بیگدلی درباره تاثیر اعتراضات آمریکا بر روابطش با ایران گفت: این تغییرات هیچ اثری بر روابط با ایران ندارد و همین حالا هم آمریکا به جز تحریم‌های جدید موجی از فشارهای جدید را علیه ایران در منطقه آغاز کرده که در لبنان شاهد آن هستیم و احتمالا به عراق هم می‌رسد. این مشکلات در لبنان و عراق کاملا ساخته و پرداخته آمریکا و برای محدود کردن دایره نفوذ ایران است.

سلام نو – سرویس بین الملل: نه تنها ایالات متحده بلکه سراسر دنیا این روزها با موجی از تظاهرات ضد نژاد پرستانه رو به رو هستند، تظاهراتی که دنبال حقوق برابر برای سیاه و سفید است و به نمادها و نشان‌های این نابربری هجوم می‌برد.

نقطه اوج این جنبش اعتراضی اما حتما در آمریکا است، جایی که جرقه اولیه اعتراضات با مرگ جورج فلوید، شهروند سیاه پوست آمریکایی، به دست پلیس زده شد.

اما چرا این چنین شد و اعتراضات چنین گسترش یافت؟ چرا سفید پوستان زیادی حامی این اعتراضات هستند و آیا این اعتراضات تاثیر بر سیاست خارجی و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در چند ماه آینده دارد؟

علی بیگلدلی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با سلام نو دلیل شعله‌ور شدن اعتراضات اخیر را انباشت نارضایتی عمیقی دانست که ریشه در تاریخ آمریکا دارد.

او هر چند تایید می‌کند که آمریکا با این اعتراضات متزلزل می‌شود اما تاکید می‌کند که پشتوانه اقتصادی قوی آمریکا باعث می‌شود تا این کشور به همین سادگی سقوط نکند و کسی که صحبت از سقوط آمریکا می‌کند چندان با آمریکا آشنا نیست.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به ریشه تبعیض نژادی در تاریخ آمریکا گفت: مسئله تبعیض نژادی در آمریکا سابقه‌ای دیرینه دارد و حتی معضل برده داری به قبل از اعلامیه استقلال آمریکا باز می‌گردد.

او با اشاره به جنبش‌های مختلف ضد نژاد پرستی در تاریخ آمریکا افزود: در طول تاریخ آمریکا پویش‌های بسیاری علیه تبعیض نژادی شکل گرفت که به خاک و خون کشیده شد و حتی کسی مثل مارتین لوتر کینگ به عنوان رهبر برجسته سیاه پوستان ترور شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به سیستماتیک شدن تبعیض نژادی در ایالات متحده گفت: مشاهده می‌کنیم که تبعیض نژادی یک مسئله سازمان یافته و ریشه‌دار در آمریکا است.

او با اشاره به قانون اساسی آمریکا می‌گوید: هرچند بعد از ترور لوتر کینگ گفته شد که آمریکا به سمت حقوق برابر سیاه پوستان حرکت خواهد کرد و دست آوردهایی هم به دست آمد، ولی واقعیت این است که برابری از اساس در قانون اساسی آمریکا مورد توجه واقع نشده است.

بیگدلی افزود: در قانون اساسی آمریکا آزادی وجود دارد ولی برابری نه چون قانون اساسی آمریکا توسط ثروتمندان تدوین شده و برای سفید پوست ثروتمند آمریکایی بقیه اصلا مهم نیستند و چنین جامعه‌ای خود به خود طبقاتی می‌شود و رخدادهای این چنینی در آن به وفور رخ می‌دهد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که چرا مرگ جورج فلوید مثل کبریت بر انبار باروت بود گفت: دلیل این که این بار مرگ جرج فلوید منجر به چنین اعتراضاتی شده انباشت نارضایتی است، نارضایتی‌ای که دیگر منحصر به سیاه پوستان نیست.

او افزود: امروز سفید پوست‌ها هم نسبت به حکمرانی اقلیتی ثروتمند به اکثریتی فقیر، معترض هستند و دنبال بهانه‌ای برای اعتراض خود نسبت به این سیستم بودند و دنبال سیل سیاه پوستان راه افتادند.

آمریکا متزلزل می‌شود ولی فرو نمی‌پاشد

این استاد دانشگاه درباره گمانه‌زنی‌ها درباره سقوط و فروپاشی آمریکا گفت: جامعه آمریکا حتما متزلزل می‌شود و آمریکا هم دیگر ابر قدرت دهه 60 و 70 نیست ولی قدرت نهادهای اقتصادی آمریکا مانع زوال و سقوط زود هنگام آمریکا می‌شود. درنتیجه کسانی که از سقوط آمریکا می‌گویند شناختی از آمریکا ندارند، چنان چه شما شاهد هستید همین الان و در اوج تنش‌های داخلی، آمریکا چقدر به ایران فشار می‌آورد.

بیگدلی درباره تاثیر اعتراضات آمریکا بر روابطش با ایران گفت: این تغییرات هیچ اثری بر روابط با ایران ندارد و همین حالا هم آمریکا به جز تحریم‌های جدید موجی از فشارهای جدید را علیه ایران در منطقه آغاز کرده که در لبنان شاهد آن هستیم و احتمالا به عراق هم می‌رسد. این مشکلات در لبنان و عراق کاملا ساخته و پرداخته آمریکا و برای محدود کردن دایره نفوذ ایران است.

او در ادامه گفت: در سازمان ملل هم این روند فشار بر ایران در حال رخ دادن است که همه و همه ساخته و پرداخته قدرت آمریکا است. آمریکا از فشار به ایران عقب نشینی نخواهد کرد.

انتخابات آمریکا به رای‌های خاکستری بستگی دارد

او با تاکید بر اینکه انتخابات آمریکا قابل پیش بینی نیست گفت: با این همه شما توجه کنید که جمهوری خواهان یک سبد رای غیر سیال و محکم دارند که متعلق به سفید پوستان ثروتمند، مذهبی و متعصب است و رویکردهای رادیکال ترامپ را نیز حمایت می‌کنند.

این استاد دانشگاه تایید کرد که ترامپ ریزش رای قابل توجهی خواهد داشت و گفت: تنها چیزی که می‌تواند نتیجه را تغییر دهد سبد رای خاکستری بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها است که فعلا تصمیم خود را نگرفته است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید