وزارت دفاع روسیه از زیر نظر داشتن تحرکات ناو آمریکایی در دریای سیاه خبر داد.

به گزارش سلام نو، ناوگان ششم آمریکا شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، این ناوشکن کلاس "آرلی برک" (Arleigh Burke) مسلح به موشک هدایت‌شونده برای "اجرای عملیات‌های امنیت دریایی و تقویت ثبات دریایی منطقه‌ای" عازم دریای سیاه شده است. طبق آن، استقرار این ناوشکن همچنین به تقویب "قابلیت دریایی" متحدان آمریکا در ناتو و شرکایش در این منطقه کمک خواهد کرد.

متئو جی. پاول، افسر فرمانده ناوشکن دونالد کوک اعلام کرد: ایالات متحده و نیروی دریایی آمریکا در حمایت از منافع منطقه‌ای مشترک و ثبات دریایی همچنان در کنار متحدان و شرکایش ایستاده ‌است. ورود ما به دریای سیاه نمایانگر قابلیت همکاری این نیروی دریایی در پیگیری اهداف امنیتی مشترک در منطقه مذکور است.

استقرار این ناوشکن پس از آن انجام می‌شود که اوایل ژانویه کشتی جنگی "یواس‌اس فورت مک‌هنری" در دریای سیاه مستقر شد و نیروهای آن با ملوان‌های نیروی دریایی رومانی به تمرین پرداختند. در بیانیه نیروی دریایی آمریکا آمده است، استقرار کشتی‌های نظامی ایالات متحده امری "معمول" و مطابق با "قوانین بین‌المللی" است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، همزمان با ورود این ناوشکن آمریکایی به آب‌های دریای سیاه، نیروی دریایی روسیه یک کشتی گشت‌زنی برای نظارت بر اقدامات آن اعزام کرد. براساس آن، این کشتی همچنین از "ابزارهای الکترونیکی و فنی اضافه‌ای" برای رصد شرایط استفاده می‌کند. این وزارتخانه اعلام کرد، طبق قوانین بین‌المللی کشتی‌های آمریکایی اجازه ندارند بیش از ۲۱ روز در آب‌های دریای سیاه باقی بمانند.

وضعیت در این منطقه همچنان پرتنش است. پیش از این در ۲۵ نوامبر سه کشتی نیروی دریایی اوکراین با نقض مرز آبی روسیه در تنگه کرچ، میان کریمه و سرزمین اصلی روسیه، توقیف شدند. واشنگتن این اقدام روسیه را به عنوان "اقدامی متخاصمانه" محکوم کرد و همچنین منجر به لغو دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و دونالد ترامپ شد.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید