اگر هنگام شستشوی لباس هایتان کمی مضطرب هستید و نمی دانید چه کاری باید انجام دهید، پس مطمئنا از انواع پارچه ها اطلاعات کافی ندارید و بهتر است کمی در مورد نوع بافت پارچه ها و جنس آنها بیشتر بدانید تا لباس خود را به بهترین نحو شست و شو دهید. دانستن نوع جنس و بافت پارچه، هم در شستشو می تواند به شما کمک کند و هم در اتو کردن آن پارچه؛ با داشتن اطلاعات اولیه در مورد پارچه ها می توانید لباس های خود را شیک تر و مرتب تر از همیشه نگه داری کنید.

در بیشتر لباس ها یک برچسب کوچک به لباس دوخته می شود که علامت ها و شکل های مختلفی روی آن حک شده است. توسط این علامت ها می توانید یاد بگیرید که چگونه از لباس نگهداری کنید، چگونه آن را شستشو دهید و یا حتی چطور آن را اتو کنید. البته بعضی پارچه ها را اصلاً نباید اتو کنید اگر به نکاتی که در این برچسب ها آمده است، دقت کنید عمر لباس شما مطمئناً افزایش پیدا خواهد کرد.

در اینجا نکاتی را گردآوری کرده ایم تا بهتر بتوانید پارچه ها را بشناسید و الیاف آنها را هنگام شستشو و اتو کردن در نظر بگیرید و از لباس خود به بهترین نحو نگهداری نمایید.

شستشوی پارچه ابریشم

ابریشم یکی از قدیمی ترین الیاف جهان برای تهیه لباس است. ابریشم ها را اغلب رنگ می کنند، البته ابریشم ها در اصل خود به رنگ کرم مایل به زرد هستند و از سالیان دور تا به حال استفاده می شده‌اند. در گذشته از ابریشم برای تهیه نخ فرش استفاده میشده است و بعدها از این نخ برای تولید لباس نیز استفاده کرده اند که در میان بانوان طرفداران بیشماری نیز دارد و جزو پارچه های لوکس و گرانقیمت محسوب می شوند.

به این دلیل که الیاف ابریشمی را رنگ می کنند، مطمئنا بعد از شستشو رنگ می دهند و جلوه خود را از دست خواهند داد. پس بهترین روش شستشو برای ابریشم این است که اصلاً آن را در آب قرار ندهید، زیرا ابریشم میانه خوبی با آب ندارد. بافت های ابریشمی بسیار حساس هستند و اگر با آب شسته شوند، اندازه لباس، بافت لباس و رنگ لباس را تغییر می دهند و مطمئناً لباسها زبر می شوند و در نهایت خراب می شوند.

آیا بهتر است خودمان لباس ابریشمی را نشوییم؟

الیاف ابریشم را بهتر است برای شستشو و تمیز کردن به خشک شویی ها بسپارید. زیرا آن ها با پاک کردن لکه های مختلف به وسیله مواد مخصوص برای پارچه های مختلف آشنا هستند و علاوه بر این در خشکشویی ها بهتر از هر جایی می دانند که کدام لکه را با چه ماده تمیز کننده ای پاک کنند و همینطور دقت می‌کنند که به الیاف لباس تا حد امکان آسیبی نرسد.

آیا خودمان می توانیم پارچه ابریشمی را بشوییم؟

اگر نگران پارچه های ابریشمی خود هستید، می توانید خودتان آن را با مواد شوینده مخصوص لباس های ابریشمی بشویید. در صورتی که به این شوینده ها دسترسی ندارید می‌توانید از آب ولرم و شامپو برای شستن پارچه های ابریشمی استفاده کنید و آنها را به آرامی ماساژ دهید تا لکه هایشان از بین برود. بعد از آن نیز می توانید آنها را آبکشی کنید. فراموش نکنید هرگز از محلول های سفید کننده برای شستن لباس های ابریشمی استفاده نکنید و از خشک کردن آنها در خشک کن لباس شویی اجتناب کنید.

نکته پارچه ابریشمی

هیچگاه لباس های ابریشمی را آویزان نکنید، بلکه آنها را در یک حوله بپیچید و در محلی صاف بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود و رطوبت کمی در پارچه بماند. سپس با تنظیم اتو و دمای ویژه ابریشم به صورت پرس کردن، آن را اتو کنید. اتو را هیچ وقت روی لباس ابریشمی نکشید، زیرا اتو کشیدن این لباس ها، ساختار شان را تغییر می دهد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید