ماه مبارک رمضان همیشه یکی از بهترین ایام برای پخش سریال و کنداکتور تلویزیون محسوب می شود و تهیه کنندگان و برنامه سازان تمام تلاش خود را می کنند تا این بازه زمانی را به برنامه و یا سریال خود اختصاص دهند، اما چند سالی می شود که به خاطر تولیدات ضعیف در این ماه، دیگر سریال های ماه مبارک رمضان آن شوق و اشتیاق سابق مخاطب را که به اصطلاح خیابان ها را خلوت کند، ندارد.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : سریال‌های مناسبتی ماه رمضان همواره برگ برنده‌ شبکه‌های مختلف تلویزیون بوده‌ و هستند، چرا که اگر مورد قبول واقع شوند تمامی کاستی‌ها شبکه را پوشش می‌دهند و از طرفی هم سنگ محکی برای نشان دادن پرمخاطب بودن شبکه هستند. اما در سال‌های اخیر گویا این برنده بودن دیگر کنار نام سریال‌هایی مناسبتی که برای این ماه در نظر گرفته می‌شود جایی ندارد، چرا که اصلاً خبری از سریال جذاب و مخاطب پسند که بتواند مردم را پس از افطار پای تلویزیون بنشاند،نیست.

اتفاقی که سال‌هاست توسط اهالی این حوزه در گوش مدیران صداوسیما زمزمه می‌شود اما انگار هیچکس عین خیالش نیست و گویا سرسری گرفتن مسائل در دیگر بخش‌های این سازمان به سریال‌های رمضانی هم سرایت کرده و خبری از برنامه‌ریزی دقیق و مدون برای جلب نظر مردم آن هم در این روزهای کرونایی نیست.

امسال هم طبق روال هر سال، شبکه‌های یک، دو، سه و پنج به ترتیب سریال‌های «زیر خاکی» به کارگردانی جلیل سامان و تهیه کنندگی رضا نصیری نیا، «بچه مهندس 3» به کارگردانی علی غفاری و تهیه کنندگی سعید سعدی، «سرباز» به کلرگردانی هادی مقدوم دوست و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی و سریال «پدر پسری» به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی و تهیه کنندگی رضا جودی را برای پخش در ایام ماه رمضان در نظر گرفتند؛ سریال‌هایی که با گذشت تنها یک هفته از پخش‌شان در جلب نظر مخاطبان توفیقی به دست نیاورده و مورد انتقاد قرار گرفتند.

تجربه بد جلیل سامان با «زیرخاکی»

«زیر خاکی» تنها سریال کمدی رمضان امسال به شمار می‌رود که پس از حدود چهار سال حوزه کمدی را در ترکیب سریال‌های این ماه نمایندگی می‌کند؛ سریالی از کارگردانی که تا به امروز تمامی آثارش روایتگر داستانی درام در بستر اتفاقات تاریخ معاصر بودند؛ جلیل سامان برای نخستین بار است که شانس خود را در حوزه کمدی سازی امتحان کرده اما گویا آنچنان هم در تجربه اول موفق نبوده است.

از ضعف فیلمنامه، سیر روایت قصه و فضاسازی لحظات کمیک گرفته تا بازی‌های نه چندان خوب و باورپذیر؛ همه و همه عواملی شدند تا «زیر خاکی» تجربه موفقی در کارنامه سامان به شمار نیاید. این در حالیست که سریال‌های کمدی ماه رمضان همواره جزو آثار موفق و البته پربیننده بودند.

بیشتر بخوانید :

معرفی و بررسی سریال «زیر خاکی» / طنزی در بستر دوران پهلوی و انقلاب اسلامی

«بچه مهندس 3» و یک تصمیم اشتباه

شبکه دو فصل سوم سریال «بچه مهندس» را پخش می‌کند؛ سریالی که دو فصل اولش تا حدودی مورد توجه تماشاگران قرار گرفت اما گویا فصل سوم به دلیل سیر داستانی که برای آن در نظر گرفته شده است چندان به مذاق مخاطبان خوش نیامده و نتوانسته موفقیت گذشته را برای سازندگان به ارمغان آورد، در واقع تبدیل ناگهانی فضای اجتماعی مطلوب به یک فضای جاسوسی و امنیتی در این فصل اشتباه بزرگ تیم سازنده است.

معرفی و بررسی سریال «بچه مهندس 3» / سریالی با دغدغه جوانی

«سرباز»؛ شکست بزرگ شبکه سه

شبکه سه و سریال «سرباز» که در بین سریال‌های امسال بیش از همه مورد هجوم قرار گرفت، در طی این سال‌ها بخش عمده سریال‌های شبکه سه برای رمضان جزو پربیننده‌ترین آثار بودند که البته بسیاری معتقدند این اتفاق ناشی از باکس ویژه‌ای است که بلافاصله پس از افطار در اختیار دارند، اما سریال «سرباز» بر این باور خط بطلانی کشید و نشان داد که اگر در بهترین ساعت پخش تلویزیون آنتن را در اختیار داشته باشی اما کیفیت مورد قبول تماشاگران را نداشته باشی فایده ندارد و دیده نمی‌شوی.

«سرباز» به واسطه موضوع و سبک روایتش اثری خلاقانه به شمار می‌آید اما سریال مناسبی برای پخش در ماه رمضان نیست و اشتباه مدیران برای نمایش این مجموعه باعث شد تا پربیننده‌ترین زمان‌ پخش را از دست بدهند.

خبرها اما حکایت از آن دارد که به دلیل انتقادها از «سرباز» برنامه «اتفاق» با اجرای رضا رشیدپور به آنتن برگشت و عوامل «عصر جدید» هم در حال ضبط هستند تا برنامه را در ماه رمضان به آنتن برسانند و اوضاع را بهبود ببخشند.

معرفی و بررسی سریال «سرباز» / اولین تجربه هادی مقدم دوست در کارگردانی سریال

«پدر پسری» سریالی که دیده نخواهد شد

در نهایت شبکه پنج هم که سال‌هاست هیچ تلاش جدی برای جلب نظر مخاطبان در دستور کار خود ندارد و کیفیت و جذابیت را به کلی فراموش کرده‌ است؛ سریال «پدر پسری» را پخش می‌کند که چندان تفاوتی با محصولات دیگر شبکه از نظر کیفیت ندارد.

آنچه مشخص است تلویزیون برای ماه رمضان نیاز به یک بازآفرینی و حتی بازگشت رو به عقب دارد، شاید لازم است مدیران، چهره‌های سال‌های دور خود را با هر ترفندی که شده به این جعبه جادویی بیاورند تا حداقل در این مناسبت‌ها تماشاگری برایشان دست و پا کنند، چرا که همین امسال بازپخش سریال «متهم گریخت» ساخته رضا عطاران با گذشت ۱۵ سال انتخاب اول مردم در مقایسه با سریال‌های امسال برای تماشا است.

شاید اگر مثل گذشته مدیران به جای نظرات خود علاقه و نظر مردم را سرلوحه کار قرار دهند؛ شاهد آشتی مخاطبان با سریال‌های و برنامه‌های خود باشند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید