۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 49196619

 جا ماندن از سهام عدالت امکان خرید سهام دولتی با تخفیف سقف 30 درصد را تا فردا دارند.

افرادی که دارای کد بورسی هستند می‌توانند از طریق سامانه کارگزاری خود با جستجوی نماد دارا یکم نسبت به خرید واحد‌های این صندوق اقدام کنند و افرادی هم کد بورسی ندارند از طریق سایت 14 بانک می‌توانند سهام ترکیبی اولین صندوق را بخرند.

سهام سه بانک ملت، تجارت و صادرات و دو شرکت بیمه البرز و اتکایی امین در این صندوق در قالب واحدهای 10 هزار تومانی به مردم واگذار می‌شود به این معنا که هر واحد از این صندوق به مردم 10 هزار تومان فروخته می‌شود این درحالی است که ارزش واقعی آن نزدیک به 20 هزار تومان محاسبه شده است.

عموم مردم از هر قشری می‌توانند نسبت به خرید این واحدها تا سقف 2 میلیون تومان اقدام کنند که البته هر فرد با توجه به خواسته خود می توانند کمتر از این مقدار هم واحدهای ETF بانکی و بیمه‌ای را خریداری کنند. باید توجه داشت که اگر شخصی مایل به استفاده حداکثری از این فرصت باشد، باید مبلغ دو میلیون تومان سرمایه گذاری کند. با توجه به روندی که در بازار سرمایه وجود دارد و پیش بینی ادامه این روند در سال جاری، متصور است که حداقل ارزش سرمایه گذاری هر فرد به حدود ۳.۶ میلیون تومان برسد. این مقدار به معنای سود ۸۰ درصدی از مشارکت دو ماهه در این صندوق است.

برای آنهایی نسبت به جا ماندن از سهام عدالت معترض هستند، امکان خرید سهام دولتی با تخفیف سقف 30 درصدی ، فرصت تکرار نشدنی است که تا فردا (31 اردیبهشت ماه) مهلت مشارکت و سرمایه‌گذاری خرد در این صندوق‌ها را ندارند.

به گزارش ایلنا، در سال 85 با فرمان رهبری برای شش دهک درآمدی سهام عدالت تعیین شد که دو دهک با درآمد پایین مشمول سهام عدالت با تخفیف 50 درصدی شدند و 4 دهک دیگر بدون تخفیف سهام‌دار شدند. در سال 95 فرصت افزایش سرمایه برای سهام عدالت ایجاد شد و مشمولان می توانستند نسبت به افزایش سهام خود تا یک میلیون تومان اقدام کنند.

در سال 85 عده‌ای با این تصور که سهام عدالت برنامه دولت برای تامین منابع مالی است از ثبت نام و دریافت این سهام صرف‌نظر کردند. عده‌ای هم با همین دید و ترس، در سال 95 قید افزایش سرمایه سهام عدالت را زدند. حالا در سال 99 ، ارزش سهام عدالت برای گروهی که سهام خود را بدون افزایش سرمایه نگه داشته‌اند به حدود 7 میلیون تومان و افرادی که آن را به سقف یک میلیون تومان رساندند، حدود 17 میلیون تومان شده است.

در حالی که سهام عدالت مشمول اغلب مردم می شد اما به هر دلیلی بیش از 30 میلیون نفر از جمعیت کشور از سهام عدالت جا ماندند و قانون هم اجازه ورود این افراد و متقاضیان را به جمع سهام‌داران عدالت نمی‌دهد.

هرچند امکان نام‌نویسی دوباره در سهام عدالت برای جاماندگان وجود ندارد اما دولت طرحی را برای افزایش ارزش سرمایه ‌های خرد مردم در حال اجرا دارد که سود سرمایه‌گذاری در این برنامه در کوتاه مدت 80 درصد است.

از چهاردهم اردیبهشت‌ماه برای عموم مردم بدون محدودیت سنی  فقط با داشتن کد ملی، امکان خرید واحدهای ترکیبی اولین صندوق واسطه‌گری مالی یا همان ETF فراهم شد. شاید تصور شود که سهام‌دار شدن در این صندوق‌ها کار پیچیده@ای باشد و افراد بدون سواد مالی و بورسی امکان پذیره نویسی را نداشته باشند. اما تمام فرایند خرید سهام این صندوق‌ چیزی شبیه به خرید اینترنتی است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید