برای تهیه غذای سالم و آشپزی حرفه ای باید درباره نحوه نگهداری مواد غذایی در مایکروفر و فریزر آگاهی داشت. امروزه پلاستیک به عنوان یک ماده ارزان و پر کاربرد بسیار مورد توجه است. برای  گرم کردن سریع غذا، آماده کردن یک غذای خوشمزه و نگهداری آن در یخچال، از این ظروف استفاده می شود. اما آیا هر ظرف پلاستیکی را می توان در مایکروفر و فریزر قرار داد؟

ظروف پلاستیکی مناسب برای مایکروفر

ساده ترین راه تشخیص ظروف پلاستیکی بی خطر برای مایکروویو یا مایکروفر ، جستجوی نماد Microwave Safe  روی ظروف است. این نشان، شامل سه خط موج دار است، که نشان می دهد، ظرف می تواند بدون ذوب شدن یا آزاد کردن مقادیر مضر مواد شیمیایی در برابر حرارت مایکروفر یا مایکروویو مقاومت کند.

ظروف ایمن به مایکروویو با آزمایش دقیق توسط FDA انجام می شوند، تا اطمینان حاصل شود که در دمای بالا مایکروویو، مقدار مواد شیمیایی خارج شده از پلاستیک بیش از 100 تا 1000 برابر کمتر از مقدار مشخص شده برای آسیب زدن به حیوانات آزمایشگاهی است.

ظروف پلاستیکی بدون نماد Microwave Safe برای مایکروویو یا ماکروفر ناامن می باشند. نبود برچسب، بدان معناست که این پلاستیک ها، آزمایشات لازم برای اطمینان از ایمنی در مایکروویو یا ماکروفررا پشت سر نگذاشته اند. از آنجا که راهی برای اطمینان از نگهداری این ظروف در مایکروویو نیست، پس بهتر است، که از آنها در مایکروویو استفاده نکنید.

تعدادی از ظروف پلاستیکی دارای نماد PET  پلی اتیلن ترفتالات هستند. این نماد نمی تواند نشانه ایمنی صد در صد ظرف در مایکروویو باشد. بعضی از ظروف PET برای مایکروویو ایمن هستند، در حالی که تعداد دیگر این ایمنی را ندارند. در زیر لیستی از نکات توصیه شده توسط دانشکده پزشکی هاروارد برای راهنمایی شما در استفاده از مواد پلاستیکی مناسب در مایکروویو آورده شده است،

ظروف قابل حمل پلاستیکی، بطری های آب، مواد پلاستیکی ساخته شده برای نگهداری کره، پنیر و ماست برای قرار دادن در مایکروویو ایمن نیستند.

ظروف پلاستیکی که برای یکبار استفاده در مایکروویو طراحی شده اند، نباید دوباره در مایکروویو قرار گیرند.

کیسه های مواد غذایی برای مایکروویو توصیه نمی شوند.

ظروف پلاستیکی ایمنی که می توان در فریزر قرار داد

استفاده از ظروف پلاستیکی برای فریز کردن مواد غذایی توصیه نمی شود، با این وجود بعضی از پلاستیک ها هنگام نگهداری و بسته بندی مواد غذایی به دیگران ترجیح داده می شوند. معمولاً بهترین ظرف پلاستیکی برای ذخیره مواد غذایی منجمد، یک ظرف پلاستیکی درب دار مقاوم در برابر رطوبت است. به طور کلی، پلاستیک های ایمن شامل مواد زیر هستند.

پلی اتیلن ترفتالات (PET)

این محبوب ترین شکل ظروف پلاستیکی در بازار است. ظروف پلاستیکی پلی اتیلن ترفتالات PET ، برای ذخیره سازی انواع مواد غذایی و نوشیدنی هایی مانند آب و آب میوه در یخچال و فریزراستفاده می شوند. این ظروف پس از شستشو با مواد شوینده، قابل استفاده مجدد هستند. با این حال، تحقیقات نشان می دهند، که شستشوی بطری های PET برای طولانی مدت، منجر به ورود مواد شیمیایی سمی و سرطان زا پلاستیکی به مواد غذایی یا آب می. در صورت ترک خوردگی ظرف را دور بیاندازید.

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

پلاستیک ایمن دیگری که برای ساخت بطری های آب و شیر استفاده می شود، پلی اتیلن با چگالی بالا است. ظروف پلاستیکی ساخته شده با پلی اتیلن، مواد شیمیایی سمی یا سرطان زا را وارد غذا نمی کنند. بنابراین با خیال راحت می توانید از آنها در یخچال و فریزر استفاده کنید.

پلی پروپیلن (PP)

این نوع ظروف پلاستیکی هیچ ماده شیمیایی را در مواد غذایی یا آب آزاد نمی کنند، اما همه شرکت ها پلی پروپیلن را بازیافت نمی کنند.

پلاستیک زیستی

این نوع پلاستیک معمولاً برای ساخت فنجان های پلاستیکی و بشقاب های پیک نیک مورد استفاده قرار می گیرد و با استفاده از منابع تجدید پذیر مانند ذرت، سیب زمینی، نیشکر و سایر غذاهای نشاسته ای تولید می شود.

نکته آخر

پلاستیک، کاربردهای خانگی و صنعتی زیادی دارد، اما حتی اگر پلاستیک در مایکروویو و فریزر ایمن باشد، ماده خوبی برای طبخ، گرم کردن، یخ زدن و ذخیره مواد غذایی نیست. بنابراین دفعه بعد که می خواهید مواد غذایی را گرم یا فریز کنید، از ظروف استاندارد پیرکس یا آلومینیومی استفاده کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید