۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷
کد خبر: 47342982

مهدی مهدوی کیا کاپیتان سابق تیم  ملی و رئیس آکادمی کیا در گفت و گویی  اعلام کرد: در اینکه آرات یک استعداد است شکی نیست اما باید آرات بچگی کند.

به گزارش سلام نو، مهدی مهدوی کیا ستاره سابق تیم ملی ایران اینروزها در غم از دست دادنش برادرش عزادار است و با این وجود امروز میهمان برنامه ورزش و مردم بود و به صورت تصویری در این برنامه حضور پیدا کرده و درباره فوتبال پایه صحبت کرد. او در این رابطه گفت:" شرایط در گذشته بهتر بود و کارهای خوبی در حال انجام است اما آنچه در زمان بود ما بهتر بود. "

او همچنین گفت:" آموزش وعلاقه بهتر بود. باشگاه بزرگی مثل بانک ملی و راه آهن و هما بازیکن در رده های پایه می ساختند متاسفانه تعطیل شدند و نگاه ها به صورت دیگری شد. بخش بیشتر فوتبال پایه دنبال درآمدزایی هستند. اگر برگردیم به چند سال پیش نه خیلی دوست همان بیست سال قبل چند بازیکن در بوندس لیگا داشتیم و این نشان می داد کار کرده بودیم اما ژاپن جای ما را گرفت. جای ما و ژاپن در این بیست سال عوض شد و این به خاطر سرمایه گذاری در فوتبال پایه است. ببینید که باشگاه های ما چقدر هزینه برای تیم های پایه می کنند. "

بازیکن سابق هامبورگ ادامه داد:" زمانی که ما بازی می کردیم خانواده ها با فوتبالیست شدن بچه هایشان مخالفت می کردند و دوست داشتند بچه ها درس بخوانند الان اما شرایط عوض شده و خانواده ها دوست دارند که بچه هایشان فوتبالیست شوند. "

او افزود:" این باعث شده یک عده سواستفاده کنند.متاسفانه باشگاه های ما  تیم های پایه را رها کردند. تیم را به یک مربی می دهند می گویند بچرخان و باعث می شود بازیکنان با پول وارد شوند. الان خیلی از بازیکنان رده پایه بازیکنانی هستند که وضع مالی خوبی دارند و جای استعدادها را می گیرند."

او گفت:"برای موفقیت باید به استعدادها و نخبه ها بها بدهیم اما متاسفانه بسیاری از استعدادها راه پیدا نمی کنند. یکی از دلایلی که آکادمی کیا را درست کردم همین دلیل بود. خیلی ها می آمدند می گفتند ما استعداد خوبی داشتیم اما برای مدارس فوتبال باید پول می دادیم. فوتبال مال قشر ضعیف است .در طول تاریخ فوتبال هیچ فرزند از خانواده مرفهی نتونسته بازیکن بزرگی شود. همیشه فوتبال متعلق به قشر ضعیف بوده و بچه هایی که از کودکی با تمام توان بدون کفش تلاش کردند. بچه هایی از کودکی آدیداس و نایک می پوشند فوتبالیست نمی شوند. متاسفانه اما راه در فوتبال ما به گونه ای رفته که استعدادهای ناب را نمی بینیم. اگر باشگاه های بزرگ روی تیم های پایه بهتر سرمایه گذاری کنند."

بازیکن سابق تیم ملی ایران اضافه کرد:"در اروپا تیم های جوانان قبل از تیم های بزرگسالانشان با هم بازی می کنند، این باشگاه ها ملزم به سرمایه گذاری در این بخش هستند اما ما متاسفانه در سطح کشور و حتی آسیا نداریم. البته من پیشنهاد را به کنفدراسیون فوتبال آسیا دادم، اگر لیگ ما چنین طرحی را پیاده کند اگر قرار است پرسپولیس با ذوب آهن بازی کند قبل از آن تیم های جوانانشان باهم مسابقه بدهند."

مهدی مهدوی کیا درباره امیرحسین حاجی زاده کسی که در خردسالی به نام مسی ایران معروف شد اما در مسیر متفاوتی قرار گرفت. حاجی زاده هم اکنون عضو آکادمی کیا است. او در این رابطه گفت:"او بعد از آن اتفاقاتی که افتاده بود دچار افسردگی شده و اضافه وزن داشت. وقتی دیدمش شرایط خوبی نداشت اما خوشبختانه در مسیر مناسبی قرار گرفت و الان جزو نفرات نهایی تیم ما است. اگر او به آکادمی کیا نمی آمد شاید با توجه به شرایطی که داشت فوتبالیست نمی شد و شاید سرنوشت دیگری پیدا می کرد."

او ادامه داد:" به نظر من زمانی یک نفر فوتبالیست می شود که وارد زمین فوتبال شود. کار به مسایل تاکتیکی و بدنی که می رسد کار سخت می شود و دیگر نمی شود همه را دریبل کرد. شانزده سال که رد می شود همه چیز مشخص می شود. فهم فوتبال خیلی مساله مهمی است که یک بازیکن باید داشته باشد. اما بزرگترین و مهمترین مساله شخصیت و اراده است. اگر کسی از نظر شخصیتی و ذهنی آماده نشده باشد کار را رها می کند. در دنیا نمونه هایش خیلی زیاد است که برخی استعدادها به یک سنی که می رسند از ورزش زده می شوند و کلا ورزش را کنار می گذارند."

مهدوی کیا گفت: " استعداد خیلی مهم است اما برای رسیدن به موفقیت کافی نیست. ما نمی توانیم به راحتی راجع به بچه های کوچک بفهمیم که بازیکن می شوند یا نه؟ ما الان دو تا بازیکن شانزده ساله داریم؛ یکی در بارسلونا و یکی هم در دورتموند که می توانند خودشان را نشان بدهند."

ستاره سابق فوتبال ایران و رئیس آکادمی کیا درباره ماجراهای آرات حسینی استعداد خردسال ایرانی گفت:" چه بخواهیم و چه نخواهیم دنیای مجازی در این روزگار روی جامعه و افکار عمومی تاثیرگذار است. ما خیلی خوشحال می شویم بچه های کشورمان در هر عرصه ای موفق شوند.  اما یک توصیه کلی دارم و آن این است که خانواده ها بچه هایشان را برای موفقیت تحت فشار نگذارید. یک بچه ممکن است در یازده سالگی بهتر از همه باشد اما در چهارده  سالگی خیلی ها از او بهتر شوند. این به معنای بی استعدادی و پسرفت او نیست بلکه خیلی مسایل نقش داشته که بقیه بچه ها از او پیشی گرفتند. خیلی از بچه ها که استعداد بزرگی بودند به یک سنی رسیدند تمام شدند."

او همچنین گفت:" در اینکه آرات یک استعداد است شکی نیست. من یکی دوبار که پدرش تماس گرفته بود با او صحبت کردم و حتی از یکی از دوستانم خواستم که در انگلستان به او کمک کند تا آرات در مسیر درست قرار بگیرد. بازهم می گویم در اینکه او استعداد دارد شکی نیست و من امیدوارم در آینده خبرهای بهتری درباره اش بشنویم و در آن جایگاهی که خودش و پدرش دوست دارند حضور داشته باشد و فوتبالیست بزرگی شود. اما نباید به او فشار بیاوریم چون 5-6 سالش است و باید بچگی کند. بچه ها تازه از یازده سالگی به تمرینات گروهی می آیند و در شانزده سالگی می توانیم بگوییم فوتبالیست خواهند شد یا نه؟ به نظر من باید بگذاریم بچه راه خودش را برود. "

/ورزش3

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید