با افزایش تنش سیاسی میان ترامپ و مخالفان و همچنین تعطیلی دولت بر سر بودجه دیوار مکزیک، شرایط واشنگتن را در آینده سخت تر و پرچالش تر خواهد کرد.

به گزارش سلام نو، لجبازی های کودکانه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده با قانونگذاران این کشور باعث شده است که طول مدت تعطیلی دولت فدرال پس از ثبت رکوردی تاریخی به یک ماه نزدیک شود. بسیاری از مقامات سیاسی آمریکا نگران پیامدهای ناگوار منازعه حزبی کنونی برای دولت و مردم آمریکا در سال جدید هستند. جامعه شناسان این کشور هم نسبت به افزایش تعداد نیازمندان به کمک های خیریه حتی در میان کارگران و کارمندان آمریکایی ابراز نگرانی کرده اند.

تحولات اخیر به نوعی تسویه حساب سیاسی میان رهبران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه هم به شمار می رود. درگیری از درخواست بیش از 5 میلیارد دلاری ترامپ از کنگره برای تامین هزینه ساخت دیوار مرزی با مکزیک شروع شد. مخالفت دموکرات های مجلس نمایندگان در ماه پایانی سال گذشته میلادی باعث شد که بخشی از دولت آمریکا یعنی حدود یک چهارم کارمندان نهادهای دولتی به دلیل تصویب نشدن بودجه دستگاه های فدرال به حالت تعطیل در آید. با گذشت نزدیک به یک ماه از این تعطیلی حتی نشست های مشترک یا رایزنی چهره ها و نهادهای آمریکایی هم راه به جایی نبرده است.

در همین راستا چند روز قبل «نانسی پلوسی» رئیس مجلس از ترامپ درخواست کرد به دلیل تعطیلی ادارات دولتی و چالش های امنیتی از برگزاری نشست و سخنرانی سالانه در کنگره خودداری کند و به جای آن متن سخنان خود را به نمایندگان بدهد. این درخواست برای رئیس جمهوری جمهوریخواه ناخوشایند بود. وی در مقابل این پیشنهاد دستور داد تا مجوز سفر تعدادی از نمایندگان با هواپیمای دولتی به سه کشور بلژیک، مصر و افغانستان لغو شود. به نوشته برخی رسانه ها این فرمان رئیس جمهوری موجب شد تا خانم پلوسی و برخی اعضای کنگره مجبور به بازگشت از مسیر فرودگاه شوند.

نکته اینجاست بهانه هر دو فرد یکسان است؛ ترامپ همچون رئیس مجلس علت پیشنهاد و اقدام های خود را تعطیلی دولت و ناتوانی در تامین امنیت بیان کردند. علاوه بر این هر دو نفر توصیه کردند که بهتر است برای پایان دادن به تعطیلی بخش هایی از دولت، روی خوش نشان دهند و بیشتر تلاش کنند.

برخی ناظران فاش شدن خبر سفر رئیس مجلس نمایندگان به منطقه جنگی (افغانستان) را که قرار بود محرمانه باقی بماند، اقدامی حساب شده از سوی دفتر رئیس جمهوری ارزیابی می کنند. شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» گزارش داد که حتی اعضای کنگره و هیات همراه پلوسی در حال سوار شدن به هواپیما در فرودگاه بودند که با این دستور مجبور به بازگشت شدند. آنگونه که این شبکه خبری گزارش داد حتی اعضای هیات همراه خانم پلوسی در حال انتقال به فرودگاه بودند که دستور لغو این پرواز از سوی ترامپ صادر شد.

نکته جالب اما دردناک برای دموکرات ها آن است که همزمان با لغو سفر پلوسی، دونالد ترامپ همسر خود را با یک هواپیمای دولتی به یک اقامتگاه تفریحی ریاست جمهوری در ایالت فلوریدا فرستاد.

در حالی که ترامپ به دموکرات ها این اتهام را وارد می سازد که بودجه دیوار مرزی را به گروگان گرفته اند، پلوسی و متحدان حزبی وی هم رئیس جمهوری آمریکا را به افشای اطلاعات محرمانه و پایین آوردن سطح و شان کاخ سفید متهم می کنند. چهره های شناخته شده دموکرات این حرکت ترامپ را اقدامی سخیف ارزیابی می کنند که نشان دهنده نزول جایگاه ریاست جمهوری ایالات متحده در دوره اخیر است.

تارنمای «THE HILL» در گزارشی تنش رئیس مجلس و رئیس جمهوری آمریکا را حاوی مجموعه ای از واکنش های متقابل دانست و نوشت پلوسی با تصمیم سخت ترامپ روبرو شد. اگرچه ممکن است این اقدام ترامپ حرکتی مهم برای پیشبرد اجرای دیوار مرزی با رفع مانع بودجه ای باشد اما از طرف دیگر می تواند آتش تنش میان رهبران دو حزب پرقدرت را شعله ورتر سازد. چنین تحولاتی ممکن است تلاش های دو حزب برای پایان دادن به طولانی ترین تعطیلی دولت آمریکا را به شکست بکشاند.

اکنون پلوسی اعتقاد دارد افشای اطلاعات سفر وی از سوی رئیس جمهوری آمریکا با هدف و برنامه ریزی شده بود. شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی نوشت موضوع فاش کردن سفر رئیس مجلس به افغانستان عمدی بود زیرا ترامپ تلاش کرد تا با این اقدام مانع سفر وی حتی با هواپیمای تجاری شود. زیرا در این شرایط و به دلیل مسائل امنیتی خانم پلوسی دیگر قادر به انجام این سفر نخواهد شد.

روزنامه «واشنگتن پست» هم در گزارشی شرایط جدید میان رهبران دو حزب به ویژه مساله تعطیلی دولت را پیش درآمد یک سال جنگ میان ترامپ و دموکرات ها ارزیابی کرد و افزود هر دو رهبر تلاش می کنند میزان درد و فشار بیشتری را بر طرف مقابل تحمیل کنند.

بنا بر تحلیل این روزنامه منتقد ترامپ، وضعیت کنونی از نخستین پیامدهای انتخابات میاندوره ای آمریکا است که به پیروزی دموکرات ها در مجلس نمایندگان منجر شد. این در حالی است که ترامپ آن انتخابات را یک پیروزی تمام عیار برای جمهوریخواهان خوانده بود.

این روزنامه تعطیلی ممتد دولت را آزمونی برای دموکرات ها و جمهوریخواهان دانست زیرا هیچ یک از دو طرف دوست ندارند خود را ضعیف یا متمایل به توافق نشان دهند. البته پلوسی در نخستین مرحله در عرصه قدرت پیروز بود و به عنوان رئیس مجلس نمایندگان انتخاب و به دشمن مهم و اصلی ترامپ تبدیل شد. با این تحولات سال جدید مهمترین عرصه خودارزیابی برای جمهوریخواهان و به ویژه اعضای سنا به شمار می رود.

سی.ان.ان معتقد است اکنون میزان بی اعتمادی دو طرف نسبت به یکدیگر به اوج رسیده است حال آنکه برای دستیابی به یک توافق احتمالی، شما نیازمند اعتمادسازی هستید به گونه ای که هر طرف بتواند سخنان طرف مقابل را قبول کند زیرا اگر کاخ سفید بگوید که اقدامی را انجام می دهد دموکرات ها باید قادر باشند که روی آن حساب کنند. حال که میزان اعتماد دوطرفه به صفر نزدیک شده است؛ پلوسی، دفتر ترامپ را به افشای اطلاعات محرمانه و ایجاد مخاطره برای اعضای کنگره متهم می کند اما کاخ سفید این اتهامات را کاملا دروغ می خواند. به باور این گزارش «خبر بد آن است که بیش از 800 هزار کارگر و کارمند آمریکایی بیکار شده اند یا بدون حقوق کار می کنند اما در مقابل شاهد شکست حرکتات کُند (اسلوموشن) دولت هستند».

به اعتقاد کارشناسان هرقدر هم که موضوع تعطیلی دولت آمریکا به طول انجامد، هیچ فردی در آمریکا انتظار تغییرات واقعی در اتمسفر سیاسی واشنگتن را ندارد. اما گذشته از فضای سیاسی مخرب کنونی، تحولات می تواند در سال جدید به سرعت تغییر مسیر دهد.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید