نفیسه حسینی یکتا معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت نکاتی را درمورد غذاهایی که روزه داران در سحری و افطار باید مصرف کنند، ارائه کرد.

به گزارش سلام نو، بیست و یکمین قسمت از برنامه گفتگومحور «انارستان» با موضوع «بررسی اقدامات دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و موفقیت‌های حاصله» یکشنبه شب ۲۴ فروردین سال ۱۳۹۹ روی آنتن این شبکه رفت.

مهمان این برنامه نفیسه حسینی یکتا دارنده مدرک دکترای تخصصی طب سنتی ایرانی و معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و مجری برنامه سینا هوشمندی‌نژاد بود.

حسینی یکتا در ابتدای بحث درباره راهنمای خودمراقبتی و بهبود ایمنی در برابر ویروس کرونا گفت: با اعلام ورود ویروس کرونا به کشور در دفتر طب ایرانی کمیته‌ای از متخصصان طب سنتی و داروسازی سنتی تشکیل شد. در همان چهار پنج روز اول این دفترچه به صورت فایل در سایت وزارت بهداشت، سایت انجمن علمی طب سنتی، سایت بنیاد طب ایرانی و سایت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با هدف آموزش و فرهنگسازی گذاشته شد.

وی اشاره کرد: در این دفترچه تأکید بر الگوهای درست سبک زندگی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کروناست.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با توضیح اینکه با آغاز شیوع بیماری کرونا در کشور ایده‌ها و فرضیات متعددی برای درمان آن از صاحب‌نظران حوزه طب سنتی و مجامع علمی حوزه طب سنتی از جمله دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها به دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت رسید، گفت: هم‌اکنون ۲۰ کارآزمایی بالینی دارای کد اخلاق در اختیار داریم که در دانشگاه‌های علوم پزشکی مختلف در حال انجام هستند که امیدواریم در مورد برخی از آنها یکی دو هفته آینده با پایان نمونه‌گیری‌ها و اعلام نتایج، نتایج خوبی حاصل شود و انتظار می‌رود این داروهای گیاهی در پروتکل درمان بیماری کرونا قرار بگیرند.

وی خبر داد: بالغ بر ۵۰ کارآزمایی بالینی داریم که در مسیر داوری‌ها و کمیته‌های اخلاق در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار دارند.

حسینی یکتا با بیان اینکه دستورالعمل‌ها و داروهای گیاهی و گیاهان دارویی پیشنهادی متعددی برای کمک به درمان بیماری کرونا از سوی دانشکده‌های طب سنتی و جامعه آکادمیک طب سنتی و صاحب‌نظران طب سنتی خارج از جامعه آکادمیک طب سنتی که در این حوزه تجربیاتی داشتند به دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت ارسال شد، عنوان کرد: برای اجماع در این موضوع جلسات متعددی با حضور عده زیادی از صاحب‌نظران برگزار و بحث‌های علمی زیادی شد.

وی در ادامه گفت: در این جلسات به اجماعی رسیده و دستورالعمل و نسخه واحدی استخراج شد که مورد تأیید دفتر طب ایرانی است، اما قرار بر نشر آن برای عموم نیست، بلکه در دسترس پزشکان و مراکز درمانی و کسانی قرار می‌گیرد که بیماران مبتلا به کرونا را درمان می‌کنند.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت اظهار کرد: چنانچه ارکان نظام سلامت بخواهد از ظرفیت طب سنتی به جز مکتب درمانی رایج استفاده کند نیاز است خدمات طب سنتی در نظام سلامت کشور ادغام شود.

وی درباره روزه‌داری در ایام مواجهه با ویروس کرونا تأکید کرد: روزه‌داران تدابیری در افطار و سحری بیندیشند تا با مصرف مواد غذایی که رطوبت را بیشتر در خود نگه می‌دارند رطوبت مخاط‌های بدن را حفظ کنند و مانع خشک شدن مخاط‌های بدن شوند.

حسینی یکتا به قرقره کردن و استنشاق آب بدون آنکه آب وارد حلق شود برای حفظ رطوبت مخاط‌های بدن در ایام روزه‌داری اشاره کرد.

این متخصص طب سنتی ایرانی تصریح کرد: بیماری کرونا موجب زایمان زودرس نمی‌شود.

حسینی یکتا به کاهش حس بویایی و چشایی به عنوان علائم ابتلا به بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: برای بهبود کاهش حس بویایی می‌توان از گیاهان دارویی با بوهای تند نظیر اسانس نعنا که حس بویایی را تحریک می‌کنند، استفاده کرد.

این متخصص طب سنتی ایرانی اعلام کرد: بخور جوش شیرین تأثیر مثبتی بر بیماران مبتلا به کرونا ندارد.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به برگزاری جلسات متعدد و استفاده از تمامی پتانسیل‌های موجود در بحث بیماری کرونا توسط دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت امیدواریم به‌زودی بستر درمانی برای ارائه خدمت در حوزه طب سنتی فراهم شود.

/مهر

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید