در این فیلم مطرح نخواهد بود و فیلم آنقدر ضعیف است که قاعدتاً نقطه سیاه کارنامه کاری تمامی بازیگران فیلم محسوب خواهد شد و تمامی آنها نیز بسیار کمتر از حد انتظار ظاهر شده اند، البته لازم به ذکر است که در این فیلم علیرضا استادی و نسیم ادبی با اینکه نقشه کوتاهی را ایفا کرده اند، اما به خوبی از پس نقش خود بر آمده اند و همچنین سحر نظام دوست بازیگر نقش اول زن این فیلم نیز بازی متفاوتی را از خود در این فیلم به نمایش گذاشته است.

فیلم «سقف مات» علیرغم خبرهایی که در رسانه منتشر شده بود، فیلم سینمایی نیست، بلکه یک فیلم ویدئویی محسوب می شود و فیلم را باید در مدیوم فیلم هایی ویدئویی بسیار ضعیفی که تولید می شوند، نقد کرد و باید به این نکته اشاره کرد که فیلم «سقف مات» علیرغم ایرادات فنی که دارد، در بین آثار ویدئویی که در حال حاضر در رسانه ها پخش می شود، اثر قابل قبولی است و لازم به ذکر است که کاوه دهقانپور کاگردان جوان این فیلم را با بودجه بسیار کم و در زمان کمی جلوی دوربین برده است

به طور کلی بعضی از قسمت های فیلم نیز نشان از سانسور سکانس هایی از این فیلم دارد، که طبیعتاً در خروجی اثر تاثیر خود را گذاشته است، و به طور حتم اگر بودجه و زمان کافی در اختیار این کارگردان قرار داشت و یا اینکه این فیلم با بی مهری سانسور مواجه نمی شد، شاید می توانست فیلم «سقف مات» به یک اثر خوبی بدل شود.

سایر عوامل فیلم «سقف مات» عبارتند از: شهناز فراست: نویسنده، کاوه دهقان پور: کارگردان، ابوالفضل شیرازی پور و امین امانی: تهیه کنندگان، عمار باستان فرد:مدیر فیلمبرداری، مسعود شاهوردی:مدیر صدابرداری، آبتین برقی: طراح صحنه و لباس، مهسا خوش سلوک: طراح چهره پردازی،علی آشتیانی: دستیار برنامه ریز، پریوش کامیار: منشی صحنه، امیر عباس علیزاده:طراح و ترکیب صدا، سیامک شکوری و بهنام ناصری: موسیقی، بابک کاظم زاده: تدوین گر، رضا نوروزی:مدیر تولید، محمد نوروزیان: مدیر تدارکات، سعید عزتی: طراح پوستر و کاوه دهقانپور: مجری طرح.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید