عرفان خان هنرپیشه سینمای بالیوود در تاریخ ۷ ژانویهٔ ۱۹۶۷ در شهر جی‌پور هندوستان متولد شد و در تاریخ ۲۹ آوریل ۲۰۲۰ در سن 53 سالگی در بیمارستان کیکولابن دیروبای امبانی شهر بمبئی به دیار باقی شتافت.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : روز گذشته انتشار خبری مبنی بر درگذشت عرفان خان، بازیگر مطرح سینمای هالیوود بسیاری از علاقمندان به سینما و علی الخصوص سینمای بالیوود را در بهت و حیرت فرو برد.

تولد :

عرفان خان، بازیگر نام آشنای سینمای هندوستان در تاریخ ۷ ژانویهٔ ۱۹۶۷ در شهر جی‌پور معروف به شهر صورتی، که از شهرهای تاریخی کشور هند و مرکز ایالت «راجستان» هندوستان در خانواده ای مذهبی و مسلمان و پرجمعیت چشم به جهان گشود، نام پدرش یاسین علی خان و نام مادرش سعیده بیگم بود.

عرفان خان با نام کامل «سحاب زاده عرفان علی خان» در کودکی از رفتن به سینما ممنوع بود، اما با گذر زمان و افزایش زمانی که وی برای ادامه تحصیل آن هم در رشته بازیگری رهسپار شهر دهلی نو شد، فرصتی شد تا علاقه اش را بیشتر در سینما دنبال کند.

بیشتر بخوانید :

از طلوع تا غروب با عارف لرستانی / آمپولی که منجر به مرگ بازیگر شد

از طلوع تا غروب با حمید سمندریان / از تدریس در دانشگاه تا تاسیس رستوران

ورود به عرصه بازیگری :

عرفان خان با تمام علایق کودکی خود، اما خیلی دیر و در سن 35 سالگی به طور حرفه ای وارد عرصه بازیگری شد، وی در سال 1990 پس از تحصیل در رشته بازیگری در دهلی نو پایتخت هندوستان برای ایفای نقش در تئاتر به شهر بمبئی سفر کرد و در کنار تئاتر در چند سریال نیز به ایفای نقش های کوچک پرداخت.

ازدواج :

عرفان خان در سال 1995 درست زمانی که تنها ۲۸ سال داشت با دختری به نام «سوتاپا سیکدار» نویسنده و فارغ‌التحصیل مدرسه ملی درام آشنا شد، آن ها در تاریخ ۲۳ فوریه سال ۱۹۵۵ با یکدیگر ازدواج کردند و همچنین دو فرزند پسر به نام های بابیل و ایان دارند.

مشهوریت :

اوج معرفی عرفان خان و مشهوریت وی در سال 2002 و پس از دریافت جایزه بفتا بود، وی پس از دعوت توسط «آصف کپادیا» برای بازی در فیلم اکشن و ماجراجویی «جنگجو» The Warrior و دریافت جایزه به یک بازیگر بین المللی مطرح گردید و بازی وی در این فیلم مورد اقبال بسیاری از منتقدان نیز قرار گرفت، هرچند که استقبال خوبی از این فیلم در گیشه صورت نگرفت، اما موفقیت یک بازیگر مثل عرفان خان برای فیلم می تواند یک برگ برنده محسوب شود.

آثار:

عرفان خان تجربه بازی در فیلم های مطرحی نظیر «ظرف ناهار» به کارگردانی ریتش باترا، «سلام بمبئ» به کارگردانی میرا نایر، «پیکو» به کارگردانی شوجیت سیرکار و فیلم «مدرسۀ هندی» به کارگردانی ساکت چادهاری را در کارنامه بازیگری خود دارد.

وی علاوه بر فیلم‌های مطرح بالیوودی در فیلم‌های مشهور هالیوودی نظیر «میلیونر زاغه‌نشین» به کارگردانی دنی بویل ، «زندگی پی» به کارگردانی انگ لی، «دنیای ژوراسیک» به کارگردانی کالین ترورو و «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» به کارگردانی مارک وب نیز ایفای نقش کرده است.

آخرین فیلمی که عرفان خان در آن به ایفای نقش پرداخته است، فیلم «مدرسۀ انگلیسی» به کارگردانی هومی آداجانیا نام دارد، که در تاریخ 13 مارس ۲۰۲۰ بر روی پرده سینماها رفت.

همبازی شدن با گلشیفته فراهانی :

لازم به ذکر است که عرفان خان با گلشیفته فراهانی در فیلمی به نام «ترانه عقرب» به کارگردانی آنوپ سینگ همبازی شد، این فیلم که در 19 اوت سال 2017 اکران شد، روایت کننده داستانی است که بر اساس باور عمومی مردم بومی هند که برای درمان نیش کشنده عقرب، تنها راه درمان پیدا کردن زنی است که لقب «نغمه سرای عقرب» را دارد و قادر است حرکت سم را در جریان خون متوقف کرده و جان بیمار را نجات دهد و ...

جوایز :

عرفان در طول عمر کوتاه هنری اش و 18 سال فعالیت بازیگری اش در جشنواره های متعددی حضور یافت و موفق به دریافت جوایز متعددی نظیر جایزه بهترین بازیگر فیلم فیر، پادما شری، جوایز فیلم آسیایی، جایزه مستقل اسپیریت، جایزه ملی فیلم و ... برای فیلم هایی نظیر حاصل، ظرف نهار، نام خانوادگی، مدرسه هندی و ... اشاره کرد.

درگذشت :

در سالهای گذشت نام عرفان خان به خاطر بیماری اش همیشه سوژه رسانه ها بوده است، وی در تاریخ 5 مارس سال 2018 در صفحه مجازی خود، از ابتلایش به یک بیماری نادر خبر داده بود

متن پیام منتشر شده توسط عرفان خان در خصوص بیماری اش: «زندگی من در پانزده روز گذشته به داستانی پر از تعلیق تبدیل شده است، فکر نمی کردم در جستجوی داستان های نادر، یک بیماری نادر پیدا کنم.»

عرفان خان سه‌شنبه ۲۸ آوریل،  سه روز پس از درگذشت مادرش به دلیل عفونت رودۀ بزرگ در بخش مراقبت‌های ویژۀ بیمارستان کیکولابن دیروبای امبانی بمبئی بستری شده بود و پس از دو سال مبارزه با بیماری نادر سرطان نورواندوکرین، روز گذشته مورخه ۲۹ آوریل ۲۰۲۰ در سن 53 سالگی به دیار باقی شتافت.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید