دکتر الهه بایبوردی، متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری گفت: شیوع سرطان سینه در ایران در حال افزایش است و تمام زنان در هر بازه سنی در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند.

متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری با بیان اینکه شیوع سرطان پستان در جهان رو به افزایش است، گفت: افزایش نگران کننده‌ای در بروز سرطان پستان در ایران مشاهده شده است.

به گزارش سلام نو، دکتر الهه بایبوردی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان در زنان و اولین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان 40 تا 44 ساله است، اظهار کرد: تمام زنان در هر بازه سنی در معرض خطر ابتلای به سرطان پستان هستند، اما این خطر با افزایش سن بیشتر می‌شود.

وی اضافه کرد: سرطان پستان در زنان کمتر از 20 سال، بسیار نادر بوده  و در زنان جوانتر از 30 سال شایع نیست. با افزایش سن، بروز سرطان سینه تا 50 سالگی به طور سریع افزایش می‌یابد و سن متوسط بروز آن 62 سالگی است.

وی با بیان اینکه بیماریابی و یا غربالگری به معنی انجام تست غربالگری در جمعیت بدون علامت بوده و هدف آن شناسایی افراد قبل از بروز بیماری و یا افرادی با نشانه‌های مشکوک بیماری است، گفت: طبق برآوردهای انجام شده، یک سوم سرطان‌ها با کشف زو درس و درمان به موقع به طور کامل معالجه می‌شوند.

این متخصص متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری افزود: تعداد قابل توجهی از بیماران با یک برنامه جامع کنترل سرطان می‌توانند معالجه شده و یا عمر طولانی‎تری داشته باشند، در حالی که هزینه‌های درمانی بدون تشخیص زود رس افزایش یافته و منابع به طور موثر مصرف شده و نیاز به خدمات حمایتی افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: پیشگیری اولیه از سرطان شامل شناخت عوامل ایجاد بیماری و ارائه راهکار برای دوری از آن بوده و گام بعدی، پیشگیری ثانویه و شامل غربالگری و درمان به‌ موقع سرطان است.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری از شیوع سرطان‌های جدید، دانشمندان عوامل خطرزا و عوامل محافظت کننده را بررسی کرده و به هرچیزی که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد، عامل خطرزا و به هر چیزی که احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد،‌ عامل محافظت کننده می‌گویند.

بایبوردی افزود: از برخی عوامل خطرزای سرطان می‌توان جلوگیری کرد، اما بسیاری از آن‌ها هم قابل اجتناب نیستند؛ به عنوان مثال سیگار و برخی ژن‌های وراثتی خاص، هر دو عامل خطرزای برخی انواع سرطان هستند، اما تنها از کشیدن سیگار می‌توان اجتناب کرد.

وی خاطرنشان کرد: تمرین‌های ورزشی منظم و برنامه غذایی سالم عوامل محافظت کننده در برابر برخی انواع سرطان هستند. اجتناب از عوامل خطرزا و افزایش استفاده از عوامل محافظت کننده ممکن است خطر را کاهش دهد، اما به این معنی منتفی شدن احتمال بروز سرطان نیست. اجتناب از عوامل خطرزا و افزایش عوامل محافظت کننده به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند.

وی متذکر شد: اجتناب از عوامل خطرزای سرطان از قبیل سیگار، اضافه وزن، انجام تمرینات ورزشی و کاهش وزن، به پیشگیری از سرطان‌های معینی کمک کرده و افزایش عوامل محافظت کننده مثل ترک سیگار، برنامۀ غذایی سالم و ورزش هم گاهی از برخی سرطان‌ها پیشگیری می‌کند.

بایبوردی در بخش پایانی سخنانش گفت: در مورد چگونگی کاهش خطر سرطان با پزشک یا مشاوران درمانی مشورت کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید