۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
کد خبر: 47527229

 مرکز ملی آمار در گزارشی اعلام کرد که نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر در سال گذشته ١٠.٧ درصد بوده است که یعنی کاهش ١.۵درصدی نسبت به سال 97.

بر اساس اعلام مرکز ملی آمار، نرخ بیکاری افراد ١۵سال و بیشتر در سال ١٣٩٨برابر با ١٠.٧درصد بود که نسبت به سال قبل از ١.۵درصد کاهش یافته است.

به گزارش سلام نو، مرکز ملی آمار نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در سال ١٣٩٨ را منتشر کرد و بر این اساس بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ١٠.٧ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) طی چهار هفته منتهی به هفته مرجع آمارگیری بیکار بوده‌اند.

همچنین سال گذشته به میزان ۴۴.١ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نشان میدهد که این نرخ در سال گذشته نسبت به سال قبل (١٣٩٧) ٠.۴ درصد کاهش داشته است.

جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این سال ٢٤ میلیون و ٢٧٤ هزار نفر بوده که نسبت به سال قبل حدود٤٣٠ هزار نفر افزایش داشته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در سال ١٣٩٨، بخش خدمات با ۵٠.٣ درصد بیش‪­‬‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٢ درصد و کشاورزی با ١٧.٧ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢۶ درصد از فعالان این گروه سنی در سال ١٣٩٨ بیکار بوده‌اند.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی  ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در سال گذشته ١٧.٩ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به سال ١٣٩٧، به میزان ١.٧ درصد کاهش یافته است.

براساس اعلام مرکز آمار ٩.٩ درصد از جمعیت ١۵ سال بیشتر و شاغل به بررسی سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص ١٥ ساله و بیش‌تر به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند.

این در حالی است که در این دوره ٣٨ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

/ایلنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید