محمد گرجی‌آرا، فعال بازار بورس به سلام نو گفت: با توجه به این که این روزها بحث ورود نقدینگی مطرح است پیش بینی کوتاه مدت من این است که اصلاح بازار اتفاق خواهد افتاد اما اینکه این اصلاح چه زمانی اتفاق خواهد افتاد را نمی توان دقیق گفت. بسته به جریان مالی ورودی شاید امروز، شاید هفته دیگر و شاید یک ماه دیگر.

سلام نو – سرویس اقتصادی: با توجه به چشم انداز تورمی در جامعه بسیاری از مردم نگران کاهش ارزش دارایی‌های خود هستند. بازخورد جالب توجه بازار سرمایه بسیاری را به فکر سرمایه گذاری در بورس انداخته است. در همین راستا سوالات‌مان را از یک کارشناس بازار سرمایه پرسیدیم.

محمد گرجی‌آرا در گفت‌وگو با سلام نو، دلیل هجوم مردم به بازار سرمایه را وجود انتظار تورمی در جامعه و نبود چشم انداز روشن برای تغییر دانست و گفت: خیلی از افراد برای حفظ ارزش دارایی و ارزش پول خود در حال تبدیل کردن پول خود هستند. ما در بازار خودرو جهشی داشتیم که خودرو تا سه برابر ارزش واقعی خود در بازار جهانی افزایش داشت. بازار مسکن و ارز هم این جهش اتفاق افتاد. آخرین بازار هم به عنوان جامانده ترین بازار، بازار بورس است.

او ادامه داد: خیلی از کسانی که وارد بازار بورس می شوند باید بدانند عملا اتفاقاتی که در سایر بازارها افتاده در بازار بورس هم در حال افتادن است. تا زمانی که چشم انداز انتظار تورمی وجود دارد به نظر می رسد که بازار روند صعودی دارد. کسانی که وارد بازار می شوند متاسفانه اکثرا به صورت مستقیم شروع به خرید و فروش سهام می کنند. با توجه به تجربه کم این افراد برای آنها مشکلاتی ایجاد می شود. این افراد ارزش گذاری سهام را به درستی انجام نمی دهند و امکان دارد خیلی از نمادهایی که در بازار است را بالای ارزش ذاتی معامله کنند. به همین خاطر امکان ایجاد حباب توسط این افراد وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین اظهار کرد: باید کمی با دقت بیشتری رفتار کرد. نیاز است تا این افراد از خبرگان بازار بورس مشورت بگیرند و هم اینکه میزان وجه نقد در پورتفوی افراد تازه وارد باید بخش قابل توجهی را داشته باشد. حتی می توان گفت بیش از 50 درصد باشد چرا که امکان اصلاح در چنین بازاری به شدت بالا است.اتفاقات پیش بینی نشده در بازار هم ممکن است داشته باشیم که روند معاملاتی سهم ها را مختل کند. به همین خاطر تازه واردان در بازار سرمایه باید دست به عصا باشند.

او با اشاره به اظهارات مختلف درباره حباب بازار بورس تصریح کرد: نمی توان در همه سهام ها بازار سرمایه را دارای حباب دانست اما عملا اصلاح بازار زمانی رخ می دهد که آهنگ ورود نقدینگی به بورس منفی شود اما از ابتدای سال 99 تا امروز رکورد معاملات هر روز رو به افزایش است. در سه دقیقه ابتدایی بازار 300 میلیارد تومان معامله می شود. در یک روز نزدیک 1800 میلیارد تومان ورود پول حقیقی تجربه می شود. مواردی از این دست نشان دهنده این است که همچنان تقاضا است.

گرجی آرا اضافه کرد: زمانی این روند حرکتی تغییر می کند که متقاضیان یا ورود نقدینگی به بورس کند شود اما معمولا در این روزها ورود نقدینگی فزاینده بوده است. دوم اینکه حباب در بورس ممکن است اتفاق بیفتد اما درباره اینکه این امر به یک فاجعه اقتصادی منجر بشود باید این را گفت که این مساله قبلا هم تجربه شده است و فاجعه اقتصادی خاصی هم اتفاق نیفتاده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر دولت دارایی هایی که نقدشونده نبودند را در بازاربورس می فروشد، بیان کرد: شاید بتوان گفت این نقدینگی که از محل فروش دارایی ها در بورس و شرکت های دولتی برای دولت ایجاد می شود خودش از اقدامات تورم زای دولت در سال 99 جلوگیری می کند چون بخشی از کسری بودجه خود را از این محل جبران می کند.

این فعال بازار بورس در پیش بینی کوتاه مدت خود از بازار خاطرنشان کرد: با توجه به این که این روزها بحث ورود نقدینگی مطرح است پیش بینی کوتاه مدت من این است که اصلاح اتفاق خواهد افتاد. اینکه این اصلاح چه زمانی اتفاق خواهد افتاد را نمی توان دقیق گفت. بسته به جریان مالی ورودی شاید امروز، شاید هفته دیگر و شاید یک ماه دیگر. توصیه من این است که جریان ورود نقدینگی به بورس مورد توجه خریداران و فروشندگان سهام قرار بگیرد. هرگاه دیدند قدرت فروشندگان بیشتر از خریداران شده و در نمادهای پر مخاطب بازار صف های خرید عرضه شده به نظر می رسد که آن زمان اصلاح خواهیم داشت.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید