رییس جمعیت هلال احمر درباره وضعیت حج امسال و برگزاری مراسم اربعین حسینی با توجه به شرایط کرونا، توضیح داد.

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، دکتر کریم همتی درباره آخرین اقدامات هلال احمر در زمینه معاینات حجاج و اقدامات پزشکی حج، در صورت اعلام کشور عربستان مبنی بر برگزاری مناسک حج امسال، گفت: با توجه به شرایط کل دنیا، عربستان هم از "کرونا" بی‌نصیب نبوده و بر همین اساس تا این لحظه نظر قطعی کشور عربستان درباره مناسک حج امسال اعلام نشده است و همه کشورها و از جمله ایران منتظر اعلام عربستان هستیم.

وی ادامه داد: در عین حال بخشی از اقدامات مرتبط با اعزام زائران حج که مربوط به جمعیت هلال احمر است از جمله معاینات، واکسیناسیون و هماهنگی‌ها با سازمان حج و زیارت، انجام شده است و امسال حدود ۸۷ هزار نفر ثبت نام کردند که حدود ۴۵هزار تن از آنها زن و ۴۱هزار و ۵۰۰ تن هم مرد هستند.

همتی افزود: حدود ۴۷ هزار نفر از این تعداد را افراد زیر ۶۰ سال تشکیل می‌دهند و تا کنون از این تعداد واکسیناسیون ۲۸ هزار نفر از آنها انجام شده و در صورت اعلام نظر کشور عربستان، مابقی اقدامات در فاصله زمانی موجود انجام خواهد شد.

رییس جمعیت هلال احمر همچنین گفت: در معاینات پزشکی نیز ۲۴ هزار نفر از افراد معاینات شان انجام شده است و نظر پزشک متخصص دررابطه با آنها اخذ شده و اگر بیماری خاصی داشته‌اند، بیماری‌شان کنترل شده است. پرونده ۱۳ هزار نفر دیگر نیز در حال بررسی و مشاوره است. در مجموع از این تعدادِ حدود ۳۷هزار نفر، ۵۲۰ نفرشان مشکل جسمی دارند و امکان اعزام به کشور عربستان را ندارند.

وی گفت: امسال با توجه به شرایط خاص کرونا، اقدامات اولیه، معاینات، واکسیناسیون، تفکیک افراد به زیر ۶۰ سال و بالای ۶۰ سال انجام شده و به محض اعلام عربستان تمهیدات قرارداد با هتل‌ها و سایر امورات انجام خواهد شد. در مجموع کارهای اولیه انجام شده و در صورت اعلام کشور عربستان مبنی بر برقراری حج در سال جاری، به سرعت وارد فاز عملیاتی می‌شویم.

وضعیت برگزاری مراسم اربعین حسینی با توجه به شیوع کرونا

رییس جمعیت هلال احمر همچنین درباره وضعیت برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی با توجه به شرایط کرونا نیز گفت: درباره اربعین وضعیت‌مان تقریبا مشابه داستان اعزام حجاج است و مشکل مشابهی را داریم. در بحث اربعین تاکنون به صورت کاری وارد فاز برگزاری جلسات نشده‌ایم. البته هماهنگی‌های اولیه‌ای از سوی وزارت کشور انجام شده و چند جلسه اولیه هم برگزار شد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که با توجه به شرایط خاصی که در کشور عراق وجود دارد و با توجه به اینکه تعداد مبتلایان به کرونا  در کشورهای عربی نیز تقریبا روندی افزایشی دارد و نتوانستند وضعیت را کنترل کنند، فکر می‌کنم بحث اربعین هم شرایط ویژه‌ای مانند داستان اعزام به حج دارد.

همتی تاکید کرد: البته جمعیت هلال احمر در حیث آمادگی در این حوزه مشکل زیادی ندارد. با توجه به اشرافی که ما در استان‌های مرزی‌مان داریم و همچنین با توجه به شرایط خوبی که در کشور عراق و ارتباطات خوبی که با مردم و دولت عراق داریم، مشکل زیادی نداریم و به محض اینکه اعلام کنند، برپایی درمانگاه‌ها و مراکز بیمارستانی را انجام می‌دهیم. در زمینه ارسال تجهیزات‌مان و اقدامات اولیه‌ای مانند تهیه دارو و اقلام مورد نیاز با سازمان تدارکات هلال احمر صحبت شده و این آمادگی وجود دارد که در فاصله بسیار کوتاهی وارد فاز عملیاتی شویم. بنابراین در بحث اربعین مشروط به اعلام طرف عراقی، مشکلی در ارسال دارو، برپایی درمانگاه‌ها و فعال کردن بیمارستان‌ها و ارسال نیرو وجود ندارد.

وی با تاکید بر این که کشور عراق تا این لحظه موافقتی در زمینه اربعین نداشته است، گفت: اما اگر قرار بر اعزام شود،‌ تمهیدات ویژه ‌ای در طول مسیر و کشور مبدا نیاز است. طبعتا انتظار داریم در صورت برپایی راهپیمایی اربعین، تعداد بیمارانی که مشکل تنفسی دارند، زیاد باشد و تمرکز درمانی ما نیز باید بر روی بیماران تنفسی باشد. در هر  حال منتظر اعلام نظر طرف عراقی در این زمینه هستیم. در عین حال باید توجه کرد که کنترل بیماری در این حجم بالا کار سختی خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید