هیچ مودی فرار نمی کند. اگر گزارش یک ماه عقب می افتاد چه اتفاقی می افتاد؟ متاسفانه هیچ نوع همکاری از طرف دولت نمی‌بینیم. باید دید در آینده وضعیت به چه شکلی پیش می رود. دولت می تواند تصمیم بگیرد برای کمک کردن به مودیان مالیاتی برایشان تسهیلاتی قائل شود. البته به نظر من دولت چنین برنامه ای ندارد و تصورم این است همچنان فشار روی مردم باقی خواهد ماند.

سلام نو - سرویس اقتصادی: رضی حاجی‌آقامیری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است سال 99 سال پرچالشی برای اقتصاد ایران خواهد بود و حتی اگر معضل کرونا هم به وجود نمی آمد باز هم شرایط خیلی بهتر از این نبود.

این فعال اقتصادی در گفت‌وگو با سلام نو اظهار کرد: جهش تولید  تا زمانی که بستر آن فراهم نشود، محقق نخواهد شد. وقتی می گوییم تولید باید جهش پیدا کند یعنی اول باید برای آن بازار پیدا کنیم. من فکر می‌کنم بازار مصرف اگر درست شود تولید خود به خود جهش پیدا می کند.

او با اشاره به لزوم مشخص بودن اهداف تولید اظهار کرد: اینکه اهداف بازار داخلی است یا صادرات مساله مهمی است. اگر بازار داخلی باشد خیلی جهشی در تولید نخواهیم داشت چرا که ما با یک بازار حداکثر هفتاد یا هشتاد میلیونی رو به رو هستیم. نکته اینجا است که آیا رشد اقتصادی ما با مصرف داخلی تامین می شود یا ما برای اینکه رشد اقتصادی کافی داشته باشیم باید صادرات داشته باشیم؟ برای صادرات حتما باید اصلاح روابط بین الملل در دستور کار قرار گیرد. همه این مسائل با یکدیگر مرتبط است. ما نمی توانیم بدون درنظر گرفتن بازار صادراتی به تولید جهش بدهیم.

او ادامه داد: بنابراین ابتدا باید اهداف مصرف کالای تولید شده مشخص و استراتژی ما نسبت به آن معلوم شود. آن وقت است که می توانیم با توجه به فراهم آمدن این بستر انتظار داشته باشیم فلان صنعت به مقدار معینی ارتقا پیدا کند.

حاجی آقامیری یادآور شد: باید پرسید دراین شرایط تولید چگونه باید بالا برود؟ تولید وقتی نتواند جذب شود چه کسی می‌تواند تولید را بالا ببرد؟ آن کالای تولیدی وقتی جذب بازار نشود متورم شده و تولیدکننده ضرر می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه افت در تمامی فعالیت های اقتصادی مشهود است در پاسخ به این سوال که آیا امهال مالیاتی می تواند چاره ساز باشد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی به طور کلی کاری وجود ندارد که کسی درآمدی کسب کند که بعد بخواهد از آن مالیات بدهد. در مورد مالیات بر ارزش افزوده و اعلان گزارش های مالی وزارت دارایی هیچ کمک و همراهی نکرد و باز هم می خواستند گزارش های فصلی را در فروردین ماه بگیرند. به نظر من همین هم باید به اردیبهشت می‌افتاد. باید تدبیری اندیشیده می‌شد تا فعالان اقتصادی مجبور نشوند کارمندانشان را در شرایط قرنطینه سر کار بفرستند.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: هیچ مودی فرار نمی کند. اگر گزارش یک ماه عقب می افتاد چه اتفاقی می افتاد؟ متاسفانه هیچ نوع همکاری از طرف دولت نمی‌بینیم. باید دید در آینده وضعیت به چه شکلی پیش می رود. دولت می تواند تصمیم بگیرد برای کمک کردن به مودیان مالیاتی برایشان تسهیلاتی قائل شود. البته به نظر من دولت چنین برنامه ای ندارد و تصورم این است همچنان فشار روی مردم باقی خواهد ماند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلات فراوان اقتصاد ایران در سال 99 خاطرنشان کرد: در سال 99 مشکلات زیادی رو به رو هستیم و من اصلا انتطار نتیجه درخشانی از سال 99 ندارم و معتقدم اگر کرونا هم نبود همین وضعیت پابرجا بود. ما پیش از کرونا هم با مشکلات عدیده ای در اقتصاد کشور رو به رو بودیم. الان کرونا هم به آن افزوده شده و ما سال بسیار پرچالشی را در پیش رو خواهیم داشت.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید