۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
کد خبر: 47228191

زنان در هر سنی از درد سینه که به نام ماستالژیا نیز شناخته می شود، شکایت می کنند. این درد می تواند در دوران پیش از یائسگی و پس از آن  نیز بروز کند. در هر حال درد سینه در میان زنان جوان در دوران قاعدگی بیش از همه رایج است.

درد سینه در زنان می تواند نگران کننده باشد ولی شاید علت آنقدرها جدی نباشد و به راحتی با رعایت برخی نکات رفع شود. پس بهتر است ابتدا دلیل این ناراحتی را پیدا کنید. در زیر به 3 علت اصلی درد سینه پرداخته شده است:

1. داشتن عفونت مخمر

برآمدگی نوک سینه ها ممکن است به علت عفونت مخمر روی نوک سینه ها باشد. در خانم های شیرده احتمال این عفونت بیشتر است. این می تواند باعث خارش و ترک خوردگی نوک سینه و باعث ایجاد درد سوزش می شود.

نحوه درمان: یک کرم ضد قارچ یا یک قرص تجویز شده می تواند آن را درمان کند. اگر در حال شیردهی هستید، مهم است که کودک خود را درمان کنید. کرم های ضد قارچ بدون نسخه راه خوبی برای شروع هستند. به دنبال کرم هایی باشید که تریامسینولون، نستاتین یا کلوتریمازول دارند. اگر وضعیت در یک هفته خیلی بهتر نشده است، با پزشک خود مشورت کنید.

2. شیر دهی

نوک سینه، محل تغذیه از شیر مادر است. اتصال دهان کودک به نوک سینه می تواند به پوست خشک و ترک خورده منجر شود.

اما علائم می تواند فراتر از خشکی باشد. ترشح خون ناشی از باز شدن مجرای نوک سینه معمولاً یک پولیپ مجرای خوش خیم شیر است. اگرچه به احتمال زیاد بی خطر است. اگر متوجه خونریزی شدید، به پزشک مراجعه کنید. در موارد نادر، خونریزی می تواند نشانه ای از سرطان زمینه ای باشد به ویژه در زنان مسن.

نحوه درمان: داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند Advil و مرطوب کننده هایی مانند پماد لانولین می توانند کمی تسکین بخش باشند، صحبت کردن با یک مشاور شیردهی یا یک پرستار متخصص زنان و زایمان می تواند مشکلات اولیه را برطرف کند.

3. داشتن نوع دیگری از عفونت

ماستیت یک عفونت باکتریایی پستان است که غالباً در زنان باردار یا شیرده ظاهر می شود که باکتری ها در اثر ترک های نوک پستان دیده می شوند. اگر آن را داشته باشید، علاوه بر درد نوک پستان، ممکن است تب، لرز، تورم و قرمزی را نیز تجربه کنید.

نحوه درمان: ماستیت و آبسه هر دو معمولاً با یک دوره آنتی بیوتیک بهبود می یابند. اگر آبسه عود کند، جراح ممکن است مجبور شود مجرای ایجاد کننده عفونت را برطرف کند.

در موارد نادر، این می تواند نشانه ای از سرطان باشد.

به یاد داشته باشید، بیشتر درد های سینه، نشانه سرطان نیستند. اما، درد یک طرفه نوک سینه همراه با تغییرات پوستی، خونریزی، بثورات یا ترشحات روشن، می تواند نشانه بیماری Paget، یک سرطان نادر آئرولا و پوست باشد. این یک نوع نادر از سرطان پستان است که ممکن است زمینه ساز سرطان پستان باشد.

فراموش نکنید، معاینه سینه به علاوه ماموگرافی و سونوگرافی اولین گام ها در ارزیابی ترشحات هستند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید