چند سالی است که شبکه های وی او دی در فضای نمایش ایران ورود کرده اند و حال پس از گذشت چند سال از تاسیس آن خبرها حکایت از موفقیت این طرح در عرصه نمایش ایران دارد، این پیشرفت در حدی بوده است که این شبکه ها با سودآوری بالای خود اقدام به تهیه و سرمایه گذاری در تولید سریال هایی نظیر «نهنگ آبی» و «هم گناه» نیز کرده اند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: درسالهای گذشته تصور اینکه تلویزیون تعداد کانال هایش به بیش از 6 عدد برسد یک امر محال به نظر می رسید، با افزایش تعداد شبکه های تلویزیونی و اختصاص هر شبکه برای یک قشر از قبیل شبکه یک به خانواده ها، شبکه دو به کودک، شبکه سه برای جوانان، شبکه چهار برای فرهیختگان و ... و رسیدن تعداد شبکه های تلویزیونی به 20 کانال، کمی حق انتخاب مخاطب برای تماشای محتوای مورد نیاز خود بالا گرفت.

حال شما تصور کنید که در کنار این شبکه های متعدد تلویزیون، با پیشرفت تکنولوژی و گستردگی شبکه های ماهواره ای و اینترنتی و فراگیر شدن فضای مجازی از قبیل اینستاگرام و تلگرام و ... فرصتی ایجاد شد تا شبکه ای همانند شبکه نمایش خانگی که سالها در تولید و ارائه اثر فعالیت داشت در یک اقدامی مشابه شبکه های اینترنتی را تحت عنوان «وی او دی» VOD را ایجاد نمایند، VOD مخفف "Video On Demand" است که ترجمه فارسی آن «ویدئوی درخواستی» می‌شود.

شبکه های VOD که امروزه یکی از محبوب‌ترین سایت‌های اینترنتی پخش فیلم محسوب می شوند، با توسعه زیرساخت‌های اینترنت و بالارفتن سرعت دسترسی به اینترنت، جای خود را در دل مخاطبین ایرانی باز کرده اند و با گذشت چند سال از تاسیس آن حال به آن حاشیه امنیتی رسیده اند که توان سرمایه گذاری در تولید را نیز به دست آورده اند و تولید سریال هایی نظیر «نهنگ آبی» به کارگردانی فریدون جیرانی و سریال «هم گناه» ساخته مصطفی کیایی خود گواهی بر این مطلب می باشد.

شبکه های وی او دی هنوز در مرحله آماده سازی و آزمون وخطا قرار دارد و نیاز به ساختار شکن هایی نظیر ابراهیم حاتمی کیا دارد تا بتواند به یک چارچوب مشخص و مدون برسد، ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم خروج در یک حرکت تابوشکنانه چند وقت پیش با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینما اقدام به اکران فیلم خود در شبکه های وی او دی پیش از اکران سینما کرد.

هر چند که در ابتدای امر، ریسک همچنین تجربه ای بسیار بالا بود و با اعلام پخش نسخه قاچاق این فیلم در فضای اینترنت می رفت که این طرح را با شکست مواجه نماید، اما خبر اعلام میزان فروش و قرار گرفتن این فیلم در باشگاه میلیاردی ها حکایت از موفقیت این طرح داشت، این موفقیت به حدی است که پس از آن بسیاری از تهیه کنندگان علاقه به حضور در این طرح را دارند.

حضور این شبکه های وی او دی دارای معایب و محاسنی می باشد که در یک یادداشتی جدا به بررسی کامل و کارشناسی آن خواهیم پرداخت، اما نکته جالب توجه و مثبت برای شبکه های وی او دی این است که با سرمایه گذاری و پخش رایگان فیلم ها و اینترنت رایگان به کمک وزارت ارتباطات می توانند هم به بخش خصوصی تولید فیلم کمک نمایند و هم اینکه جلوی پخش قاچاق فیلم ها گرفته شود.

به عبارت دیگر شبکه های وی او دی به جای دریافت حق اشتراک ماهانه از مخاطبین خود می توانند با یک تعامل با وزارت ارتباطات بستر پخش فیلم را به جای اینترنت نیم بها که امروزه در تماشای فیلم ها لحاظ می شود به اینترنت رایگان ارتقاء بخشند و با دریافت تبلیغات از شرکت ها و ... همانند سازمان صدا و سیما و پخش آن در قسمت های مختلف سایت و یا در ابتدا و اواسط فیلم های خود حق اشتراک ماهانه از مخاطبین خود را یا کمتر کرده یا به صورت رایگان عرضه نمایند.

با همین دو تغییر کوچک طبیعتاً تعداد مخاطبین و علاقمندان سینما که شاید قدرت پرداخت حق اشتراک ماهانه را ندارند و یا به خاطر به پایان رسیدن حجم اینترنت خود تمایل کمتری به تماشای فیلم ها در بستر این سامانه ها دارند، جذب این شبکه ها شده و مخاطبین بیشتری نیز پیدا خواهند کرد، در واقع شبکه های وی او دی همانند سازمان صدا و سیما که هیچ هزینه ای بابت پخش فیلم ها و برنامه ها از مخاطبین خود نمی گیرد و هدف خود را سرگرمی مردم قرار داده، این شبکه ها نیز می توانند منبع درآمد خود را معطوف به تبلیغات و آگهی های بازرگانی نمایند و با ادامه یافتن این راهکار شاهد تحولی عظیم، امن، کم‌هزینه و پرسود در رسیدن آثار سینمایی و تلویزیون به دست مخاطب نه‌تنها در ایران بلکه در جهان باشیم.

پس از اجرایی شدن این دو مهم، طبیعتاً هیچ مخاطبی که در حال حاضر به هر دلیلی (که بیشتر به بحث مالی بر میگردد) اقدام به دانلود غیر قانونی فیلم ها از کانال های تلگرامی و یا سایت ها غیرمجاز انجام می دهد، دیگر رغبتی برای این کار نخواهد داشت و طبیعی است که فیلم خود را از بستری که هم قانونی است و هم هزینه ای بابت نمایش و اینترنت آن پرداخت نخواهد کرد، تماشا خواهد کرد.

شبکه های وی او دی در مرحله اول باید با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و حتی صدا و سیما و سرمایه بخش خصوصی خود بستر این کار را فراهم نمایند، هرچند شاید در ابتدای امر همانند شرکت های درخواست اینترنتی خودرو زیان ده محسوب شوند، اما طبیعتاً پس از گذشت چند ماه و با افزایش تعداد مخاطبین و دریافت آگهی ها به سودآوری کلانی خواهند رسید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید