اگر در اطرافمان دوست مسیحی داشته باشیم حتما به خرگوش های شکلاتی هم برخورده ایم. در باور مردم، خرگوش‌ها در این روز وارد لانه مرغ‌ها مي‌شوند و تخم‌مرغ‌های آنها را می‌دزدند. هر سال بیش از 90 میلیون خرگوش شکلاتی برای این روز تولید می شود. <br/> 

سلام نو – سرویس اجتماعی: عید پاک را می توان یکی از مهمترین اعیاد هموطنان مسیحی دانست. عیدی که مهم ترین روز تعطیل مسیحی به شمار می رود و سنت های خاصی در این روز اجرا می شود.

به گزارش سلام نو، نام دیگر عید پاک عید قیام است. تاریخ دقیق این روز مشخص نیست و یکشنبه ای بین 22 مارس تا 25 آوریل را به این روز اختصاص داده اند. اصولا نخستین  یکشنبه  پس از ۲۱ ماه مارس که ماه کامل باشد را به نام روز عید انتخاب می‌کنند که معمولا تا هفته سوم آوریل می‌تواند متغیر باشد.

اما فلسفه این روز چیست که تا این حد مسیحیان نسبت به آن معتقدند. مسیحیان بر این باورند که در این روز، عیسی مسیح پس از اینکه به صلیب کشیده شده بود دوباره زنده شده و برخاست (رستاخیز) و به همین مناسبت، در این روز یکشنبه مقدس، جشنی به پا کرد. به عید پاک، در انگلیسی  ایستر  گفته می‌‌شود.  در این روز مسیحیان از خوردن گوشت اجتناب می‌کنند و با سبزیجات و میوه روزه می‌گیرند.

اگر در اطرافمان دوست مسیحی داشته باشیم حتما به خرگوش های شکلاتی هم برخورده ایم. در باور مردم، خرگوش‌ها در این روز وارد لانه مرغ‌ها می‌شوند و تخم‌مرغ‌های آنها را می‌دزدند. هر سال بیش از 90 میلیون خرگوش شکلاتی برای این روز تولید می شود.

از دیگر نمادهای این روز همان طور که گفته شد تخم مرغ است. تخم مرغ هایی که توسط افرادی که لباس خرگوش تنشان کرده اند در جایی پنهان می شود تا بچه‌هایی در مراسم شرکت کرده‌اند، سبد به دست، دنبال این تخم‌مرغ‌ها  گشته و آن‌ها را پیدا کنند.

اما تخم مرغ ها به چه معنایی هستند؟ در بیشتر ادیان تخم مرغ نماد تولد وزایشی دوباره است. یکی از نمادهای عید پاک، تخم مرغ رنگ شده است. از دیگر نمادهای آن، خرگوش است. در باور مردم، خرگوش‌ها در این روز وارد لانه مرغ‌ها می‌شوند و تخم‌مرغ‌های آنها را می‌دزدند. بنابراین مردم تلاش می‌کنند با رنگ‌آمیزی تخم مرغ‌ها آن‌ها را از دید خرگوش‌ها پنهان کنند. براساس یک سنت قدیمی، تخم مرغی که برای این کار در نظر گرفته می‌شود، معمولاً به صورت رنگ شده یا نقاشی شده است .

بد نیست بدانید که نه تنها در ادیان بلکه در فرهنگ برخی کشور های اروپایی تخم مرغ نماد زندگی جدید است. به بیانی دیگر تخم‌مرغ نماد یک قبر است که با خارج شدن از آن یک زندگی جدید آغاز می‌شود.  اکثر اوقات، این تخم مرغ به رنگ قرمز است که در فرهنگ مسیحیان، نماد خون حضرت عیسی است که در هنگام به صلیب کشیده شدن ریخته شد

این روز همزمان با زایش دوباره طبیعت فلسفه رستاخیز را در اذهان تداعی می کند. بر اساس باور معتقدان مسیحی، مسیح از میان مردگان برخاست و چهل روز پس از آن به سوی پروردگار عالمیان و آدمیان عروج کرد. مسیحیان پس از حدود 7 هفته روزه‌داری در شب عید پاک به استقبال این جشن می‌روند و با شرکت در مراسم مذهبی در کلیساها این روز را گرامی می دارند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید