بر اساس بررسی های صورت گرفته نظر قطعی کمیسیون اصل 90 این است که علت بروز سانحه هواپیمای تهران – یاسوج پدیده یخ زدگی هواپیما بوده که متاسفانه ضعف نظارتی و عدم تجهیز هواپیما این سانحه دردناک را به وجود آورده است.

سلام نو – سرویس اجتماعی: این روزها پس از انتشار جزئیات حادثه دردناک سقوط هواپیمای تهران – یاسوج محاکمه مقصران سقوط این هواپیما یعنی هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی یک مطالبه عمومی است.

به گزارش سلام نو، بیش از دو سال پیش صبح روز 29 بهمن سال 96 پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان دچار حادثه ای دردناک شد و 59 مسافر و خدمه  آن جان خود را از دست دادند. اصابت هواپیما به کوه دنا باعث شد تا یافتن لاشه هواپیما و سپس اجساد جان باختگانی که زیر برف مدفون شده بودند چند روزی به طول بینجامد.

این هواپیما 24 سال سن پروازی داشت و ساخت پِرَت اند ویتنی کانادا بود. سازمان هواپیمایی در اقدامی اسفبار در طی این مدت تلاش داشته هر طور شده خلبان هواپیمای تهران – یاسوج را مقصر اصلی این ماجرا بداند. این در حالی است که کمیسیون اصل نود یک سال پس از وقوع این حادثه دلخراش اعلام کرد که این ماجرا صحت ندارد.

مطالبه محاکمه عاملان این حادثه چندین بار توسط برخی نمایندگان مطرح شده است. این روزها استفاده از واژه خطای انسانی برای حوادثی از این دست باب شده است اما سقوط هواپیمایی تهران – یاسوج چیزی بیش از خطای انسانی بوده وآن را می توان مصداق واقعی بی مسئولیتی است.

بهمن ماه سال گذشته بود که بهرام پارسایی در توییتر خود ضمن ابراز امیدواری برای محاکمه مقصران هواپیمای تهران – یاسوج نوشت: نتیجه ای که به رای و نظر دادگاه بدوی پرونده بسیار نزدیک است. گزارش را برای قرائت در صحن مجلس به هیات رئیسه و یک نسخه از آن را به قوه قضاییه ارجاع دادیم.

حالا در روزهای اخیر گزارشی از سوی کمیسیون اصل 90 منتشر شده که مطالعه آن داغ زیادی بر دل می گذارد. بدتر از اینکه در کشور ما عادت شده بعد از فجایع اینچنینی نه عزلی اتفاق بیفتد و نه کسی برای کم شدن این داغ حاضر است با استعفا میز بی ارزش خود را رها کند.

اسفند 98 نخستین جلسه محاکمه در مجتمع قضایی کارکنان دولت برگزار شد و اولیای ‌دم 66جانباخته سقوط هواپیما خواستار اشد مجازات برای عاملان این اتفاق شدند. این خانواده ها از همان روز نخست پیگیر کشف واقعیت این ماجرا بوده اند و حالا هم امیدوار هستند پیگیری‌هایشان جواب بدهد.

در گزارش کمیسیون اصل 90 که به صحن علنی مجلس رسیده در رابطه با جزئیات این حادثه این طور نوشته شده است: به دلیل ضعف، سهل‌انگاری و عدم انجام وظایف قانونی توسط سازمان هواپیمایی کشوری، استانداردهای ایمنی در شرکت‌های هواپیمایی به درستی رعایت نمی‌شود و نرخ بالای سوانح هوایی در کشور نیز عمدتاً به دلیل همین ضعف‌ها می‌باشد و مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری به هشدارهای نهادهای نظارتی و قضایی درخصوص ایمنی بی توجه هستند.

بر اساس بررسی های صورت گرفته نظر قطعی کمیسیون اصل 90 این است که علت بروز سانحه هواپیمای تهران – یاسوج پدیده یخ زدگی هواپیما بوده که متاسفانه ضعف نظارتی و عدم تجهیز هواپیما این سانحه دردناک را به وجود آورده است.

از سوی دیگر با توجه به تخلفاتی که عموماً آمرانه و عامدانه به منظور کتمان واقعیت توسط شرکت هواپیمایی آسمان زیر سایه حمایت های سازمان هواپیمایی صورت گرفته ضرورت دارد پیگیری این پرونده و محاکمه متخلفان هر چه سریع تر به وقوع بپیوندد. در این بین تهمتی که به خلبان مرحوم این هواپیما توسط سازمان هواپیمایی و در گزارشات رسمی منتشر شده توسط این سازمان زده شده قابلیت اعاده حیثیت را دارد. متاسفانه علی رغم اینکه رأی به تعلیق عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از کار در دادگاه بدوی داده شده بود و به گفته پارسایی، نماینده شیراز در حکم او چهار ماه زندان هم آمده بود عابدزاده هم اکنون به عنوان رییس سازمان هواپیمایی و همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی مشغول فعالیت است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید