تمام بازیگران موثر در ریاست مجلس در مجلس حضور ندارند و حداقل سه چهره موثر و جدی در بیرون از مجلس حضور دارند که تاثیر گذاری بر ریاست مجلس را حق خود می‌دانند. این سه چهره غلامعلی حداد عادل، صادق محصولی و مهرداد بذرپاش هستند.

سلام نو – سرویس سیاسی: هر چند جلسات مجلس دهم هم این روزها آن‌چنان سفت و محکم برگزار نمی‌شود، اما منتخبان مجلس یازدهم به شکل جدی در حال لابی برای ریاست مجلس هستند. از گروه‌های تلگرامی و واتس اپی گرفته تا جلسات حضوری چند نفره و چند ده نفره که گاهی عکس‌هایش منتشر می‌شود همه و همه به دنبال لابی کردن برای ریاست مجلس هستند.

هرچقدر هم که بگوییم مجلس اهمیت سابق را ندارد و منتخبین مجلس آینده برآمده از کم اقبال‌ترین انتخابات جمهوری اسلامی هستند، باز هم ریاست قوه مقننه پست مهمی است، به خصوص اگر به یاد بیاوریم که با عملکرد اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در مجلس و دولت، اصولگرایان کم و بیش خود را برنده انتخابات ریاست جمهوری می‌دانند و بیشتر درگیر یک رقابت درون جریانی هستند.

در این رقابت درون جریانی فرق بسیاری زیادی بین قالیباف، میرسلیم، نیکزاد یا آقاتهرانی است و ریاست هر کدام بر قوه مقننه نشان دهنده دست بالای جریانی از جریانات اصولگرا است.

نکته جالب توجه این است که تمام بازیگران موثر در ریاست مجلس در مجلس حضور ندارند و حداقل سه چهره موثر و جدی در بیرون از مجلس حضور دارند که تاثیر گذاری بر ریاست مجلس را حق خود می‌دانند. این سه چهره غلامعلی حداد عادل، صادق محصولی و مهرداد بذرپاش هستند.

حداد عادل؛ ریش سفید اصولگرایان

غلامعلی حداد عادل رییس سابق سابق مجلس شورای اسلامی و از چهره‌هایی است که در تمام شوراهای ائتلاف و اتحاد اصولگرایان در چند سال گذشته حضور داشته. او هرچند چه در سال‌های حضورش در قامت رئیس مجلس و چه در سال‌های نقش آفرینی به عنوان یک فعال سیاسی اصولگرا هیچ وقت در قامت یک رهبر موثر یا یکی لابی‌گر ماهر ظاهر نشد اما به سبب تجربه و البته ارتباطات خاصش در دنیای سیاست همیشه محل رجوع و توجه بود و در نهایت نیز اصولگرایان در سطح کشور و به ویژه تهران را به ائتلاف رساند.

جلسات ائتلاف با پایداری در خانه حداد عادل برگزار شد و در نهایت هم این او بود که نام ائتلاف با پایداری را در کنار آقاتهرانی امضا کرد تا نشان دهد حرف اول و آخر لیست ائتلاف را او می‌زند نه قالیباف یا میرسلیم.

حالا هم حداد برخلاف قالیباف در سکوت دنبال سامان دادن منتخبان مجلس جدید است. آن طور که بعضی نمایندگان می‌گویند دعوت‌نامه پیامکی برای شرکت در گردهمایی منتخبان در روز یکم اردیبهشت از سوی حداد عادل برای آن‌های ارسال شده بود، اما بعد از ظهر روز شنبه ۳۰ فروردین دوباره پیامکی فرستادند مبنی بر اینکه «ستاد مبارزه با کرونا مجوز برگزاری جلسه را نداده است بنابراین هر وقت مجوز برگزاری نشست صادر شد تاریخ و زمان جلسه اعلام می شود».

هرچند بهانه چنین جلساتی تاکنون آشنایی با مجلس و قوانینش و آشنایی منتخبان با هم بوده ولی همه به خوبی می‌دانند مهم‌ترین بحث این روزها ریاست مجلس است و حداد هم دنبال این است که ریاست مجلس پیش از خوردن زنگ مجلس یازدهم مشخص شود تا فضای رقابتی شکل نگیرد. برخی گزینه حداد برای اتحاد مجلس را قالیباف و برخی دیگر میرسلیم می‌دانند.

مهرداد بذرپاش؛ دست پرورده مشایی و احمدی‌نژاد و ائتلاف ساز اصولگرایان

اگر در دوران شهرداری احمدی‌نژاد می‌گفتند جوانی که رئیس گروه مشاوران جوان شهردار است در چشم به هم زدنی به مرد پشت پرده اصولگرایان و گزینه ریاست جمهوری تبدیل می‌شود هیچ کس این حرف را باور نمی‌کرد، اما مهرداد بذرپاش چنین کرد.

او از شهرداری با احمدی‌نژاد بود و به لطف همین رابطه بدون هیچ تجربه‌ای در سال 1386 به مدیر عاملی سایپا رسید و در سال 1388 هم معاون رئیس جمهور شد. او بعدتر با هوشمندی تمام با خروج از دولت به مجلس نهم رفت و به هیئت رئیس آن وارد شد.

بذرپاش در تمام این سال‌ها مواضعی هوشمندانه داشت. نه منحرف نامیده شد، نه ساکت فتنه و نه بریده از احمدی‌نژاد. در مجلس نهم ارتباطات خود را با بدنه اصولگرایی گسترده کرد و بعد از آن به لطف ارتباطات متنوع و البته توان مالی گسترده‌اش به چهره تاثیر گذار اصولگرایان بدل شد.

اگر حداد و آقا تهرانی پای نامه ائتلاف را امضا کردند این بذرپاش بود که آن دو را دعوت به ائتلاف کرد و خبر از ائتلاف داد و گفت: آقایان حدادعادل و آقاتهرانی مذاکرات خوبی با هم داشتند که برای جبهه انقلاب چشم انداز روشنی ایجاد کرده است. امیدوارم پایان مذاکرات تا ظهر امروز اخبار بسیار خوشی برای همه دوستداران داشته باشد. جوانان می‌توانند در فهرست نهایی هم محور وحدت باشند.

با این وضعیت بذرپاش از چه کسی حمایت خواهد کرد؟ از کسی که بیشترین فرصت را برای حضور او در انتخابات 1400 مهیا کند. او می‌خواهد رییس دولت جوان و انقلابی باشد.

صادق محصولی؛ پدر پولدار پایداری

مردی که نامش با انتخابات پر حرف و حدیث 88 گره خورده و پدرخوانده جبهه پایداری است. او اهل مصاحبه و حرف نیست اما در پشت پرده سیاست بسیار فعال است و حتی این روزها نامش به عنوان فعال‌ترین چهره برای تعیین ریاست مجلس شنیده می‌شود.

روز گذشته نیز برخی منتخبان مجلس یازدهم با هم جلسه‌ای داشتند که حاضران در آن بر این نکته تأکید داشتند که "اجازه نخواهیم داد که از بیرون برای مجلس یازدهم تصمیم بگیرد و نمایندگان در مجلس بعد در این مورد به طور جد مستقل از بیرون عمل خواهند کرد."

بسیاری مخاطب این جمله را شخص محصولی دانسته‌اند. محصولی اما کسی نیست که به این سادگی عقب بشیند. او گزینه‌های زیادی برای ریاست دارد، از علی نیکزاد تا فریدون عباسی و حاجی بابایی.

در نهایت باید دید ریاست مجلس میدان پیروزی کهنه‌کاری مثل حداد است یا جوانی مثل بذرپاش؟ شاید هم این محصولی بود که در میان این رقابت گزینه خود را رئیس مجلس کرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید