شاید عجیب به نظر برسد چطور چند غذا همزمان موجب سرطان و آرتروز شوند. شاید این موضوع را هنوز نمی دانید ولی شواهد جدید نشان می دهد این دو بیماری ارتباط قوی با یکدیگر دارند. علائم مشترک بین این دو بیماری التهاب مزمن است و غذاهای خاصی هم هستند که موجب التهاب می شوند.

البته، آرتروز موجب التهاب مفاصل می شود. تحقیقات نشان می دهند افرادی که روماتیسم مفصلی دارند احتمال ابتلا شدن این افراد به سرطان غده لنفاوی دو برابر افراد دیگر است.

محققان بر این باورند که عدم تعادل باکتریای روده علت به وجود آمدن آرتروز هستند که مستقیماً تحت تأثیر رژیم غذایی ما هستند. سپس، التهاب مزمن و سطح فعالیت پایین مرتبط با آرتروز سیستم ایمنی را تضعیف می کنند و این امر ممکن است موجب رشد سرطان شود.

البته، آرتروز لزوماً موجب سرطان نمی شود و همچنین رژیم غذایی نیز عامل اصلی این بیماری است. بنابراین، توجه به این ارتباط حائز اهمیت است.پرهیز از غذاهای زیر به سلامت عمومی بدن کمک می کند. در حقیقت، التهاب مزمن عامل همه بیماری های شناخته شده بشر است.

۱. غذاهای فراوری شده

گوشت های فراوری شده مانند: هات داگ و کاباس احتمال ابتلا به بیماری ها را مضاعف می کنند. چربی های اشباع شده منجر به التهاب می شوند و نیترات نگهدارنده ارتباط مستقیمی با رشد سرطان دارد.

غذاهای تهیه شده با این نوع گوشت ها که با درجه بالا پخته می شوند، عوارض جانبی دارند که موجب ورم و درد مفاصل می شوند. این غذاها ماده شیمیایی سرطان زا به نام آکریلامید را توسعه می دهند. تحقیقات نشان می دهد مصرف منظم غذاهای نیم سوخته خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را تا 60 درصد افزایش می دهد.

2. کربوهیدرات های تصفیه شده

دانه های تصفیه شده اصلاً کالری ندارند، زیرا به نحوی تصفیه شده اند که کل ارزش غذایی برای سلامتی  در کل دانه ها از بین رفته است. غذاهایی مانند آرد، نان سفید و محصولات پخته شده مقداری کربوهیدرات تصفیه شده را به بدن شما منتقل می کنند که همزمان قند خون و التهاب را بیشتر می کند.

افزایش قند خون باعث افزایش سطح سیتوکین های التهابی در جریان خون می شود و درد آرتریت را تشدید می کند. قند سوخت مورد علاقه سرطان است و باعث شیوع راحت تر بیماری می شود. این غذاها را به نان، غلات سبوس دار،برنج و ماکارونی تغییر دهید، این امر تفاوت زیادی در سلامت زیستی روده شما ایجاد می کند.

3. روغن های هیدروژنه

عامل دیگری که موجب مضر بودن غذاهای تجاری پخته شده است، وجود روغن هیدروژنه است که باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان و آرتریت می شود. دلیل آن، دوز زیاد اسیدهای چرب امگا 6 است . در حالی که در رژیم غذایی خودمان به مقداری امگا 6 احتیاج داریم، هدف برقرای درست تعادل بین سطح امگا 3 به امگا 6 است. برای دستیابی به این تعادل به مقدار کمتری امگا -6  از امگا 3 احتیاج داریم، اما غالباً بیشتر از آن استفاده می کنیم.

تقریباً تمام غذاهای فرآوری شده حاوی اندکی روغن هیدروژنه هستند که بدترین غذاها حاوی روغن هیدروژنه: کلوچه، نان و کیک هستند. می توانید با تهیه غذا در منزل با روغن زیتون، روغن سویا یا روغن کانولا از مصرف روغن هیدروژنه جلوگیری کنید. در هر صورت، از مصرف این محصولات خودداری کنید.

4. نمک

نمک ماده مغذی مهمی است که نمی توانیم کلاً از آن اجتناب کنیم و سالم بمانیم. نمک در کنار پتاسیم موجب تنظیم فشار خون و عملکرد کلیه می شود. با این حال، رژیم های ما حاوی نمک بسیار زیادی هستند، زیرا نمک در سطح بسیار بالا در غذاهای فرآوری شده قرار می گیرد.

تولیدکنندگان مواد غذایی به نمک اعتماد می کنند، زیرا یک ماده طعم دهنده طبیعی است که باعث می شود محصولات شان به فروش برسد. حتی غذاهای شیرین نیز حاوی نمک زیادی هستند. اما مصرف بیش از حد نمک موجب افزایش فشار خون و افزایش خطر ابتلا به سرطان معده می شود. جای تعجب نیست که نمک همچنین موجب التهاب مفاصل می شود.

می توانید خودتان با آشپزی در خانه از مواد تازه، مقدار نمکی را که می خورید کاهش دهید.

5. شکر افزودنی

این موضوع دیگر بر دانشمندان پوشیده نیست که شکر افزودنی دشمن درجه یک سلامتی است. ما برای تأمین انرژی اغلب هوس خوردن شکر می کنیم. اما امروزه مقدار مصرفی بیش از مقدار مورد نیاز بدن است. بهتر است برای برآورده کردن اشتیاق تان به جای شکر میوه مصرف کنید.

6. محصولات لبنی

آخرین موردی که موجب ابتلا به سرطان و آرتروز می شود، محصولات لبنی هستند. این تا حد زیادی به فیزیولوژیک بدن هر فرد بستگی دارد. شیر و غذاهای تهیه شده از آن حاوی پروتئین خاصی هستند که مفاصل را تحریک می کنند. با این حال، تأثیراتش روی افراد متفاوت است.

محصولات لبنی سرطان پروستات را افزایش می دهد، اما سرطان کولورکتال(روده بزرگ) را کاهش می دهد. با این حال، لبنیات مزایای مهمی برای سلامتی دارند، به همین دلیل میزان استفاده از محصولات لبنی را کلاً کنار نگذارید مگراینکه احساس ناخوشایندی به شما دست دهد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید