فیلم سینمایی «تیغ و ترمه» به نویسندگی و کارگردانی کیومرث پوراحمد و تهیه‌کنندگی سید علی قائم‌مقامی و نقش آفرینی پژمان بازغی، لاله اسکندری، هومن برق نورد، مهران رجبی و ... در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.<br/> 

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: «تیغ و ترمه» فیلم درام اجتماعی کیومرث پوراحمد و تهیه‌کنندگی سید علی قائم‌مقامی با حضور بازیگران مطرح سینمای ایران نظیر دیبا زاهدی، پژمان بازغی، لاله اسکندری، هومن برق نورد، مهران رجبی، کوروش سلیمانی، سیمون سیمونیان و ... در سال 1397 تولید شده است.

فیلم «تیغ و ترمه» در بهمن 1397 برای اولین بار در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، بر روی پرده سینما ها رفت و پس از آن علیرغم تلاش جواد  سید علی قائم‌مقامی تهیه کننده فیلم و حضور بازیگران مطرح سینمای ایران، این فیلم در پشت صف اکران فیلم ها قرار گرفت و نتوانست رنگ پرده سینما را به خود ببیند و پس از گذشت تقریباً 17 ماه از ۵ خرداد ۱۳۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از اکران آنلاین در شبکه های VOD، این فیلم به صورت اینترنتی و بر بستر شبکه های VOD به اکران آنلاین درآمد.

فیلم «تیغ و ترمه» که برای اولین و آخرین بار تنها در بهمن 1397 در بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر بر روی پرده سینما به نمایش درآمد، بعد از فیلم سینمایی «خروج» آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا، «طلا» ساخته پرویز شهبازی، «زیرنظر» ساخته مجید صالحی، «مهمانخانه ماه نو» به کارگردانی تاکفومی تسوتسویی، پنجمین فیلمی است که پس از شیوع ویروس کرونا در شبکه های VOD به اکران آنلاین در آمده است.

آخرین اثر بلند سینمایی کیومرث پوراحمد کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1397 در بخش سودای سیمرغ حضور داشت، اما موفق به دریافت جایزه و حتی نامزدی در هیچ بخشی از این جشنواره نشد و با انتقادات فراوان مخاطبین و منتقدین به دلیل پذیرفته شدن در بخش مسابقه جشنواره مواجه شد.

کارگردانی فیلم «تیغ و ترمه» بر عهده کیومرث پوراحمد نویسنده، تدوینگر، کارگردان و تهیه کننده 70 ساله سینما بوده است، وی فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینما و دارای نشان درجه یک هنری معادل دکتری افتخاری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز است، وی در پانزدهمین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر در بهمن سال 1375 به خاطر فیلم «خواهران» موفق به دریافت تندیس سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر شد.

فیلم «تیغ و ترمه» بیست و هشتمین فیلم بلند سینمایی کیومرث پوراحمد در مقام کارگردان محسوب می شود، وی پیش از این فیلم، کارگردانی فیلم هایی نظیر : «تاتوره»، «بی بی چلچله»، «قصه های مجید»، «نان و شعر»، «خواهران غریب» و «اتوبوس شب» را در کارنامه هنری خود دارد.

«تیغ‌ و ترمه» یک درام ملتهب اجتماعی زنانه است، که کیومرث پوراحمد فیلمنامه آن را بر اساس اقتباسی از رمان «کی از این چرخ و فلک پیاده می­شوم» نوشته گلرنگ رنجبر اقتباس کرده است و قصه آن روایتگر داستان زندگی دختر بیست و هشت ساله ای است به نام ترمه است، که با عمویش زندگی می کند، او با بازگشت مادرش درگیر اتفاقاتی می شود و برملا شدن رازهایی در انتظار اوست و ...

کیومرث پوراحمد نگارش فیلمنامه فیلم «تیغ و ترمه» را  همانند اکثر فیلم های سابقش، خودش انجام داده است، وی پیش از جز فیلم های خود، نویسندگی فیلم های «قصه خیابان دراز»، «شکوه زندگی» و سریال «میراب» را نیز به عهده داشته است.

تهیه کنندگی فیلم «تیغ و ترمه» بر عهده سید علی قائم مقامی است، وی پیش از این در فیلم های «شب یلدا» در قامت مدیرتولید و «کفش هایم کو؟» در قامت تهیه کننده با کیومرث پوراحمد همکاری داشته است و «تیغ ترمه» سومین همکاری این تهیه کننده و کارگردان محسوب می شود، قائم مقامی تهیه کنندگی فیلم هایی نظیر «تیغ و ترمه»، «جشن دلتنگی»، «کفشهایم کو؟» و ... را نیز برعهده داشته است.

در فیلم «تیغ و ترمه» بازیگرانی شاخصی نظیر: دیبا زاهدی، پژمان بازغی، لاله اسکندری، مهران رجبی، کوروش سلیمانی، آویسا سجادی، هومن برق نورد، سیمون سیمونیان، شراره رنجبر و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

سایر عوامل اصلی فیلم «تیغ و ترمه» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: کیومرث پوراحمد، تهیه کننده: سید علی قائم مقامی، مدیرفیلمبرداری: علیرضا زرین دست، صدابردار: بابک اردلان، چهره پرداز: مهدی شیرازی، طراح صحنه: کیومرث پوراحمد، طراح لباس: کیومرث پوراحمد، تدوین: خشایار موحدیان، موسیقی: فردین خلعتبری

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید