احیای اقتصاد اروپا در حالی نیازمند نیم تریلیون یورو است که صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده متوسط رشد اقتصادی امسال ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به منفی ۷.۵ درصد برسد.<br/> <br/> 

سلام نو – سرویس اقتصادی: در حالی که همچنان قرنطینه در بسیاری از کشورهای دنیا ادامه دارد اقتصاد جهان دستخوش تحولات گسترده ای شده به طوری که رشد اقتصادی جهان در سال 2020 منفی 3 درصد اعلام شده است. در این بین کشورهای اروپایی بیشترین ضرر را متحمل خواهند شد.

به گزارش سلام نو، آنچه از شواهد و قرائن پیدا است بحران کرونا قرار نیست به این زودی از بین برود و تداوم آن باعث عمیق شدن رکود و دشواری در بازسازی اقتصادی می شود.

جمعی از اندیشکده‌های اقتصادی گزارشی منتشر کرده اند که در آن پیش بینی شده اقتصاد آلمان  به خاطر شیوع ویروس کرونا با کاهش 9.8 درصدی همراه خواهد بود. اگر این اتفاق بیفتد باید آن را بدترین عملکرد این کشور اروپایی از دهه ۱۹۷۰ تابه حال بدانیم. آخرین بار در زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹، اقتصاد آلمان سال جدید را با رشد منفی آغاز کرده بود. اتاق بازرگانی و صنایع آلمان در گزارشی اعلام کرده از هر پنج شرکت آلمانی، چهار شرکت نگران کاهش شدید درآمدهای خود در سال ۲۰۲۰ هستند.

از انگلیس هم خبر می رسد رشد اقتصادی این کشور با کاهش 35 درصدی همراه خواهد بود. به گفته دفتر مقررات بودجه ای نرخ بیکاری انگلیس به عنوان چهارمین کانون اصلی درگیر با کرونا در اروپا بعید نیست با رسیدن تعداد بیکاران به دو میلیون نفر پس از سال ها دورقمی شود و به ۱۰ درصد برسد.

بانک مرکزی بلژیک هم در گزارشی از احتمال کاهش هشت درصدی رشد اقتصادی این کشور خبر داده است. این بانک هم چنین پیش بینی کرده کسری بودجه دولت این کشور در سال جاری میلادی به ۷.۵ درصد و نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی به ۱۱۵ درصد افزایش پیدا کند. نسبت هایی که در حال حاض به ترتیب دو درصد و ۹۹ درصد هستند.

خسارات اقتصادی ویروس ناشناخته کرونا کشوری مثل سوییس را هم مصون نگذاشته به طوری که موسسه اقتصاد این کشور از احتمال خسارت ۲۲ میلیارد فرانکی کرونا به اقتصاد سوئیس در طی دو ماه گذشته خبر داده است. عمده این خسارات ناشی از اختلال در زنجیره تجاری داخلی و خارجی سوییس بوده است.

ترکیه هم که در روزهای نخست وضعیتش به مراتب بهتر از دیگر کشورها بود در حال حاضر روندی صعودی در ابتلا به کرونا را در پیش گرفته به طوری که وزیر بهداشت ترکیه تعداد موارد قطعی ابتلا به کرونا را در این کشور ۸۲ هزار و ۳۲۹ تن اعلام کرده است.

ایتالیا که از چند ماه پیش با رکود اقتصادی کم سابقه ای رو به رو بود این روزها وضعیتش به جایی رسیده که برخی پیش بینی ها احتمال می دهد ضرری که به ایتالیا وارد شده دامن تمام قاره سبز را بگیرد. ایتالیا به عنوان سومین اقتصاد اروپا و یکی از بنیانگذاران یورو روزهای بدی را سپری می کند. دزموند لکمن، ‌عضو ارشد اندیشکده «امریکن اینترپرایز» که پیشتر معاون مدیر توسعه سیاسی صندوق بین‌الملل پول بوده گفته اگر یورو بخواهد به حیات خود ادامه دهد، ایتالیا نباید سقوط کند. در حال حاضر بدهی عمومی این کشور 3.5 تریلیون دلار برآورد شده است.

اوضاع در کشور اسپانیا هم به شدت به هم ریخته و چشم انداز اقتصادی خوبی برای این کشور پیش بینی نمی شود. اسپانیا، سومین کشور جهان از نظر تعداد قربانیان کرونا پس از ایالات متحده و ایتالیا است. در حالی که خبر از تمدید قرنطینه در اسپانیا شنیده می شود به اعتقاد کارشناسان این کشور باید خودش را برای رکود نه درصدی آماده کند. وزارت کار اسپانیا اعلام کرد که این کشور فقط در ماه گذشته میلادی (مارس) بیش از ۳۰۰۰۰۰ مورد ادعای بیکاری را به دلیل اثرات ناشی از شیوع بیماری کرونا ثبت کرده است.

اینها فقط بخشی از آسیبی است که کشورهای اروپایی دیده اند. در حال حاضر بسیاری از کشورهای اروپایی نیاز شدید به وجه نقد دارند. دو هفته پیش وزرای دارایی اتحادیه اروپا بر لزوم تخصیص یک بسته حمایتی ۵۴۰ میلیارد دلاری به کسب و کارها و بخش‌های مختلف کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکید کرده بودند و حالا رئیس صندوق نجات اروپا می گوید احیای اقتصاد اروپا نیازمند نیم تریلیون یورو است. در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا و تبعاتی که به همراه داشته صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده متوسط رشد اقتصادی امسال ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به منفی ۷.۵ درصد برسد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید