گرفتگی پاها معمول است، اما خلاص شدن از شر آن ها می تواند مشکل باشد. طبق یک مطالعه درسال های اخیر، حدود 60 درصد از بزرگسالان می گویند که شب ها گرفتگی پا را تجربه کرده اند .این دردها معمولاً برساق پا تأثیر می گذارند، اگرچه می توانند همسترینگ را نیز تحت تأثیر قرار دهند. این گرفتگی ها بعد از 50 سالگی شایع تر است.

دلایل احتمالی گرفتگی پا چیست؟

عوامل زیر که با فیزیولوژی فردی همراه هستند، می توانند توضیح دهند که چرا شما اواسط شب به خاطر درد از خواب بیدار می شوید.

1. عضلات کشیده نمی شوند

شواهدی وجود دارند که نشان می دهند، شیوه زندگی کم تحرک، نشستن زیاد یا حرکت نکردن باعث کاهش عضلات و تاندون ها و کمبودی عضلات می شوند، که در نهایت ممکن است منجر به گرفتگی شوند.

2. خوابیدن در حالت نامناسب

هنگام قرار گرفتن در حالت خوابیده روی صورت، پا معمولاً در حالت خمیدگی قرار می گیرد، یعنی انگشتان پا از ما فاصله دارند و عضلات ساق را کوتاه می کنند. وقتی پا برای مدت طولانی در این موقعیت قرار دارد، حتی حرکت های کوچک پا می تواند گرفتگی ایجاد کند.

3. تغییر فصل ها

گرفتگی ساق پا در شب های تابستان بیشتر از زمستان است. رشد و ترمیم اعصاب ممکن است در تابستان به دلیل وجود ویتامین D بیشتر باشد. بدن در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب ویتامین D تولید می کند. بنابراین در تابستان، هنگامی که سطح D در حال افزایش است، ممکن است بدن درگیر ترمیم عصبی شود که این می تواند گرفتگی ها را ایجاد کند.

4. کم آبی

شواهدی وجود دارند که نشان می دهند، کم آبی باعث گرفتگی های شبانه می شود. دکتر مایکل بهرینگر، دانشمند ورزش می گوید: الگوی فصلی مشخصی در فرکانس گرفتگی عضلات وجود دارد که تعداد آن ها در تابستان بیشتر و در زمستان کمتر است. این نشان می دهد که گرما و احتمالاً تعادل مایعات نیز در ایجاد گرفتگی تأثیر دارند. کمبود آب بدن ممکن است عدم تعادل الکترولیتی را در خون ایجاد کند که می تواند یکی از محرک های گرفتگی باشد.

5. تمرینات واقعا سخت

مدت طولانی ورزش سخت با گرفتگی عضلات در ارتباط است. عضله بیش از حد اسکلتی و خسته می تواند سریع دچار گرفتگی شود. این حتی در بین ورزشکاران بسیار حرفه ای و مجرب نیز اتفاق می افتد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید