این نخستین بار نیست که غلامرضا تاجگردون با اتهامات مالی رو به رو می‌شود و اتهام زنندگان با تهدید جانی مواجه می‌شوند. پیش از این و در دوره بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم، او به خاطر همین اتهامات رد صلاحیت شد ولی با اعتراض به عرصه رقابت بازگشت، بازگشتی که باعث اعتراض‌های بسیاری به شورای نگهبان شد.

اتهامات تاجگرودن چیست؟

این نخستین بار نیست که غلامرضا تاجگردون با اتهامات مالی رو به رو می‌شود و اتهام زنندگان با تهدید جانی مواجه می‌شوند. پیش از این و در دوره بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم، او به خاطر همین اتهامات رد صلاحیت شد ولی با اعتراض به عرصه رقابت بازگشت، بازگشتی که باعث اعتراض‌های بسیاری به شورای نگهبان شد.

اعتراضات به شورای نگهبان وقتی اوج گرفت که کلیپ تبلیغاتی پر زرق و برق تاجگردون در فضای مجازی منتشر شد و برخی اطرافیان و طرفدارانش به طور تلویحی مخالفان را تهدید جانی کردند، اتفاقی که این بار هم در فضای مجازی تکرار شده.

برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب آن زمان با اعتراض به شورای نگهبان این پرسش را مطرح کردند که با چه متری علی مطهری و غلامرضا حیدری رد صلاحیت می‌شوند ولی غلامرضا تاجگردون با لیست بلند بالایی از شبهات مالی تایید صلاحیت می‌شود؟

در آن زمان اتهامات متفاوتی علیه تاجگردون مطرح شد که به نوشته فارس چهار مورد آن بسیار قابل توجه بود. اول اینکه تاجگردون عضو هیأت مدیره پتروشیمی گچساران بوده که بعد از خودش نیز برادرزاده اش به نام محسن تاجگردون را عضو هیأت مدیره آن شرکت کرد تا نفوذ خود را در آن جا حفظ کند.

تاجگردون همچنین به استناد آگهی روزنامه 25/11/90 که در تاریخ 23/1/91 (یعنی بعد از انتخاب وی به عنوان نماینده مجلس) به اتفاق علیرضا حیدر آبادی پور متهم متواری ردیف اول بانک سرمایه عضو هیأت مدیره شرکت پترو امید آسیا بود. در کنار این او نماینده شرکت سیمان هرمزگان نیز بوده اند و بعد از خود نیز یکی از دوستان نزدیکش را جایگزین خود کرده.

وی همچنین عضو هیأت مدیره موسسه غیر تجاری مشک و ملار بوده که در تاریخ 23/4/98 در دوران نمایندگی او تشکیل شده است. غلامرضا تاجگردون تا پیش از نمایندگی حداقل در دوازده شرکت مدیر عامل یا عضو هیأت مدیره بوده که ظاهرا پس از ورود به مجلس این صندلی‌ها به نزدیکانش واگذار شد.

به نوشته فارس تاجگردون مدعی استعفا از شرکت ها بعد از نمایندگی است که مستند قانونی آن وجود ندارد و حتی اگر هم چنین باشد او نزدیکانش را جایگزین خود کرده. به جز لیست فارس خبرنگاران مستقل نیز اتهامات گسترده‌تری را متوجه تاجگردون کردند که آن چنان قابل صحت سنجی نیست اما نشان پرونده گسترده او دارد.

مجلس برای شفافیت هزینه می‌دهد؟

در زمان بررسی صلاحیت‌های داوطلبان شایعات بسیاری درباره فشار تاجگردون به شورای نگهبان برای تایید صلاحیت به گوش رسید، شایعه‌ای که به شدت از سوی سخنگوی شورای نگهبان تکذیب شد.

تاجگردون نیز در سخنرانی خود در واکنش به ماجراهای رد و تایید صلاحیتش خود را فرزند ملت و سرمایه نظام دانست و گفت که اگر یک ریال مال مشکل دار داشته باشد حاضر است از همان راهی که آمده بازگردد. او تاکید کرد که تاکنون به نظرات شورای نگهبان تمکین کرده و از این به بعد نیز همین کار را می‌کند.

پرسشی که حالا گروهی از منتقدان در حال طرحش هستند این است که مجلس جدید تا کجا برای رد اعتبارنامه تاجگردون حاضر به هزینه دادن است؟ تاجگردون نماینده محبوبی در حوزه انتخابیه خود است و کنار گذاشتنش حاشیه خیز و هزینه ساز خواهد بود.

از سوی دیگر رد اعتبارنامه تاجگردون مهر تایید بر عملکرد ضعیف شورای نگهبان است، آن هم در حوزه‌ای که اختبار و توان داشت. آیا مجلس جدید حاضر است برای شفافیت مهر تاییدی بر ضعف شورای نگهبان که حرف سه دهه اخیر اصلاح‌طلبان است بزند یا در برابر این هزینه‌ها عقب نشینی می‌کند؟

مسئله مهم‌تر اما این است که آیا نمایندگان مجلس آن چنان که درباره غلامرضا تاجگردون حساسیت به خرج می‌دهند درباره دوستان خود نیز حساس خواهند بود یا نه؟ آیا قالیباف را نیز مانند تاجگردون مورد پرسش قرار می‌دهند؟ قالیبافی که با پرسش‌هایی به مراتب جدی‌تر از تاجگردون رو به رو است.

سلام نو – سرویس سیاسی: بالاخره اخباری که صورت غیر رسمی توسط نمایندگان مجلس منتشر می‌شد رسمیت یافت و در جلسه علنی ۱۱ خرداد مجلس یازدهم اعتبار سه نماینده مجلس تایید نشد. امروز اعتبارنامه ۲۷۳ نماینده از ۲۷۶ منتخب تایید شد؛ اما اعتبارنامه سه منتخب فریدن و فریدون‌شهر، گچساران و صومعه‌سرا که مورد اعتراض برخی از نمایندگان بود، تایید نشد.

به گزارش سلام نو، جنجالی‌ترین و مهم‌ترین چهره‌ای که اعتبارنامه‌اش تایید نشد غلامرضا تاجگردون نماینده اصلاح‌طلب دو دوره گذشته گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و منتخب آن‌ها در این دوره بود. حالا بر اساس قانون، پرونده تاجگردون به کمیسیون تحقیق اعتبارنامه‌ها فرستاده می‌شود تا مورد بررسی جدی‌تر قرار بگیرد.

موسوی لارگانی، رئیس شعبه 12 بررسی کننده اعتبار نامه منتخبان مجلس می‌گوید که با توجه به بند 29 و 30 آئین نامه داخلی مجلس این شعبه نامه‌‌ای را به همراه مستنداتی که معترضین به این اعتبار نامه، به شعبه تحویل دادند را به شورای نگهبان داده تا شورای نگهبان بگوید که این موارد را در تایید صلاحیت تاجگردون لحاظ کرده یا نه؟ به گفته موسوی لارگانی پس از پاسخ شورای نگهبان شعبه 12 دوباره تشکیل جلسه می‌دهد. نکته جالب توجه درباره شعبه 12 حضور قالیباف و نیکزاد در آن است.

هرچند ماجرای غلامرضا تاجگردون و سلامت اقتصادی او به دوران انتخابات باز می‌گردد، اما علیرضا زاکانی، علی اکبر کریمی و روح الله نجابت سه چهره‌ای بودند که با اعتراض به اعتبار نامه او بار دیگر این مسئله را زنده کردند.

به باور این سه نماینده و دیگر نمایندگانی که بعدا از آن‌ها پشتیبانی کردند تاجگردون به "رانت خواری" و "کسب منافع اقتصادی" و "اعمال نفوذ شبکه‌ای در دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های تابعه" آن‌ها اقدام کرده است و صلاحیت نمایندگی را ندارد.

بعد از این اعتراضات و رد اعتبارنامه تاجگردون برخی نماینده‌ها از تهدید جانی خود خبر دادند. احمد نادری نماینده تهران گفت:" از دیروز که به اعتبارنامه جناب آقای تاجگردون اعتراض کرده‌ام، هزاران پیام تهدید و تشکر ارسال شده. جالبترین آن، تهدید به برخورد با اسلحه گرم بوده."

مالک شریعتی نیز در توییتی از تهدید خود از سوی طرفداران تاجگردون خبر داد و گفت پیام‌ها و تماس‌هایی با محتوای "پشیمان خواهید شد"، "نفتی از منطقه خارج نخواهد شد"، "با برنو پشت تاجگردون ایستادیم" و "تقاص این کار را شما و خانواده خواهید داد" دریافت کرده.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید