محققان "دانشگاه درکسل" در تحقیقات جدید دریافتند که علایم شبه اوتیسم در کودکانی که زمان زیادی تلویزیون نگاه می کنند، پدیدار می شود و بازی با والدین خطر این احتمال را 12 درصد کاهش می دهد.

محققان "دانشگاه درکسل"(Drexel University) آمریکا در مطالعه اخیرشان مدعی شدند کودکانی که در ایام قرنطینه به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ زمان زیادی را برای مشاهده تلویزیون و بازی با تبلت خود صرف می‌کنند ممکن است در آینده علائم شبه اوتیسم در آنها پدیدار شود.

به گزارش سلام نو، و به نقل از دیلی میل، محققان آمریکایی در مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شده با بررسی مطالعات پیشین که درباره ارتباط میان تماشای تلویزیون و اوتیسم بود، ادعا کرده‌اند بین میزان تماشای تلویزیون و استفاده از تبلت یک کودک خردسال و احتمال بروز علائم شبه اوتیسم ارتباط وجود دارد.

اوتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی(از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیرکلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد. در بعضی موارد، رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود.

محققان این مطالعه با بررسی‌هایی که انجام دادند، دریافتند احتمال اینکه علائم اوتیسم در سن دو سالگی در کودکان یک ساله‌ای که بخش زیادی از وقت خود را صرف دیدن تلویزیون و بازی با تبلت خود می‌کنند، بالا است. محققان دانشگاه درکسل همچنین دریافتند کودکانی که تعامل کمتری با پرستاران و خانواده خود دارند احتمال اینکه علائم اختلال طیف اوتیسم در آنها پدیدار شود، زیاد است.

نتایج مطالعه محققان دانشگاه درکسل نشان داد ارتباطی میان زمان استفاده یک کودک ۱۲ ماهه از مشاهده تلویزیون و تبلت با اختلال طیف اوتیسم وجود دارد و هرچه آنها زمان بیشتری را صرف مشاهده و بازی با تلویزیون و تبلت کنند احتمال اینکه علائم اختلال طیف اوتیسم در آنها مشاهده شود چهار درصد افزایش می‌یابد و این در حالی است که بازی با والدین با کاهش ۹ درصدی ابتلا به این اختلال همراه است.

دکتر "کارن هفلر"(Karen Heffler) نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه درکسل گفت: مطالعات زیادی نشان داده‌اند که ارتباط والدین با فرزندان تا چه حد می‌تواند برای فرزندان مفید باشد و از طرفی دیگر رابطه کمتر والدین با کودکان و استفاده کودکان از وسایلی چون تبلت و نگاه کردن طولانی مدت به صفحه نمایش می‌تواند در رشد آنها تاثیر منفی داشته باشد. مطالعه ما یافته‌های پیشین که در آنها ارتباط میان نگاه کردن طولانی مدت به صفحه نمایش تبلت و تلویزیون و ظهور علائم اختلال طیف اوتیسم است را بار دیگر تایید می‌کند.

دکتر "دیوید بنت"(David Bennett) یکی دیگر از نویسنده‌های این مطالعه از دانشگاه درکسل گفت: این یافته‌ها درک ما از اهمیت زمان بازی بین والدین و فرزندان و تاثیر مثبت آن بر فرزندان و تاثیر منفی نگاه کردن طولانی مدت به صفحه نمایش تبلت و تلویزیون بر کودکان را افزایش داده است.

یافته‌های این مطالعه در مجله "JAMA Pediatrics" منتشر شده است.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید