اعدام سلطان خودرو، حکم زندان دو نماینده مجلس و چندین مدیر سابق شرکت سایپا خبری بود که امروز سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری آن را بیان کرد. در این بین باید توجه داشت که شمار زیادی از متخلفان ذی نفع در مافیای خودرو هستند که هنوز به حساب آنها رسیدگی نشده و نامی از آنها مطرح نیست.

سلام نو – سرویس اقتصادی: این روزها بازار خودرو روزهای سختی را سپری می کند. بعد از پراید 90 میلیونی که التهاب زیادی در این بازار ایجاد کرد حالا این بازار متاثر از حواشی یکی دو سال اخیر خود است.

به گزارش سلام نو، خبر حکم اعدام سلطان خودرو به همراه همسرش امروز در حالی منتشر شد که جرم اصلی این دو اخلال کلان در بازار ارز است. به گفته اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه وحید بهزادی که او را با عنوان سلطان خودرو خطاب می کنند و همسرش نجوا لاشیدایی به خاطر پیش خرید 6700 خودرو به اعدام محکوم شده اند. هرچند گفته می شود این حکم قابل تجدیدنظرخواهی است.

این زوج جوان از متهمان اصلی پرونده اختلاس 3300 میلیاردی از شرکت خودروسازی در سال های 96 و 97 هستند. این افراد که متهم به خرید و فروش صوری خودرو هستند در دهه هشتاد هم در شرکت های هرمی با یکدیگر همکاری داشتند.

آن طور که نماینده دادستان اعلام کرده نجوا لاشیدایی در زمان حضور خود در شرکت های گلدکوئیستی میلیاردها تومان به دست آورده و نامش در فهرست بانوان میلیاردر زیر ۴۰ سال ایران ثبت شده است. گردش مالی او در بانک صادرات از سال ۸۶ تا ۸۸ نیز ۱۳ میلیارد تومان عنوان شده است.

گفته می شود این زوج جوان با زد و بندی که با مدیران سابق سایپا داشته اند توانسته اند این میزان خودرو را پیش فروش کنند. بر همین اساس مهدی جمالی مدیرعامل سابق سایپا به جرم مشارکت در اخلال در نظام توزیعی به هفت سال حبس، رضا تقی زاده ماکویی فرزند عباس معاون سابق بازاریابی سایپا به 15 سال حبس و حسن هشترودی رئیس سابق حراست کل سایپا به 61 ماه حبس تعزیری محکوم شده اند.

به جز اسامی ذکرشده نام دو تن از نمایندگان مجلس نیز در این رسوایی بازار خودرو دیده می شود. دو نماینده ای که پیش تر هم خبرها حکایت از صدور احکام سنگین برایشان داشت به گفته اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه به 61 ماه حبس تعزیری محکوم شده اند. محمد عزیزی و فریدون احمدی دو نماینده ای هستند که حکم آنها با وجود حرف و حدیث های فراوان از ماه ها پیش در اواخر مجلس دهم صادر شده است.

نکته جالب توجه بی اثری نهادی مثل هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در این پرونده است. مشخص نیست این نهاد چه اقدامی متناسب با جرم‌های مرتکب شده توسط این دو نماینده انجام داده و دلیل به درازا کشیدن این پرونده چیست؟

ابعاد پرونده های مربوط به اخلال بازار خودرو و دیگر فسادهایی که مافیای خودرو در طی این سالها به آن دامن زده است ابعاد گسترده ای دارد که هنوز بخش زیادی از آن افشا نشده است. در یک فقره بهرام پارسایی، نماینده مجلس دهم اظهاراتی در مجلس داشت که در نوع خود تکان دهنده بود. او با انتقاد از اینکه اراده ای برای مبارزه با مافیای خودرو وجود ندارد گفته بود: در دهه 70 که بزرگترین اختلاس تاریخ کشور 123 میلیارد بود، برای طراحی سمند، 120 میلیارد تومان با ارز 400 تومانی، معادل 3500 میلیارد تومان امروز، پرداخت شد و این طراحی گران نه جذاب بود نه استاندارد. ‌ البته این مبلغی است که خودروساز اعلام کرده، ولی اسنادی در دست است که نشان می‌دهد وام اخذ شده بابت طراحی خودروی ملی بیشتر از این مبلغ است.

پیش تر هم بحث هزینه هنگفت و بی اساسی که با واسطه بودن سودجویان برای طراحی صندوق پژو 206 شده بود حواشی زیادی به پا کرده بود.گفته می شود برای طراحی صندوق پژو 206 مبلغ عجیب و غریب 250 میلیون دلار هزینه شده بود که با آن می شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد.

اینکه تا چه حد مقابله با مافیای خودروسازی مورد توجه مقامات قضایی است را باید در آینده ای نزدیک بررسی کرد. اگرچه این روزها اخبار محکومیت برخی افراد سرشناس در فساد بازار خودرو رسانه ای شده اما بدون شک شمار زیادی از متخلفان ذی نفع در مافیای خودرو هستند که هنوز به حساب آنها رسیدگی نشده و نامی از آنها مطرح نیست.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید