کریم همتی، رییس جمعیت هلال احمر گفت: در غربالگری ۱۳ استان توسط هلال احمر، ۲۱ میلیون نفر مورد غربالگری قرار گرفتند و ۱۴ هزار نفر با علائم مشکوک کرونا شناسایی شدند.

رییس جمعیت هلال احمر بیان کرد: ۳۴۰۰ نفر از نیروهای هلال احمر در بحث غربالگری در ۱۳ استان حضور داشتند و ۷۵۰۰ میلیون خودرو شامل بیش از ۲۱میلیون نفر مورد غربالگری قرار گرفتند.

به گزارش سلام نو، «کریم همتی» رییس جمعیت هلال احمر در اولین نشست خبری خود با اشاره به اقدامات این جمعیت در مقابله با بیماری کرونا گفت: از پیش از شیوع کرونا محتواهای آموزشی در هلال احمر تهیه و در فضای مجازی در اختیار مردم قرار گرفت و بیش از ۶۸ میلیون نفر از این بسته های آموزشی استفاده کردند.

وی با اشاره به بحث غربالگری در ورودی استانها تصریح کرد: ۳۴۰۰ نفر از نیروهای هلال احمر در بحث غربالگری در ۱۳ استان حضور داشتند و ۷۵۰۰ میلیون خودرو شامل بیش از ۲۱ میلیون نفر مورد غربالگری قرار گرفتند و ۱۴ هزار نفر با علایم مشکوک  شناسایی و به مراکز درمانی معرفی شدند و این کار بزرگی بود که جمعیت را به جایگاه واقعی خود برگرداند و از حاشیه های گذشته دور کرد.

رییس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه امسال کشور آمادگی مقابله با بحران سیل را داشت، خاطرنشان کرد: بارندگی های امسال خوشبختانه به بحران تبدیل نشد و در ۲۵ استان با بارش های زیادی در روزهای اول سال مواجه بودیم.امسال در بحث سیل مشکل جدی نداشتیم و همزمان با بیماری کرونا مدیریت شد.

وی ادامه داد: ما از همه ظرفیت‌های هلال استفاده کردیم و با توجه به اینکه  کسب و کار تعطیل شده بود و هلال احمر هم درگیر حواشی شده بود اما باز مردم به آن اعتماد کرده و خیرین پای کار آمده و از ظرفیت آنها در جمعیت داوطلبان استفاده شد و همچنین مجوزهای لازم به موسسات داده شد.

وی ادامه داد: بیش از ۲۴ موسسه مجوز اخذ کردند و کمکهای خوبی از طریق این موسسات جمع شد۵۰ میلیارد تومان کمک غیرنقدی و ۳۰ میلیارد تومان کمک نقدی جمع‌آوری شد. ما تلاش می کنیم هر مقدار کمک شود آن را به صورت شفاف به دست مردم برسانیم و امانتدار خوبی باشیم.

او با بیان اینکه همزمان با جمع آوری کمک‌های داخلی طلب استمداد بین المللی نکردیم تصریح کرد: براساس ماهیت جمعیت هلال احمر همه جمعیت‌های هلال احمر به یکدیگر کمک می کنند و ۱۹۱ جمعیت صلیب سرخ در هر شرایطی به کمک هم می‌آیند. کمکهای بین المللی خوبی به ما شد و انبارهای خوبی در اختیار ستاد مقابله با کرونا قرار دادیم.چین، قطر، ژاپن و برخی از نهادهای بین المللی به ما کمک کردند و بیش از ۱۱۲ محموله بین المللی دریافت کردیم و بخش عمده کمک‌های غیرنقدی را در اختیار ستاد مقابله با کرونا قرار دادیم و بخش نقدی را به نیازمندان رساندیم. بخشی از کمکهای نقدی هم صرف آموزش داوطلبان می شود.

وی ادامه داد: اتفاقات بزرگی در کشور از حیث بحران اتفاق افتاده و برخی از زیرساخت‌ها آسیب دیده و بخشی برعهده ما و بخشی برعهده حاکمیت است شرایط کشور به حیث مالی خوب نیست لجستیک و انبارها باید به روز شود و باید به شاخص های جمعیتی برسیم به بیش از هزار میلیارد تومان نیاز داریم که رسیدن به این عدد و رقم با توجه به شرایط مالی کشور به صورت یکجا امکان پذیر نیست، اما در حال تهیه برخی ماشین آلات هستیم.

همتی با بیان اینکه ما در تیم های جاده‌ای، کوهستان و ساحلی ۵۹۳ پایگاه داریم، تصریح کرد: برای این پایگاه‌ها بیش از ۴۱۰۰ نفر نیرو نیاز داریم در اولین جلسه با نظر موافق شورای عالی توانستیم مجوز جذب هزار نفر اخذ شد، اما هنوز به بیش از ۴ هزار نفر نیاز داریم در فراخوان آتی ما افرادی که آموزش های لازم را دیدند می‌توانند اقدام کنند.

وی با اشاره به قانون جدید مدیریت بحران گفت: در قانون جدید وظایف سنگینی به هلال احمر سپرده شده و باید دولت در اجرای این وظایف به ما کمک و همکاری لازم را داشته باشد.

او با اشاره به کمک مومنانه گفت: جمعیت متکی به کمکهای مردمی است بیش از ۲۵۰ هزار بسته ۳۰۰ هزار تومانی را به مردم رساندیم و گروه های آسیب پذیری که تحت پوشش هیچ نهادی نبودند مجموعه هدف خود قرار دادیم اما عمق گرفتاری بسیار زیاد است و از دست هیچ دولتی و حاکمیتی به تنهایی کار برنمی‌آید به ۶ استان کمک شده و برای ۲۶ استان امروز کمک‌ها ارسال می شود.

وی به حوادث جاده ای اشاره کرد و گفت: به دلیل کرونا سفرها کم شده بود و نسبت به مدت مشابه گذشته در طی ۴۶ روز ۶۰ درصد کاهش تلفات جاده ای و کاهش مأموریت داشتیم و به حدود بیش از ۵۰ هزار نفر در جاده‌ها خدمات ارائه شد.

رییس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد:  حوادث و امدادرسانی در کوهستان ۴۰ درصد افزایش داشته است.تمام تلاش ما کمک رسانی خوب به هموطنان است و اینکه بتوانیم امانتدار خوبی باشیم.

وی درباره فعالیت‌های اقتصادی هلال احمر گفت: براساس ماده ۱۷ اساسنامه یک سری درآمدها برای هلال احمر لحاظ شده است اما ما در فروردین در آمد نداشتیم و برای حقوق نیز ممکن است با مشکل مواجه شویم بحث کار اقتصادی و تصدی گری ما بر داروخانه ها از این روست و ما یک معاونت اقتصادی برای این موضوع ایجاد می کنیم و تلاش می کنیم روزنه های مشکلات را ببندیم و ایرادات ساختاری را اصلاح کنیم. روزنه های فساد را می بندیم و هرکسی که نمی تواند حاشیه های مالی نداشته باشد، باید با ما خداحافظی کند.

وی تاکید کرد: اختیارات رییس جمعیت را از ده درصد به ۵ درصد کاهش دادیم. پاکدستی برای ما اولویت است و افرادی باید باشند که کاربلد باشند و من در جمعیت هلال احمر تعلق خاطری به کسی ندارم و پاکدستی و توانایی در انجام کار برای من اهمیت دارد.

او افزود:۱۶۰ میلیون تومان برای ونتیلاتور کمک شد اما برای تهیه این ونتیلاتور با مشکل مواجه بودیم و تاکید می کنم در زمینه انتقال وجه به صورت آزاد کماکان مشکل وجود دارد و تحریم ها باعث این مشکلات شده است.امیدوارم مشکلات ملت آمریکا در زمینه کرونا برطرف شود، اما اقدامات حاکمان ظالمانه است.

همتی خاطرنشان کرد: همچنین تلاش می کنیم در حوزه توانبخشی خللی ایجاد نشود تلاش می کنیم از کمک برخی کشورها نیز استفاده کنیم.

وی درباره ابتلای نیروهای هلال احمر به کرونا گفت: بخشی از همکاران و امدادگران دچار مشکل شده و برخی نیز فوت شد.

/ایلنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید