پروین سلیمانی بازیگر سینما و تلویزیون در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۰۱ در شهر تهران متولد شد و در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ در سن ۸۷ سالگی بر اثر تومور مغزی به دیار باقی شتافت، وی سابقه بازی در آثار شاخصی نظیر «دایی جان ناپلئون»، «شبح کژدم»، «رگبار»، «سرب»، «کندو» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

از طلوع تا غروب با «پروین سلیمانی» / شش دهه فعالیت هنری و بازی در بیش از صد فیلم

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | نرگس خادم شیرازی : روز گذشته دوازده خرداد ماه مصادف بود با یازدهمین سالگرد درگذشت پروین سلیمانی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ بر اثر تومور مغزی در سن ۸۷ سالگی به دیار باقی شتافت و به همین مناسبت خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سلام نو به بررسی زندگی این هنرمند فقید، در یادداشتی با عنوان «از طلوع تا غروب» پرداخته است که در ادامه خواهید خواند.

طلوع:

پروین سلیمانی با نام اصلی بتول سلیمانی خو بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۰۱ در شهر تهران چشم به جهان گشود، وی بسیار زود و در سن ۱۵ سالگی در سال ۱۳۱۶ ازدواج کرد و در سن پایین و در سال ۱۳۱۷ درست زمانی که تنها ۱۶ سال داشت طعم مادر شدن را چشید.

حسین فرهادپور فرزند ارشد پروین سلیمانی، موسیقیدان، نوازنده و آهنگساز مطرح ایرانی و رهبر ارکستر سمفونیک در سال ۱۳۱۷ در نوشهر متولد شد و روز شنبه ۷ تیر ۱۳۸۲ در سن ۶۵ سالگی بر اثر سکته قلبی در بیمارستان مدرس تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع و به خاک سپرده شد.

وی پس از تولد فرزند اولش دوبار دیگر طعم مادر شدن را چشید و دو دختر دیگر وی ساکن کشور انگلیس هستند و ماه چهره خلیلی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون نوه دختری پروین سلیمانی است که در فیلم «چشمان سیاه» به کارگردانی ایرج قادری با مادربزرگ خود پروین سلیمانی همبازی بوده است.

از طلوع تا غروب با «پروین سلیمانی» / شش دهه فعالیت هنری و بازی در بیش از صد فیلم

پروین سلیمانی فعالیت هنری خود را پس از اخذ مدرک دیپلم ادبی در سال ۱۳۲۰ زمانی که تنها ۱۹ سال داشت در قامت گوینده و مجری از رادیو آغاز کرد و به دلیل علاقه اش به عرصه نمایش در سال ۱۳۲۳ به عضویت گروه تئاتر شهرزاد درآمد و فعالیت بازیگری خود را برای اولین بار با اجرای تئاتر شهرزاد قصه‌گو تجربه کرده است.

وی که جزء نسل اول زنان بازیگران سینما محسوب می شود، پس از علاقه شدید به بازیگری و نمایش، مورد شماتت شدید خانواده خود قرار می گیرد و پس از جدایی از آنان با تغییر نام خود از بتول سلیمانی خو به پروین سلیمانی به ادامه فعالیت در عرصه بازیگری می پردازد.

پروین سلیمانی نه سال پس از تلاش مداوم و هنرنمایی بر روی سن تئاتر، اولین کار تصویر خود را با فیلم سینمایی «گلنسا» ساخته سرژ آزاریان در سال ۱۳۳۲ تجربه می کند و پس از آن با بازی در فیلم «آراس خان» به کارگردانی ناصر ملک مطیعی بر شهرتش می افزاید.

وی در ادامه با بازی در فیلم های «خانه قمر خانم» به کارگردانی بهمن فرمان آرا، «رگبار» به کارگردانی بهرام بیضایی، «کج کلاه خان» به کارگردانی صابر رهبر، «گوزن ها» به کارگردانی مسعود کیمیایی»، «شازده احتجاب» به کارگردانی بهمن فرمان آرا و ... نام خود را بر سر زبان می اندازد و پیش از انقلاب در طی ۲۵ سال فعالیت سینمایی در بیش از ۵۰ فیلم به ایفای نقش می پردازد و با کارگردانان مطرحی نظیر: «مسعود کیمیایی»، «ایرج قادری»، «بهمن فرمان آرا»، «فریدون گله»، «بهرام بیضایی» و ... همکاری داشته است.

وی برای اولین بار تجربه بازی در تلویزیون را در سال ۱۳۴۷ و با بازی در نقش ملک خانم در سریال «خانه قمر خانم» در کنار بازیگران شاخصی نظیر محمد علی کشاورز، فخری خوروش، محمود بهرامی و ... تجربه می نماید.

پروین سلیمانی پیش از انقلاب در چند سریال دیگر نیز به ایفای نقش پرداخته است که مهمترین آنان سریال «دایی جان ناپلئون» به کارگردانی ناصر تقوایی است که وی در این سریال در نقش مادر آسپیران غیاث آبادی ظاهر شده است.

وی پس از انقلاب چند سال بیکار بود و تله فیلم «دوستان» به کارگردانی حسین طاهری دوست در سال ۱۳۶۳ اولین فعالیت این بازیگر فقید پس از انقلاب محسوب می شود، وی در ادامه در سریال های شاخصی نظیر: «گل پامچال» به کارگردانی محمد علی طالبی، «داستان یک شهر» به کارگردانی خسرو معصومی، «تفنگ سرپر» به کارگردانی امرالله احمدجو، «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری و ... به ایفای نقش پرداخت و سریال مختارنامه که در سال ۸۸ تولید شد آخرین فعالیت بازیگری این بازیگر پیشکسوت در تلویزیون محسوب می شود، که یکسال بعد از فوت وی شروع به پخش کرد.

پروین سلیمانی فعالیت سینمایی خود را پس از انقلاب با فیلم «زائر خلف» به کارگردانی یدالله نوعصری در سال ۱۳۶۳ آغاز کرد، وی در این سریال در کنار هنرمندانی نظیر: اکبر زنجانپور، محبوبه بیات، فرخ نعمتی و ... به ایفای نقش پرداخت.

وی در ادامه در فیلم های شاخصی نظیر: «شبح کژدم»، «آن سوی آتش»، «سرب»، «هنرپیشه»، «دیگه چه خبر»، «آقای شانس»، «سلطان» و ... ایفای نقش کرده و با کارگردانان مطرحی نظیر «کیانوش عیاری»، «مسعود کیمیایی»، «ایرج قادری»، «تهمینه میلانی» و ... همکاری داشته است و آخرین حضور پروین سلیمانی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران مربوط به بازی در فیلم «موش» به کارگردانی شاهد احمدلو و تهیه کنندگی سعید سعدی در سال ۱۳۸۷ می باشد.

غروب :

پروین سلیمانی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون پس از ۶ دهه فعالیت هنری و بازی در بیش از صد فیلم و سریال در ساعت بیست روز دوشنبه ۱۲ خرداد ماه ۱۳۸۸  پس از تحمل یک دوره بیماری بر اثر تومور مغزی چشم از جهان فروبست و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید