هنوز دلیل اصلی بروز این حادثه مشخص نشده است اما آن طور که مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفته دلیل این اتفاق در حال بررسی است و به محض اطلاع از جزئیات این ماجرا در این باره اطلاع رسانی خواهد شد.

سلام نو – سرویس اجتماعی: خبر آتش سوزی در مقبره استر و مردخای در شهر همدان بسیاری از فعالان میراث فرهنگی را نگران کرد هرچند به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان ساختمان جانبی مقبره استر و مردخای دچار حریق شده و جای نگرانی نیست.

به گزارش سلام نو، خوشبختانه خود مقبره استر و مردخای به عنوان اثری که از میراث فرهنگی کشور به شمار می رود و ثبت ملی استان همدان است، هیچ آسیبی ندیده است.

علی مالمیر، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان این اطمینان را داده که مقبره استرومردخای هیچ آُسیبی ندیده است و این آتش‌سوزی بسیار محدود بوده است. به گفته مالمیر این حریق محدود تنها باعث آسیب به سیم‌های برق و موکت کف ساختمان جانبی مقبره استر و مردخای شده است.

هنوز دلیل اصلی بروز این حادثه مشخص نشده است اما آن طور که مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفته دلیل این اتفاق در حال بررسی است و به محض اطلاع از جزئیات این ماجرا در این باره اطلاع رسانی خواهد شد. او از مرمت زودهنگام ساختمان جانبی آسیب دیده که شامل تعویض سیم‌های برق، موکت کف و نیز پاک‌سازی دیوارهای ساختمان است در هفته جاری خبر داد.

سیامک مره صدق ، نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شایعاتی که درباره آتش زدن مقبره استر و مردخای وجود دارد به شفقنا گفته انتشار چنین خبری و دامن زدن به آن از سوی رسانه های معاند با هدف های خاص صورت می گیرد و در داخل کشور نیز هر شخصی و رسانه ای که به این موضوع دامن زند، در واقع در حال بازی در زمین معاندان است.

مقبره استر و مردخای کجاست؟

مقبره استر و مردخای یکی از جاذبه های دیدنی شهر همدان است که به عنوان زیارتگاه تاریخی کلیمیان مورد احترام بسیار این اقلیت دینی است. احداث این بنای تاریخی و دیدنی به قرن سوم هجری برمی گردد. هرچند با توجه به سبک معماری این بنا حدس زده می شود که ساختمان فعلی مقبره استر و مردخای در قرن هفتم هجری بر روی ساختمان قدیمی بنا شده‌است. وجود این بقعه به عنوان زیارتگاه، عامل مهمی در شکل‌گیری و تداوم حضور جامعه یهودی در همدان بوده‌است.

مقبره استر و مردخای دارای مدخل ورودی، دهلیز و مقبره، ایوان و شاه نشین است. دو قبر استر و مردخای در مرکز این  مقبره است که با دو صندوق چوبی منبت کاری نفیس و قدیمی پوشیده شده است.

استر در واقع ملکه یهودی خشایار شاه، پادشاه هخامنشی بوده است. در تاریخ آمده که استر خواهرزاده یکی از درباریان یعنی مردخای بوده است. با این حال برخی روایات تاریخی چیز دیگر می گویند. استر همسر اردشیر و دختر شخصی به نام ‌ابی حایل بوده و حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در سرزمین پارس به دنیا آمده است، بعد از فوت پدر و مادر وی، عمویش مردخای سرپرستی او را به عهده گرفته است. در رابطه با اسم استر هم گفته می شود اسم اولیه و اصلی او «هدسه» بوده است با این حال اسم او عوض و به خاطر زیبایی به استر به معنای ستاره تغییر پیدا کرده است..

بر بالای دیوار مقبره نیز، کتیبه‌ای به زبان عبری و به صورت برجسته گچ بری شده‌است. در مورد دیگر افرادی که در این مقبره مدفون هستند روایات مختلفی نقل شده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید