۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 46766728

مهدی عظیمی، متخصص مغز و اعصاب گفت: سردردهای میگرنی در ماه رمضان به علت کاهش قند خون و کم آبی باعث افزایش اسیدهای چرب تشدید می شود.

به گزارش سلام نو، افرادی که سردرد دارند چنانچه علت سردرد میگرن بوده و کنترل شده باشد با مصرف داروهایی می‌توانند روزه بگیرند.

یک متخصص مغز و اعصاب افزود: سردرد می تواند علت های بسیار داشته باشد، اما علت اساسی سردردهای مرتبط با روزه داری عموما ناشی از گرسنگی و افت قند خون، ازدست دادن آب بدن، خواب ناکافی و قطع مصرف موادی که وابستگی ایجاد می کنند است.

مهدی عظیمی اظهار داشت: سردردهای میگرنی در ماه رمضان در این دوران تشدید می شوند چون در این ایام  علائمی مانند سردردهای عصبی، کاهش قند خون و کم آبی باعث افزایش اسیدهای چرب می شود که  با راهنمایی و کمک پزشک معالج و ایجاد تغییرات مختصر در مصرف دارو می توانند روزه بگیرند.

وی ادامه داد: در برخی بیماران مبتلا به میگرن، روزه گرفتن بدلیل کاهش قند خون منجر به عود حمله سردرد می شود و این مسئله بستگی به تجربه خود بیمار دارد و در هر حال در صورت عود حملات سردرد در حین روزه داری، پس از انجام ماه رمضان این مسئله برگشت پذیر است.

به گفته این متخصص مغز و اعصاب، با توجه به حالت‌های خاصی که روزه داری در بدن انسان ایجاد می‌کند و تغییرات زندگی روزمره، ممکن است روزه موجب مضراتی برای بیماران دچار سردردهای تنشی و میگرن شود، این نوع از سردرد بر نیمی از سر تاثیر می‌گذارد و درد آن  از ۲ ساعت تا ۷۲ ساعت ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: علایم همراه با میگرن می‌تواند شامل حالت تهوع، استفراغ، افزایش حساسیت به نور و حساسیت به صدا باشد و درد به‌ طور کلی با بالا رفتن فعالیت بدنی افزایش می‌یابد، از این رو با تغییراتی که بدن در حالت روزه پیدا می‌کند باید در خصوص میگرن و روزه داری تصمیم درستی اتخاذ شود.

عظیمی تصریح کرد: گرسنگی، خستگی، تشنگی، استرس، بی‌خوابی و بی‌نظمی در خواب و عادت‌های غذایی برای همه افراد در ماه رمضان اتفاق می‌افتد و همین موارد اثرات منفی بر روی میگرن گذاشته و موجب تشدید سردردهای میگرنی می‌ شود و توصیه می‌شود افرادی که با روزه‌داری دچار تشدید دردهای میگرنی شده، برای حفظ سلامتی از روزه گرفتن خودداری کنند، اما آن دسته از افرادی که دچار علائم نمی‌شوند می‌توانند روزه بگیرند.

وی گفت:‌  ورزش های سنگین، غذاهای خاص (قهوه، شکلات، پنیر مانده، آجیل) و بوهای خاص (بوی سیگار و عطر) می تواند باعث شروع حمله میگرن شود و میگرن در همه افراد به یک صورت تظاهر نمی کند.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید