سخنگوی وزارت خارجه به امضای توافق بین رییس‌جمهوری افغانستان و رییس شورای عالی مصالحه ملی این کشور واکنش نشان داد.

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه با استقبال از توافق بین دو پیروز انتخابات اخیر افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده کمک به روند گفت و گوهای سیاسی بین‌الافغانی و ادامه روند همسویی گروه‌های افغانستان به شمول طالبان است.

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه سید عباس موسوی با استقبال و ابراز خرسندی از امضای توافق بین اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی این کشور، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به روند گفت‌وگوهای سیاسی بین‌الافغانی و ادامه روند همسویی گروه‌های افغانستان به شمول طالبان اعلام کرد.

پس از چند ماه کشمکش‌ها و بحران ناشی از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، امروز توافق‌نامه سیاسی بین عبدالله عبدالله رهبر تیم ثبات و همگرایی و محمد اشرف غنی رییس جمهوری امضا و بر این بحران نقطه پایان گذاشته شد.

این توافقنامه بعد از ظهر امروز یکشنبه با حضور حامد کرزی رییس جمهوری سابق، محمدکریم خلیلی رهبرحزب وحدت اسلامی افغانستان، عبدالرب رسول سیاف از بزرگان سابق جهادی، محمدیونس قانونی از اعضای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان و نعمت الله شهرانی، امضا شد.

براساس این توافق‌نامه عبدالله ریاست شورای عالی مصالحه را که دارای پنج معاون، بودجه مستقل و صلاحیت‌های مشخص است، برعهده گرفته و در معرفی ۵۰ درصد کابینه دولت نیز سهم دارد.

در این توافقنامه آمده است: استانداران ۳۴ گانه افغانستان براساس یک قاعده مورد توافق دو طرف معرفی می شوند و تغییر، تعدیل و برکناری افراد از پست های مهم دولتی با دلایل موجه انجام خواهد شد.

رییس جمهور غنی که فرمان اعزازی مارشالی برای ژنرال عبدالرشید دوستم معاون سابق و رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان را براساس توافقنامه امضا کرده بود، بطور رسمی اعلام کرد.

بحران سیاسی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در ۳۰ دی ماه، کمیسیون انتخابات این کشور اشرف غنی را رییس جمهوری اعلام کرد، از طرف عبدالله مورد پذیرش قرار نگرفت و رد شد، آغاز گردید.

در نوزدهم اسفندماه اشرف غنی و عبدالله بطور هم‌زمان مراسم تحلیف را در کاخ‌های ریاست جمهوری و سپیدار با هواداران خود برگزار کردند و با این کار بطور عملی افغانستان دارای دو رییس جمهوری شد و دولت موازی باعث ایجاد بحران گردیده بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید