ویدئو تئاتر «شایعات» به نویسندگی نیل سایمون و کارگردان رحمان سیفی آزاد پس از 7 سال در شبکه نمایش خانگی برای تماشا قرار گرفت، در این نمایش بازیگرانی نظیر احمد ساعتچیان، مجید صالحی، جواد عزتی، سعید چنگیزیان، نگار عابدی، رویا میرعلمی، فهیمه امن‌زاده و بهرام افشاری به ایفای نقش پرداخته اند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: ویدئو نمایش شایعات به نویسندگی نیل سایمون و کارگردانی رحمان سیفی آزاد با گذشت چیزی حدود هفت سال در حال پخش در شبکه نمایش خانگی می باشد، نمایشی که در زمان خودش به شدت مورد استقبال قرار گرفت و توانست مخاطبان بسیاری را جذب کند.

نمایشنامه شایعات بی شک اگر بهترین اثر نیل سایمون نویسنده مطرح آمریکایی نباشد، یکی از بهترین آثار اوست. به همین علت رحمان سیفی آزاد به خوبی دانسته است به سراغ چه نمایشنامه ای رود و شایعات را به تهیه کنندگی نیما دهقان با ترکیبی از بازیگران مطرح و دوست داشتنی به روی صحنه برده است.

احمد ساعتچیان، مجید صالحی، جواد عزتی، سعید چنگیزیان،بهرام افشاری، نگار عابدی، رویا میرعلمی و فهیمه امن زاده ترکیب بازیگران شایعات را تشکیل می دهند و سبب می شوند که تماشاگر صد دقیقه بدون وقفه بخندد. کاری که تنها از پس بازیگرانی همچون جواد عزتی و مجید صالحی که از دل تئاتر برآمده اند، بر می آید.

داستان نمایش روایتگر یک مهمانی به مناسبت سالگرد ازدواج یک زوج آمریکایی است که قرار است به همراه مهمان های خود شب خوبی را سپری کنند. اما یک خودکشی نافرجام که دلیلش هم مشخص نیست، باعث می شود همه چیز بهم بخورد و اتفاقات جالب با درون مایه طنز در طول نمایش رخ دهد.

در واقع نیل سایمون، نویسنده اثر تلاش کرده است با بهره گیری از شخصیت های مختلف در یک جامعه همچون وکیل، کاندیدای سنای ایالتی، بازیگر، سرآشپز در کنار یکدیگر پیچیدگی روابط میان انسان ها را نشان دهد و در کنار این افراد، روابط زناشویی نیز به واسطه همین شخصیت ها بررسی می شود.

تیزهوشی کارگردان اثر از اینجا مشخص می شود که برای روایت یکی از کمدی ترین آثار سایمون از بازیگران طنز موفقی همچون جواد عزتی و مجید صالحی استفاده کرده است و انصافا اوج قهقهه تماشاگران نیز زمانی است که این دو بازیگر دیالوگ هایشان را بیان می کنند.

رویا میرعلمی و نگار عابدی نیز که دانش آموخته رشته تئاتر و برخواسته از دل همین عرصه هستند و به عنوان شخصیت های زن داستان به خوبی توانسته اند نماینده جامعه زنان البته به صورت طنز در شایعات باشند و فهمیه امن زاده نیز بازی قابل قبولی در نمایش دارد.

احمد ساعتچیان و سعید چنگیزیان را هم که سال هاست به عنوان بازیگران مطرح و محبوب تئاتر ایران می شناسیم که گه گاهی سری هم از تلویزیون و سینما در می آورند. اما هنر اصلی شان تئاتر است و در شایعات به نوعی با بازی روان و قابل قبولشان یک کلاس درس بازیگری برای علاقمندان این عرصه گذاشته اند.

اما نکته جالب و تحسین برانگیز این نمایش در کنار تمامی محاسنی که دارد، معرفی چهره جوان و موفق این روزهای تلویزیون و سینمای ایران یعنی بهرام افشاری است که در نقش یک پلیس در شایعات حاضر شده است و قرار است معمای خودکشی نافرجام سیاستمدار آمریکایی را کشف کند و به نوعی به تمامی شایعات پایان دهد.

در شایعات همه چیز سرجای خودش است، از متن روان به همراه دیالوگ های تامل برانگیز تا دکور ساده اما تاثیر گذار و موسیقی کم اما نشاط آور، در واقع کارگردان تلاش کرده است بیشتر تمرکزش را روی بازی بازیگرانش در قالب نقش های سخت و حساس قرار دهد تا بواسطه آن بتواند مخاطب را چیزی در حدود صد دقیقه با خود همراه سازد.

اتفاقی که در آن کاملاً موفق نیز بوده است و اینقدر بازی بازیگران رئال و تاثیرگذار است که تماشاگر در کنار خنده های از صمیم قلبش دوست دارد با یک سری شایعات پیچیده و رمز آلود همراه شود تا ببیند پایان این نمایش به واقعیت ختم می شود یا اتفاق دیگری رخ می دهد.

طراحی صحنه و لباس نیز آنقدر خوب است که یک فضای واقعی و البته ساده را به همراه یک سری آدم که دور هم جمع شده اند تا شبی خوش را کنار یکدیگر بگذرانند، نشان دهد. در واقع کارگردان تلاش کرده است تا در عین سادگی، پیچیدگی روابط را نشان دهد و ذهن مخاطب را درگیر کند که پایان این شایعات به کجا خواهد انجامید.

به هرحال نمایش شایعات نمونه ی موفق یک نمایش ایرانی برخواسته از یک نمایشنامه خارجی است که با گذشت هفت سال از اجرای آن در تماشاخانه ایرانشهر تماشای آن در قالب ویدئو نمایش به شدت توصیه می شود و می تواند در حدود صد دقیقه خنده را بر لب های مخاطب بنشاند.

مخاطبی که این روزها به دلیل شیوع و گسترس ویروس کرونا چند ماه می شود موفق به تماشای تئاتر نشده است و حالا به بهانه پخش ویدئو نمایش شایعات می تواند از تماشای یک نمایش موفق حتی در خانه لذت ببرد و امیدوار به روزهای روشن در عرصه نمایش باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید