رایحه دلپذیر پخت نان از درهای باز یک نانوایی می تواند مانند یک درگاه زمان، شما را از یک خیابان شلوغ در نیویورک به یک کافه کوچک در پاریس  ببرد. به طور کلی ذرات معطر می توانند خاطراتی را که مدتهاست فراموش شده اند، دوباره زنده کنند.

چرا بوها عواطف احساسی را تحریک می کند؟

بو، خاطره و احساسات بسیار درهم تنیده اند. در واقع، روشی که بو به مغز منتقل می شود، در بین حواس بی نظیر است.

رایحه، ذره ای شیمیایی است که از طریق بینی به درون سلول های بویایی مغز شناور می شود، جایی که این احساس ابتدا به شکلی پردازش می شود تا توسط مغز قابل درک باشد. سلول های مغزی سپس این اطلاعات را به ناحیه ی کوچکی از مغز به نام آمیگدال که در آن احساسات پردازش می شوند، منتقل می کنند و سپس به هیپوکامپ مجاور، جایی که یادگیری و شکل گیری حافظه انجام می شود، ارسال می کنند.

عطرها و ارتباط با مراکز عاطفی و خاطرات در مغز

عطرها تنها احساساتی هستند که در مسیر مستقیمی به مراکز عاطفی و حافظه مغز می روند. جان مک گان، استادیار گروه روانشناسی گفت: همه حواس دیگر ابتدا به منطقه ای از مغز به نام تالاموس که مانند تابلوعمل می کند، سفر می کنند و اطلاعات مربوط به چیزهایی را که می بینیم و می شنویم را به مغز انتقال می دهند. اما عطرها تالاموس را دور می زنند و مستقیم به آمیگدال و هیپوکامپ می رسند.

این منجر به ارتباط صمیمی بین احساسات، خاطرات و رایحه می شود. به همین دلیل خاطراتی که بر اثر بوها بر خلاف سایر حواس ایجاد می شوند، به همان اندازه احساسی تر و برانگیخته تر تجربه می شوند. عطرها واقعاً خاص هستند زیرا آن ها می توانند خاطراتی را برگردانند که در غیر این صورت هرگز قابل یادآوری نیستند.

نکته آخر

به طور معمول، هنگامی که فرد رایحه چیزی را که مربوط به یک رویداد معنادار در گذشته خود است، بو می کند، ابتدا به احساسات واکنش عاطفی نشان می دهد و سپس ممکن است یک خاطره در ذهن او تداعی شود. اما گاهی اوقات، این حافظه هرگز زنده نمی شود. ممکن است فرد احساساتی را که در گذشته اتفاق افتاده است درک کند اما آنچه را که تجربه کرده به یاد نیاورد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید